28 718 lukukertaa ·
28 vastausta
29k lukukertaa
28 vastausta
Kiinnitys hea-palkkiin???
Olen pitkän pohdinnan jälkeen tullut siihen tulokseen, että pian valmiissa talossani, joka on suunnitteluvaiheessa, täytyy vaihtaa välipohja, koska sain jänneväliksi 6,5 m. (katso bild)
Ensimmäinen ajatukseni oli liimapuuta!, mutta silloin täytyisi käyttää tyyppiä 400X66 tai vastaavaa, koska en halua paljon liimapuupalkkeja alakerran sisäkattoon.
Joten se täytyy olla vanha luotettava teräs...
Ajattelin tukea sitä laittamalla se kantavalle seinälle ja toiselta puolelta kurkihirrelle!(katso bild tästä epäselvästä selityksestä)...'
MIKÄ TAHANSA TAPAUKSESSA!
nyt kysymyksiin:
kuinka kiinnitetään koolaukset välipohjaan HEA-palkissa???
Olen puhunut kirvesmiehen kanssa, jolla on 30 vuoden kokemus alalla ja olen puhunut kaverini kanssa, joka on työmaapäällikkö peabilta tästä, ja molemmilla on 2 eri johtopäätöstä (jotka pidän hieman outoina molemmat).
Katso kuvat, ole samaa mieltä tai anna omia ehdotuksia..
kiitos etukäteen!
Ensimmäinen ajatukseni oli liimapuuta!, mutta silloin täytyisi käyttää tyyppiä 400X66 tai vastaavaa, koska en halua paljon liimapuupalkkeja alakerran sisäkattoon.
Joten se täytyy olla vanha luotettava teräs...
Ajattelin tukea sitä laittamalla se kantavalle seinälle ja toiselta puolelta kurkihirrelle!(katso bild tästä epäselvästä selityksestä)...'
MIKÄ TAHANSA TAPAUKSESSA!
nyt kysymyksiin:
kuinka kiinnitetään koolaukset välipohjaan HEA-palkissa???
Olen puhunut kirvesmiehen kanssa, jolla on 30 vuoden kokemus alalla ja olen puhunut kaverini kanssa, joka on työmaapäällikkö peabilta tästä, ja molemmilla on 2 eri johtopäätöstä (jotka pidän hieman outoina molemmat).
Katso kuvat, ole samaa mieltä tai anna omia ehdotuksia..
kiitos etukäteen!
Nyt en ole varma siitä, ymmärsinkö oikein...
Mutta ajatteletko siis käyttää 2-osaisia palkkeja?
Jos on näin, toivon, että nämä palkit eivät ole osa kattotuoleja... (ehkä kaksikerroksinen talo)
Jos kyseessä on 1 1/2 kerroksinen tai korotettu seinärunko, en usko, että voit käyttää mitään näytetyistä menetelmistä, silloin sinun pitäisi luultavasti sijoittaa palkkisi palkiston alle.
Mutta ajatteletko siis käyttää 2-osaisia palkkeja?
Jos on näin, toivon, että nämä palkit eivät ole osa kattotuoleja... (ehkä kaksikerroksinen talo)
Jos kyseessä on 1 1/2 kerroksinen tai korotettu seinärunko, en usko, että voit käyttää mitään näytetyistä menetelmistä, silloin sinun pitäisi luultavasti sijoittaa palkkisi palkiston alle.
Olemme tehneet vaihtoehto ykkösen mukaan, mutta lisäyksenä että välipohjaan on tehty vain ura HEA-palkille, jotta myös HEA-palkin yläpuolella oleva puu säilyy. Näin ollen kaksi välipalkkipalaa kohtaavat keskellä ja on siellä hyvin huolellisesti naulattu yhteen koivuvanerilla molemmin puolin. Tämä täyttää enimmäkseen tehtävän pitää välipohja koossa, kunnes kaikki muu, mikä pitää talon koossa, on paikoillaan. Palkkimme on hitsattu terästolppiin sisäseinissä, mutta kiinnitetty puutolppiin (3 kpl 2"x6" huolellisesti naulattuna) ulkoseinissä, koska mielestämme terästolpat aiheuttaisivat liikaa kylmäsiltaa. Rakenne perustuu insinööri... suunnittelupiirustuksiin, joka muuten itse ehdotti, että voisimme käyttää 11 kerto-palkit sen sijaan... kuinka kauniilta näyttää tuollainen katon alta roikkuva :
kiitän kaikista vastauksista ja inspiroivista ideoista!
Luulen, että olin hieman epäselvä talotyypin selityksessä.
