Olen etsinyt hulluna aiheesta, pitäisi lisätä, että en oikeastaan ole koskaan ennen tasoittanut, ostin talon talvella.
Saumat ilman syvennyksiä ovat mahdottomia joissakin tapauksissa.
Jotkut videot tubessa sanovat paperinauhaa tästä huolimatta ja leveää tasoitetta, puuseppäkaveri sanoo ei ei, vaan käytä lateksisaumaa ja tasoitetta, mikä on oikeastaan "oikein" välttääksesi halkeamia näissä saumoissa?
Olen laittanut 6mm remonttikipsiä kolmen kerroksen tapetilla tretexiin saadakseni hyvän ja uuden pinnan, johon maalata, talo on hirsitalo vuodelta 1914, joten ne liikkuvat jonkin verran.
Tulen kohta hulluksi ja pieni selvitys olisi hyvä iltani tasoiteistuntoa varten! :)

Asun myös talossa, jossa on hirsirunko, ja "uudempi" osa pystysuorista lankkuseinistä. Olen asentanut sekä rep gips på tretex että tavallinen gips på plankvägg ja käyttänyt kauttaaltaan paperinauhaa, joka "liimataan" ensimmäisellä kerralla kittiin ja sitten toiseen kerrokseen kittiä, ja päälle cover tapet siirretyillä saumoilla (sauma keskellä kipsilevyä). Seinät ovat sekä maalattuja että tapetoituja, ja toistaiseksi (lue 3-4 vuotta) olen nähnyt vain kolmen oviaukon yläpuolella joitakin pieniä halkeamia, joita olen joutunut korjaamaan.

Henkilökohtaisesti pidän covertapetista (jotkut sanovat spackel på rulle), koska se antaa hyvän ja sileän pinnan, voi tuntua sekä vyöltä että henkseliltä, mutta kuten kirjoitat, hirsi- ja puutalo elää melkoisesti...

Mazen Mazen sanoi:
Asun myös talossa, jossa on hirsikehys, ja "uudempi" osa pystylaudoista. Olen sekä laittanut rep-kipsi Tretexille että tavallisen kipsin puuseinään ja käyttänyt paperinauhaa kiinnittämiseen ensimmäisessä tasoituksessa ja sitten lisännyt vielä yhden tasoituskerroksen, sitten cover-tapetti, jossa saumat ovat siirtyneet (sauma kipsilevyn keskellä). Seinät ovat sekä maalattuja että tapetoituja, ja toistaiseksi (eli 3-4 vuotta) vain kolmen oven yläpuolella näen pieniä halkeamia, jotka olen saanut korjata.

Henkilökohtaisesti pidän covertapetista (jotkut sanovat tasoite rullassa), koska se antaa hyvän ja sileän pinnan, se voi tuntua henkseleiltä ja vyöltä, mutta kuten sanot, hirsitalo liikkuu paljon..
Kiitos tiedoista! Aina hyvä kuulla useista lähteistä. Mistä saa halvinta/parasta sellaista tapettia? Olin aikaisemmin miettinyt sitä, mutta sitten luin, että se ei ehkä peitä epätasaisuuksia niin hyvin kuin toivoisin, joten päädyin pelkkään kipsiin. Miltä se näyttää, kun maalaa saumat?

Olen ostanut sekä Coloramasta että Bauhausista, eikä se ole halpa verrattuna ämpärilliseen tasoitetta.
Mutta se on huomattavasti helpompi käyttää..

No ei se niin paljon epätasaisuuksia poista, enemmän pienempiä naarmuja ja mahdollisia ruuvinreikiä, mutta sen avulla voi poistaa rakenteen esim. kuitutapetista, parasta käyttää kovan muovisen lastan, eikä pehmeän, jota käytät normaalissa tapetoinnissa, jotta tapetti ei venyisi epätasaisuuksien yli.
Kunhan olet tarkka ja et säästele liimaa, niin saumat eivät näy käytännössä ollenkaan, kun maalaat sen päälle. Asetat sen reunasta reunaan.

• Tykkään
rudeez
  • Laddar…
Mazen Mazen sanoi:
Olen ostanut sekä Coloramasta että Bauhausista, eikä se ole halpaa verrattuna yhteen kauhalliseen kittiä. Mutta huomattavasti helpompi käyttää..

Ei se niin paljon epätasaisuuksia poista, enemmänkin pieniä naarmuja ja mahdollisia ruuvinreikiä, mutta sillä voi poistaa rakenteen esimerkiksi lasikuitutapetista, on parasta käyttää kovamuovista lastaa eikä sitä pehmeää, jota käytät tavallisessa tapetoinnissa, sillä silloin venytät tapettia epätasaisuuksien yli. Jos on vain tarkka eikä kitsastele liimalla, niin saumat eivät oikeastaan näy ollenkaan, kun maalaat sen päälle. Laitat sen reuna reunaa vasten.
Mutta mikä on syynä siihen, että laitetaan sellainen tapetti aivan uusille ja tuoreille kipsityille ja tasoitteella käsitellyille seinille? Päästä eroon kaikista mahdollisista halkeamien muodostumisista nauhoissa?

