Hei kaikki rakentamisen asiantuntijat!
Olen juuri ostanut Siporexista rakennetun kuusikymmentäluvun talon. Se on korkea ja kapea, noin 40-100 cm. Ensimmäinen oma projektini on uudistaa pyykkitupa.
Nyt kysymykseen/kysymyksiin; Kipsilevy vai kangas?
Olen käynyt tällä foorumilla ja lukenut vanhoja keskusteluja siitä, että kipsilevyjä voi liimata suoraan kevytbetonille, esimerkiksi Ardex S48:llä tai PL400:lla. Kun luen valmistajien sivuja, mutta myös täällä, käy ilmi, että seinän tulisi olla ”tasainen”. Tarkoittaako tämä, että vanhat tulpat sekä aiemmat pienet korjaukset ja muut virheet täytyy poistaa? Jos niin, pitääkö ne poistaa kokonaan vai voivatko ne olla muutaman millimetrin syvyisiä? Liitän muutamia kuvia nykytilanteesta.
Jos aion laittaa kangasta seinään, oletan että minun täytyy täyttää epätasaisuudet (jotkut reiät laastilla?) ja tasoittaa tasaisesti. Onko se paljon helpompi ratkaisu?
Mitä sanotte te, jotka ehkä olette tehneet samaa aiemmin?
Tärkein tarkoitus on saada seinä näyttämään kauniimmalta, ja toki olisi etu, jos siitä tulisi hieman jäykempi (ajattelen liima + levy), mutta se on tasapaino työn (työn ja rahan) ja lopputuloksen välillä...
Rakennuskaupasta sain neuvona myös käyttää 12 mm vaneria, jonka päällä on 6 mm kipsiä, mutta mielestäni se tuntuu liioittelulta, mutta korjatkaa minua jos niin ei ole
Aivan, jos jollain on kokemusta kuitukipsistä, niin jakakaa kokemuksenne jos se voisi olla ratkaisu (olen myös saanut sen vinkin...)
Kaikki neuvot ja suositukset otetaan kiitollisena vastaan!
Henkilökohtaisesti olisin ostanut 5L ämpärin tasoitetta ja tasoittanut kaikki epätasaisuudet, anna kuivua, hio, tasoita tarvittaessa uudelleen, sitten anna kuivua, hio ja lopuksi vain maalaa valitsemallasi värillä/vedä päälle remonttitapetti. Ostimme rakennusmaxista ja tuli todella hyvä.
Jos siitä tulee "hieno pesutupa", ymmärrän, että haluat uudet hienot seinät, muuten en ymmärrä, miksi haluaisit käyttää niin paljon rahaa kipsilevyyn.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.