2 898 lukukertaa ·
13 vastausta
3k lukukertaa
13 vastausta
Kipsilevyä kolmikerroksiselle kartongille?
Moro! Olen juuri ostanut talon.
En ole aivan peukalo keskellä kämmentä, mutta minulla ei ole lainkaan kokemusta remontoinnista.
Ostin 40-luvun talon, jossa on 1,5 kerrosta. Alakerta noin 90 neliömetriä täytyy remontoida edellisen omistajan tupakoinnin takia. Eniten tuoksua on keittiössä.
Mutta näyttää siltä, että koko talossa on tretex/lastulevy ja tapetti suoraan sen päällä. Myös kaikki sähkötyöt on tehty itse ja johdot kulkevat seinien päällä. Tämä pitää korjata ja vetää johdot seinien sisään sekä asentaa uusi keskus.
Joten kysymykseeni: kuinka paljon ongelmia aiheutan itselleni, jos laitan 13 mm kipsilevyt seinien päälle?
Kaikki ikkunat on tarkoitus vaihtaa alakerrassa, ja sähköjohdot vetää seinien sisään. Ehkä teen itselleni vain palveluksen, jos laitan kipsilevyt?
Muutaman 1000 euroa maksaa, mutta ehkä lopputulos on niin paljon parempi.
En ole aivan peukalo keskellä kämmentä, mutta minulla ei ole lainkaan kokemusta remontoinnista.
Ostin 40-luvun talon, jossa on 1,5 kerrosta. Alakerta noin 90 neliömetriä täytyy remontoida edellisen omistajan tupakoinnin takia. Eniten tuoksua on keittiössä.
Mutta näyttää siltä, että koko talossa on tretex/lastulevy ja tapetti suoraan sen päällä. Myös kaikki sähkötyöt on tehty itse ja johdot kulkevat seinien päällä. Tämä pitää korjata ja vetää johdot seinien sisään sekä asentaa uusi keskus.
Joten kysymykseeni: kuinka paljon ongelmia aiheutan itselleni, jos laitan 13 mm kipsilevyt seinien päälle?
Kaikki ikkunat on tarkoitus vaihtaa alakerrassa, ja sähköjohdot vetää seinien sisään. Ehkä teen itselleni vain palveluksen, jos laitan kipsilevyt?
Muutaman 1000 euroa maksaa, mutta ehkä lopputulos on niin paljon parempi.
Mutta ajatushan on, että kipsilevy jää paikalleen? Vai ymmärsinkö väärin?L Lopex sanoi:
Olen kuullut, että tretex on hyvä eriste, ja seinät ovat itse asiassa epätavallisen suorat. Mutta välttääkseni kaikkien urien kittaamisen ajattelin, että olisi kätevämpää laittaa kipsilevy tretexin päälle.
Jos puretaan tretex, niin menetän eristysarvon ja kipsilevyllä ei ole erityistä eristyskykyä.
Kirjoitat, että aiot remontoida savun hajun vuoksi. Sitten suosittelisin poistamaan kaikki Tretex, koska savun haju tarttuu siihen.
Jos aiot lisäksi asentaa sähköt, se on paljon helpompaa, jos poistat Tretexin.
Joten eroon vanhasta rojusta ja laita kipsiä.
Jos aiot lisäksi asentaa sähköt, se on paljon helpompaa, jos poistat Tretexin.
Joten eroon vanhasta rojusta ja laita kipsiä.
Kysymys on, onko se tretex? Kuinka paksua se yleensä on?
Koska talo on remontoitu 90-luvulla ja ne levyt, jotka näkyivät tapetin läpi, näyttivät mielestäni todella lastulevyiltä. Katson, voinko ottaa kuvan tällä viikolla.
Ei minusta ole mikään suuri kustannus laittaa uudet kipsilevyt. Mutta en haluaisi pelkästään kipsiä vaan mieluummin OSB-levyä sen taakse.
Mutta on puhuttu siitä, että tretexillä on eristävä ominaisuus. Enkö menetä isoa osaa siitä eristeestä, jos laitan vain kipsilevyn?
Ajatus on, että jos puran tretexin tai lastulevyn, laitan uudet vain suoraan olemassa oleviin runkoihin kiinni?
Koska talo on remontoitu 90-luvulla ja ne levyt, jotka näkyivät tapetin läpi, näyttivät mielestäni todella lastulevyiltä. Katson, voinko ottaa kuvan tällä viikolla.
Ei minusta ole mikään suuri kustannus laittaa uudet kipsilevyt. Mutta en haluaisi pelkästään kipsiä vaan mieluummin OSB-levyä sen taakse.
Mutta on puhuttu siitä, että tretexillä on eristävä ominaisuus. Enkö menetä isoa osaa siitä eristeestä, jos laitan vain kipsilevyn?
Ajatus on, että jos puran tretexin tai lastulevyn, laitan uudet vain suoraan olemassa oleviin runkoihin kiinni?
Onko laajennus, jonka uskon rakennetun joskus 90-luvulla. Silloin remontoitiin muu osa talosta. Joten se voi silti olla lastulevyä, koska kuvaus miten tretex näyttää ja tuntuu ei vastaa minun käsitystäni materiaalista. Levy tuntuu paksummalta ja enemmän lastulevyn suuntaan.
En pääse vielä taloon, joten en voi porata reikiä tai testata vielä.
En pääse vielä taloon, joten en voi porata reikiä tai testata vielä.
Meillä oli Tretex vanhassa talossamme. (On meillä muuten nykyisessäkin.)
Kun remontoimme keittiötä, oli paksuja lankkuja tretexin takana, ei muuta.
Me (kirvesmies) poistimme tretexin ja laitoimme tuulensuojapaperia(?) ja 45mm eristystä. Huoneessa tapahtui valtava muutos. Vaikea kuvailla hyvin, mutta sisäilmasto muuttui jotenkin pehmeämmäksi. Tietenkin lämpimämpi, mutta jollain tapaa mukavampi. Vähemmän kolea.
Jos pystyt, tee runko ja asenna eristystä. Uskon, että tulet hyötymään siitä.
Kun remontoimme keittiötä, oli paksuja lankkuja tretexin takana, ei muuta.
Me (kirvesmies) poistimme tretexin ja laitoimme tuulensuojapaperia(?) ja 45mm eristystä. Huoneessa tapahtui valtava muutos. Vaikea kuvailla hyvin, mutta sisäilmasto muuttui jotenkin pehmeämmäksi. Tietenkin lämpimämpi, mutta jollain tapaa mukavampi. Vähemmän kolea.
Jos pystyt, tee runko ja asenna eristystä. Uskon, että tulet hyötymään siitä.
40-luvun talo täälläkin, jossa on tretex + tapetti. Tasoitin tapettia höylällä ja tasoitteella ja laitoin sitten remonttitapetin ennen uutta tapetointia/maalausta. Tuli todella hyvä, vaikka lähtökohta oli huono.
Jos olet huolissasi hajusta itse tretexissä, niin ota se pois. Kerran oikaisin ja laitoin puulattian vanhan liimatun maton päälle, ja nyt minulla on hajua siitä matosta huoneessa, joka häiritsee minua päivittäin.T Timbuktu sanoi:
Meidän tretex oli vain noin 2cm, joten eristyksessä se tuskin tekee mitään isoa eroa.
Klikkaa tästä vastataksesi