Se oli pitkä ja raskas päivä, hieman jäykkä selästä tänään, vähintäänkin. Mutta minun pitäisi oppia käyttämään lapiota vasemmalla otteella, yritin mutta puolet hiekasta lensi tombolan ulkopuolelle joka kerta. :)

Mutta sain lopulta valmiiksi. Niille, jotka tulevat etsimään samanlaista tietoa tulevaisuudessa, voin tiivistää:
* Aloitin vedellä ja makadamilla pestäkseni tombolan viime ajon jälkeen, tarkistin että mitkään paakut eivät olleet kiinni.
* Sitten lisäsin sementtiä.
* Sitten enemmän vettä kunnes kuivaa sementtiä ei enää ollut, vain paksu puuro tai savi.
* Sen jälkeen hiekkaa, minulla oli melko kosteaa hiekkaa ja se ei tehnyt suurta eroa koostumuksessa. Minulla oli ehkä 2/3 hiekasta, annoin sekoittua minuutin kunnes se oli taas hyvää puurokoostumusta, ja sitten lisää loput.
Jos se oli sitten liian kuivaa (iso paakku joka ei sekoittunut) minun piti lisätä vettä. Jos se oli liian löysää, lisäsin hieman sementtiä ja hiekkaa summamutikassa.

Resepti ei siis ollut niin tarkka kuin luulin, vaan lähinnä viitteellinen siitä, mistä aloittaa. Hyvä oppitunti!

• Rakenustyömaa, jossa on betonia ja raudoituspalkkeja, vasemmalla puolella punainen seinä ja oikealla peite, taustalla auto ja rakennus.
  • Punainen seinä ja sora-alue, jossa on harmaata maaperäkangasta ja tiiliä. Maaperäkangas peittää alueen soraa ja maata.
Andreas Lundgren Andreas Lundgren sanoi:
Oli pitkä ja raskas päivä, hieman jäykkä selkä tänään, vähintäänkin sanottuna. Mutta pitäisi oppia hoitamaan lapio vasenkätisesti, yritin mutta puolet hiekasta jäi tombolan ulkopuolelle joka kerta. :)

Mutta sain valmiiksi lopulta. Tulevaisuudessa, jos joku etsii vastaavaa tietoa, voin tiivistää:
* Aloitin vedellä ja makadamilla pestäkseni tombolan edellisestä ajosta, tarkistin, ettei mitään kakkuja ollut kiinni.
* Sitten lisäsin sementtiä.
* Sitten lisää vettä, kunnes ei ollut enää kuivaa sementtiä jäljellä, vain paksua puuroa tai savea.
* Sen jälkeen hiekkaa, minulla oli melko kosteaa hiekkaa, eikä se tehnyt suurta muutosta koostumukseen. Laitoin ehkä 2/3 hiekkaa, annoin käydä minuutin, kunnes oli taas hyvä puuro-koostumus, ja sitten loput sisään.
Jos se oli sitten liian kuivaa (iso paakku, joka ei sekoittunut) minun täytyi lisätä vettä. Jos se oli liian löysää, laitoin hieman lisää sementtiä ja hiekkaa noin vaan.

Resepti ei siis ollut niin tarkka kuin luulin, vaan lähinnä ohjeita siitä, mistä aloittaa. Hyvä oppitunti!
Ahh, okei, se on siis NÄIN kipsataan ja pakkeloidaan saumoja! Nyt tiedän;) (psst ironia.....)

Tuo postaus taisi kyllä mennä vähän väärin vai mitä?

• Tykkään
rudeez
  • Laddar…
R rudeez sanoi:
Mutta mikä syy on laittaa sellaista tapettia täysin uuteen ja siistiin kipsattuun ja paklattuun seinään? Hallita kaikkia mahdollisia halkeamien muodostumisia nauhoissa?
Kyllä, ja vahvistamaan puun/hirsiseinän liikkeitä vastaan, ja henkilökohtaisesti mielestäni pinta tuntuu "pehmeämmältä" verrattuna puhtaaseen kipsiin. Lisäksi kaikkia ruuvinkantoja ei aina onnistu saamaan täysin piiloon :D

• Tykkään
rudeez
  • Laddar…
Tomture61
Että talo, jossa on hirsiseinät, liikkuu vuodenaikojen mukaan = kyllä.
Laittaa 6 mm kipsiä tretexin päälle = nja!
Käytä 13 mm kipsiä sen sijaan, vakaampi sekä hirsiseinän että tretexin liikkeille.
Kun käytät paperinauhaa kipsilevyjen saumoissa, levität ensin levytasoitteen (pienellä uralla), sitten painat nauhan sinne samalla tasoitteella (ilman levytasoitusta) ja kun nauha on paikoillaan, lisää levytasoitusta.
Harjoittelu tekee mestarin ;)

https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MI-sb6_d293gIVAaWaCh0DQQofEAYYASABEgJr9_D_BwE

Ainoa tasoite, joka on sopiva tähän työhön.

