Gaaaahhh!!
Tulen hulluksi, kun en voi tehdä omia päätöksiä...
Olen rakentamassa terassihuonetta tavallisella harjakatolla. Epäröin nyt vähän, miten kiinnitän kattoristikon liimapalkkeihin. Valitettavasti eivät ehkä ole parhaat kuvat. Kattokaltevuus on loivempi todellisuudessa. Mutta periaatteet ovat oikein. ;-)
Olin aluksi vaihtoehdon 1 kannalla. Että lovetan kattoristikot niin, että ne menevät enemmän liimapalkkien sivuille. Mutta eivät täysin.
Katto on tarkoitus eristää. Ajatuksena oli jättää muutama cm palkkien yläpuolelle tuuletusrakoa varten. Ja laittaa sääntö kattoristikoiden alle, joka liimataan/ruuvataan kiinni ja jolla ne sitten lepäävät.
Tämä vaihtoehto oli ehkä lähinnä esteettisistä syistä. Että kattolippa olisi silloin hieman matalampi suhteessa liimapalkkiin. Ja jokin selittämätön ajatus siitä, että katon eristäminen olisi helpompaa. Kattoristikot ovat tavallisia 170x45 koolauksia.
Ajattelin, että olisi kuitenkin helpompaa antaa kattoristikoiden levätä liimapalkkien päällä vaihtoehdon 2 mukaisesti. Ja vain loveta vähän kattoristikoita niin, että ne ovat tasaisella liimapalkin päällä. Katto on marginaalisesti korkeampi.
Vaihtoehtoa voisi ehkä täydentää säännöllä, joka liimataan/ruuvataan liimapalkkeihin ylimääräiseksi tueksi kattoristikoille kuten alt 1.
Olen nähnyt molempia vaihtoehtoja käytettävän. Onko jotain rakenteellisesti, mikä voisi johdattaa minua päätökseen...
Vai onko se vain makuasia..
Periaatteellinen vastaus ilman yksityiskohtien tuntemista. Jos rakenne on näkyvissä, sen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen. On aina vältettävä palkkien liiallista loveamista. Harjapalkkirakenteessa leikkausvoimat harjapalkkiin ja sivupalkkeihin voivat lisäksi olla suuria, mikä vaatii riittävästi materiaalia kattopukkeihin. Tämä yhteensä tekee niin, että suosisin vaihtoehtoa 2.
Periaatteellinen vastaus ilman yksityiskohtien tuntemusta. Jos rakenne on näkyvissä, sen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen. Aina tulisi välttää liiaksi palkkien lovaamista. Harjarakenteessa poikkivoimat harjan ja sivupalkkien kohdalla voivat lisäksi kasvaa suuriksi, mikä vaatii kunnolla materiaalia kattopalkkeihin. Tämän vuoksi suosittelen vaihtoehtoa 2.
Joo. Miksi monimutkaistaa, kun voi tehdä yksinkertaisesti. Yksinkertaisempaa joka tapauksessa...
Kiitos. Olet saanut ajatukseni oikeille raiteille jälleen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.