5 164 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Kipsi - kustannus ja käyttöalue
Istun ja katson remonttikipsilevyä ja tavallista kipsilevyä byggmaxin nettisivuilla. Heillä on vain yksi tyyppi remonttikipsiä, se on 6mm paksu, sitten 120x240 - maksaa noin sata kruunua per levy. Sitten on joku ekonomilevy, 13x120x240 ja se maksaa alle 70 kruunua? Miten se voi olla HALVEMPI kuin remonttikipsi? Suurempia määriä jälkimmäistä?
Voiko tavallista 13mm seinäkipsilevyä käyttää katossa? Onko olemassa muita kipsilevyjä, joita voisi käyttää sen sijaan?
Terveisin,
Hilife!
Voiko tavallista 13mm seinäkipsilevyä käyttää katossa? Onko olemassa muita kipsilevyjä, joita voisi käyttää sen sijaan?
Terveisin,
Hilife!
tulisi käyttää tavallista katossa, ei remonttikipsiä, tavallinen kipsi on yleensä 2,2 m - 3 m rautakaupassa. On myös uusi malli, jossa on upotetut reunat koko levyn ympäri helpottamaan levyjen tasoittamista.
Se, että remonttikipsi on kallista, johtuu varmasti volyymeista ja siitä, että kipsin hinnassa on tuskin monta kruunua levyä kohden, loppu on paperia, valmistusta, varastointia, hukkaa, voittoa jne. jne. Joten kipsikerroksen paksuus vaikuttaa valmistuskustannuksiin hyvin vähän. Tähän vaikuttaa myös se, että kilpailu ja siten hintapaine kohdistuu todennäköisesti ensisijaisesti 1200x2400x13:n.
On erinomaista asentaa tavallisia 13 mm:n kipsilevyjä kattoon, olen tehnyt niin autotallissa. On ikävää tasoittaa lyhyitä reunoja, joissa puuttuu upotus. Käytin myös lasikuitunauhaa, joten kaikki saumat ovat nyt halkeilleet, käytän tulevaisuudessa vain paperinauhaa. En tiedä, mitä laittaisin myöhemmin talon kattoon, tuntuu melkein mahdottomalta (minulle) tasoittaa kipsi siten, että olisin itse tyytyväinen asuinympäristössä. Autotallissa vaatimukset ovat paljon alhaisemmat. Mutta harkitsen huntonit-, tai kipsikattoa pienillä laatoilla, joissa on 45 asteen viistetyt reunat ympäriinsä, tai maalattua paneelia tai paperistettua kattoa (tai mitä se nyt nimeltään on) tai ... no, katsotaan ...
Tavallisia täysikokoisia kipsilevyjä et aseta yksin tai apurin kanssa kattoon ilman apuvälineitä. Valmistaudu kaikkeen ja vuokraa kipsilevynostin päiväksi. Se maksaa 70-100:-/päivä. Voit myös kerätä 3-4 kaveria, jolloin saat sen paikalleen ilman nosturia, mutta kirosanojen kera. Nostimen avulla tarvitset kuitenkin edelleen auttavan käden, mutta vain saadaksesi levyn nostimeen. Uskon, että 900x2400-levyt voi ehkä saada itse nostimeen, mutta silloin paljon kirosanoja tarvitaan.
On erinomaista asentaa tavallisia 13 mm:n kipsilevyjä kattoon, olen tehnyt niin autotallissa. On ikävää tasoittaa lyhyitä reunoja, joissa puuttuu upotus. Käytin myös lasikuitunauhaa, joten kaikki saumat ovat nyt halkeilleet, käytän tulevaisuudessa vain paperinauhaa. En tiedä, mitä laittaisin myöhemmin talon kattoon, tuntuu melkein mahdottomalta (minulle) tasoittaa kipsi siten, että olisin itse tyytyväinen asuinympäristössä. Autotallissa vaatimukset ovat paljon alhaisemmat. Mutta harkitsen huntonit-, tai kipsikattoa pienillä laatoilla, joissa on 45 asteen viistetyt reunat ympäriinsä, tai maalattua paneelia tai paperistettua kattoa (tai mitä se nyt nimeltään on) tai ... no, katsotaan ...