Se on 2-kerroksinen huvila, jossa puolet talosta on 2-kerroksinen ja puolet 1-kerroksinen, pulpettikatto 2-kerrososassa ja liimapuupalkistot 1-kerrososassa (harjakatto). Voisi sanoa, että se on 2 erillistä talorunkoa samalla perustuksella, jotka erottaa kantava väliseinä. Eli suunnittelemani vahvistus mahdollisesti tulisi 2-kerroksisen osan välipohjaan.
Teknisesti katsoen molemmat kerrokset ovat itsestään kantavia, kun on kyse katon ristikoiden kuormituksen jakautumisesta, eli ne jakautuvat ulkoseiniin. Tämä ratkaisu on luultavasti tehty, koska en halua, että kerros 2 toimii trampoliinina. (lattian jousto).
Palkin kiinnityksen osalta tulee todennäköisesti jonkinlainen teräspilari toiseen päähän, ja se pää, joka lepää mäntyhirren päällä, minun oli tarkoitus joko kaksinkertaistaa tai kolminkertaistaa pystysuorat palkit palkin alla (45X170).
koskien alt 1.
pitäisi olla huonompi kantavuus, jos palkisto on suurempaa mitoitusta kuin hea-palkki.
ehkä pitäisi yksinkertaisesti hitsata kiinteät palkkikengät palkkiin. kuulostaa loogisimmalta ratkaisulta... mutta mitä minä tiedän!
nämä kysymykset tulee keskustella ja laskea suunnittelijan toimesta, mutta haluaa aina olla askeleen edellä...
Luulen, että olin hieman epäselvä talotyypin selityksessä.
Se on 2-kerroksinen huvila, jossa puolet talosta on 2-kerroksinen ja puolet 1-kerroksinen, pulpettikatto 2-kerrososassa ja liimapuupalkistot 1-kerrososassa (harjakatto). Voisi sanoa, että se on 2 erillistä talorunkoa samalla perustuksella, jotka erottaa kantava väliseinä. Eli suunnittelemani vahvistus mahdollisesti tulisi 2-kerroksisen osan välipohjaan.
Teknisesti katsoen molemmat kerrokset ovat itsestään kantavia, kun on kyse katon ristikoiden kuormituksen jakautumisesta, eli ne jakautuvat ulkoseiniin. Tämä ratkaisu on luultavasti tehty, koska en halua, että kerros 2 toimii trampoliinina. (lattian jousto).
Palkin kiinnityksen osalta tulee todennäköisesti jonkinlainen teräspilari toiseen päähän, ja se pää, joka lepää mäntyhirren päällä, minun oli tarkoitus joko kaksinkertaistaa tai kolminkertaistaa pystysuorat palkit palkin alla (45X170).
koskien alt 1.
pitäisi olla huonompi kantavuus, jos palkisto on suurempaa mitoitusta kuin hea-palkki.
ehkä pitäisi yksinkertaisesti hitsata kiinteät palkkikengät palkkiin. kuulostaa loogisimmalta ratkaisulta... mutta mitä minä tiedän!
nämä kysymykset tulee keskustella ja laskea suunnittelijan toimesta, mutta haluaa aina olla askeleen edellä...
Yritä murtaa tekstin ulkopuolisia dm esim. 6". Ilmoita, jos onnistut
hmm! ajattelin näin. että jos puurakennelma, (joka oli muuten tarkoitus olla mitoissa 45x220), menee rikki. En usko, että niin kävisi, mutta jos katsotaan asiaa hypotettisesti. sitten murtumiskohta on luultavasti siellä, missä sahauskohta on, koska juuri siellä palkki on vain 152mm (jos on käytössä HEA 180). Nyt on niin, että on otettava huomioon, että heikkeneminen tapahtuu 86mm päästä päätypuusta eikä puupalkin keskellä.
On mahdollista, että olen väärässä mutta minusta ei tunnu kovin "vankalta" tehdä näin.
On mahdollista, että olen väärässä mutta minusta ei tunnu kovin "vankalta" tehdä näin.
Minä valitsisin vaihtoehdon 1 ja mahdollisesti vahvistaisin sitä joko asettamalla spkbandin päälle tai poraamalla muutamia pieniä reikiä ja asentamalla vinkejärn pultilla ja mutterilla vain lukitakseni puupalkeille toisiaan vastaan.
Päiden hieman muotoilu ei ole ongelma. Puun mitat valitaan, jotta keskelle ei tulisi liikaa taipumaa. Ei kestämään kuormaa päässä. Puu taipuu melko paljon ennen kuin se hajoaa, joten mielestäni ei ole vaaraa.