• Tykkään
Mazen
  • Laddar…
R rudeez sanoi:
Olen etsinyt hulluna aihetta, lisäksi on sanottava, että en oikeastaan ole koskaan aikaisemmin kipsilevyttänyt, ostin talon talvella.
On mahdotonta saada liitoksia ilman upotuksia tietyissä tapauksissa.
Jotkut videot YouTubessa sanovat paperiteippiä siitä huolimatta ja tasoittaa, eräs puuseppäkaveri sanoo ei ei, vaan käyttää lateksisaumaa ja tasoittaa, mikä on oikeastaan "oikea" tapa välttää halkeamia näissä liitoksissa?
Olen laittanut 6 mm:n remonttikipsiä monikerroksisella tapetilla päällystetyn tretexin päälle saadakseni hyvän ja uuden pinnan, johon voi maalata, talo on hirsitalo vuodelta 1914, joten se liikkuu jonkin verran.
Tulen pian hulluksi, ja hieman selitystä olisi mukavaa illan tasoitesessiota varten! :)
Tee näin, niin sinun ei tarvitse luottaa erilaisiin itseään tärkeänä pitäviin.

http://www.ybg.nu/

Tomture61
MathiasS MathiasS sanoi:
Tee kuten tässä lukee niin vältyt luottamasta erilaisiin kaikkitietäjiin.

[linkki]
Kokeiltuani liimata paperinauhaa ja myöhemmin kitata sen päälle, en suosittele tätä menetelmää (liima asettuu joskus liian laajasti saumassa esimerkiksi). Paperinauha on joustavampi, kun ilmankosteus muuttuu talossa, joten älä käytä lasikuitunauhaa. Olen testannut Beckersin hienohiekkaista kittiä, ja silloin nauha irtoaa helposti reunoissa. Alcros on se, mikä toimii tähän työhön, sillä on kermainen koostumus. Luin heidän antamansa neuvot kitin suhteen (vuodelta 2012), kysy kaupassa, sallikaa minun hymyillä: rofl: kysy joltakulta, joka ei ehkä edes ole pitänyt pensseliä kädessään ......

Olen myös käyttänyt tietämättömyydestä ja kitsaudesta tavallista seinätasoitusta paperinauhalle, mutta se ei toimi.
Joten oikea levyspackeli on tarpeen, esim. Alcro tai Dalapro.
Koskien 13 mm kipsiä tretexin päällä, se olisi ollut itsestäänselvää, mutta halusin välttää listojen ja koristelautojen purkamista, joten 6 mm nauha oli valintani ja se on tähän asti toiminut.

Tomture61 Tomture61 sanoi:
Kokeiltuani paperinauhan liimaamista ja sitten sen päälle tasoitteen levittämistä, en suosittele tätä menetelmää (liima saattaa joskus levitä liikaa saumaan esimerkiksi). Paperinauha mukautuu paremmin, kun ilman kosteus muuttuu talossa, joten älä käytä lasikuitunauhaa. Olen testannut Beckersin hienoa hiekkatasoitetta, silloin nauha irtoaa helposti reunoista. Alcro on se, mikä toimii tässä työssä, sillä on kermainen koostumus. Luin heidän neuvonsa koskien tasoitetta (vuodelta 2012) kysy kaupasta, anna minun hymyillä pienesti :rofl: kysy joltakulta, joka ei ehkä koskaan edes ole pitänyt pensseliä kädessään......
Kaikilla saumoilla tässä talossa on liimattu paperinauha. Onhan se mahdotonta epäonnistua siinä. Jos sinulla on ongelmia pienen liiman kanssa nauhan vieressä, olet luultavasti käyttänyt väärää liimaa, minulla on taatusti liimaa jokaisen saumankin vieressä. Kuten sanottu, tee kuten ybg sanoo, niin siitä tulee hyvä.

• Tykkään
Johan Gunverth ja 1 muu
  • Laddar…
Corpes Corpes sanoi:
Ahh, ok, det är alltså SÅ man gipsar och spacklar skarvar! Då vet jag;) (psst ironi.....)

Den posten hamnade nog lite fel va?
Haha, joo!

Tosi ärsyttävää foorumilla, että kun pääset keskustelun loppuun, se näyttää edelleen viestejä seuraavasta aiheesta foorumilla. Vaikea löytää nappeja seuraavalle sivulle siitä viestistä, jota oikeasti luit, ja suuri riski, että vastaat väärään aiheeseen! :-)

Sen "finessin" voi poistaa käytöstä profiilin asetuksista.

• Tykkään
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.