Tavallisia täysikokoisia kipsilevyjä et aseta yksin tai apurin kanssa kattoon ilman apuvälineitä. Valmistaudu kaikkeen ja vuokraa kipsilevynostin päiväksi. Se maksaa 70-100:-/päivä. Voit myös kerätä 3-4 kaveria, jolloin saat sen paikalleen ilman nosturia, mutta kirosanojen kera. Nostimen avulla tarvitset kuitenkin edelleen auttavan käden, mutta vain saadaksesi levyn nostimeen. Uskon, että 900x2400-levyt voi ehkä saada itse nostimeen, mutta silloin paljon kirosanoja tarvitaan.
Yksi asia, joka voi olla harkinnan arvoinen, on se, että valmiiksi käsitelty katto ei välttämättä tule niin paljon kalliimmaksi lopulta kuin jos käyttäisi pelkkiä kipsilevyjä, mutta jos on kyseessä uudisrakennus ja suuremmat määrät + runsaasti aikaa, niin sitten ei muuta kuin hommiin 
Muista, jos valitset tavalliset vakiokipsilevyt, että viistät niiden lyhyet sivut ennen kuin kiinnität levyt, jotta sinulla on tilaa laastille + nauhalle. Muuten on olemassa räätälöityjä kattokipsilevyjä, jotka ovat jo viistetty ympäriinsä, kuten jo mainittiin.
En koskaan itse haluaisi laittaa pelkkiä kipsilevyjä kattoon, kun ajattelee kaikkia työvaiheita ja vaivaa, jotka tarvitaan saadakseen sileän valkoisen katon.
Kauan eläköön helmipaneeli
Muista, jos valitset tavalliset vakiokipsilevyt, että viistät niiden lyhyet sivut ennen kuin kiinnität levyt, jotta sinulla on tilaa laastille + nauhalle. Muuten on olemassa räätälöityjä kattokipsilevyjä, jotka ovat jo viistetty ympäriinsä, kuten jo mainittiin.
En koskaan itse haluaisi laittaa pelkkiä kipsilevyjä kattoon, kun ajattelee kaikkia työvaiheita ja vaivaa, jotka tarvitaan saadakseen sileän valkoisen katon.
Kauan eläköön helmipaneeli
Kiitos kaikista vastauksista.
En halua kattoa, jossa on "urat", jotka kattokipsi antaa, kun ostaa viistoreunaisia levyjä. En myöskään halua tasoittaa ja hioa kattoa. Uskon paneeliin. Ehkä ei helmipaneeli, mutta jotain puumaista valkoisena. Jätän tavanomaisen kipsin laittamisen kattoon pois. Vaikuttaa todella työläältä...
En halua kattoa, jossa on "urat", jotka kattokipsi antaa, kun ostaa viistoreunaisia levyjä. En myöskään halua tasoittaa ja hioa kattoa. Uskon paneeliin. Ehkä ei helmipaneeli, mutta jotain puumaista valkoisena. Jätän tavanomaisen kipsin laittamisen kattoon pois. Vaikuttaa todella työläältä...
se on helpompaa kipsillä kuin paneelilla mielestäni iaf palkkaa maalari joka tasoittaa ja maalaa
Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että puupaneeli vie "hieman" aikaa ja voi olla hieman hankalaa asentaa yksin, mutta on olemassa paljon vaihtoehtoja, jotka voivat olla tutkimisen arvoisia, huntonit on saatavilla eri kokoisina ja kuvioina, mm. yksi kuvio, joka on puumainen syineen, sitten sinulla on branden-paneelilevy, joka on saatavilla V- ja helmipontti-muotoisena.
Käy katsomassa, mitä löytyy isommasta rakennusliikkeestä, jos asut sellaisen lähellä.
Käy katsomassa, mitä löytyy isommasta rakennusliikkeestä, jos asut sellaisen lähellä.
Ajoin lyhyillä levyillä, eli 120x60 cm kipsilevyillä, joissa on viistot reunat. Ainoa, mitä tarvitsee tasoittaa, ovat ruuvin päät. Tulee todella siistiä ja lisäksi niitä on helppo käsitellä yksin.
Ajattelin kokeilla laittaa tällaisia myös seinään saadakseni hieman erilaisen efektin.
Ajattelin kokeilla laittaa tällaisia myös seinään saadakseni hieman erilaisen efektin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kuinka kiinnitän 6 mm kipsilevyn parhaiten kevytbetoniseinään?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Apua!! - Mikä on kohtuullinen työnhinta kipsilevyseinien tekemiseen vinoon kattoon?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Arbetskostnad innerväggar och tak - panel vs gips?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.