Päiden hieman muotoilu ei ole ongelma. Puun mitat valitaan, jotta keskelle ei tulisi liikaa taipumaa. Ei kestämään kuormaa päässä. Puu taipuu melko paljon ennen kuin se hajoaa, joten mielestäni ei ole vaaraa.
Kiitos vinkeistä!M.C. sanoi:
Että minulla on terästä juuri täällä, ei pitäisi aiheuttaa suuria ongelmia sähkön, putkien yms. suhteen.
Sitten en tiedä, ajattelenko väärin, mutta, M.C., miten olit ajatellut asettaa 240-palkin? siinä tapauksessa minun pitäisi varmaan nostaa palkiston mittoja.
Jos en muista väärin, niin 240-palkki on 230 mm korkea, kun aion käyttää 220 mm palkistolla.
Näyttää siltä, että useimmat ovat käyttäneet vaihtoehtoa 1, mutta innovatiivinen ajattelu näyttää olevan pohjaton maan kaikkien rakennesuunnittelijoiden keskuudessa! mutta vaihtoehto kiinteillä "mutteroituilla" kulmaraudoilla vaikuttaa mielenkiintoiselta!
kiitollinen kaikista vastauksista!
Vaihtoehto 1 on annettu, näin tehdään normaalisti! Vinkkinä on kuitenkin tehdä lovi 20 mm korkeammalle palkin alapuolella ja yläosa samoin (=laskea puupalkit 20 mm teräspalkin alapuolen alle), jolloin voit helposti ohittaa palkin mahdollisilla sähköputkilla, kun ne yleensä sijaitsevat harvempipaneelissa alapohjan poikkipalkissa. Kiinnitä palkit toisiinsa rei’itettyyn metallinauhaan palkin ylle, jotta ne pysyvät paikallaan rakentamisen aikana. Jos palkin on määrä vastaanottaa vetokuormia, voit pyytää seppää tekemään kiinnikkeen tukevalla lattaraudalla yläpuolella ja kahdella "haarukalla" palkin kummallakin puolella palkkien kiinnittämistä varten. Sen ei tarvitse olla kiinnitetty palkkiin, vaan se on asetettu päälle ja levossa sen sijaan. Kun me rakensimme, tehtiin se kattotuoleihin etukäteen, jolloin ne pystyttiin nostamaan paikoilleen helposti ilman tarvetta pujottaa niitä palkin elämään.
Sääntö on vahvin kiinnikkeessä, joten siinä ei luultavasti ole mitään ongelmaa. Ennen kuin päät rikkoutuvat, sinulla tulee olemaan huomattavasti aikaisemmin ongelmia, kun sääntösi näyttävät banaaneilta. Joka tapauksessa saat päät, jotka ovat noin 160 mm. Vertaa niitä minun kattotuoleihini, jotka on tehty 145 säännöistä (yksikerroksinen) kattotuolitehtaalla 
Tämä tuntuu olevan kullanarvoinen vinkki. Olen jättänyt osan pistorasioista ja kytkimistä luonnollisiin paikkoihinsa, koska halusin välttää miettimistä teräspalkin ohittamisen vaikeuksista.MrMagic sanoi:
Voihan yksinkertaisesti laittaa 20 mm tukia hirteen, johon se pitäisi asettaa ja nostaa tolpat samalla (se voidaan tukea kahdessa paikassa).
Nyt puuttuu vain, että rakennesuunnittelija haluaa vahvistaa levyn pistekuorman takia...
Niin niin, rakennuslupaan on vielä 3,5 kuukautta (jos voi luottaa tämän päivän vuodenaikoihin), joten onhan tässä aikaa korjata tiettyjä muutoksia...
Nyt taas en pysy mukana...

. Jos HEA-palkki on samassa tasossa palkiston alapinnan kanssa (kuten piirroksesi osoittaa, niin harvapaneeli on naulattu näiden alle. Tässä raossa voi ohittaa sähköputkien kanssa - vaikeampaa on suurempien putkien kanssa
; kun olet tehnyt sahauksen, sinulla on vielä noin 6" jäljellä...ei koskaan voi saada murtumapiste tähän, kun se on sijoitettu päähän. Ei mitään mietittäväähmm! ajattelin näin. että jos puupalkki, (jonka mitat muuten oli tarkoitus olla 45x220), menee rikki. En oikeastaan usko sitä, mutta jos ajattelee sitä hypoteettisesti.
silloin murtuma tulee luultavasti olemaan siellä, missä sahattiin, koska siellä palkki on vain 152 mm (jos on HEA 180). Nyt on siis niin, että on otettava huomioon, että heikennys on 86 mm päästä eikä puupalkin keskellä.