5 404 lukukertaa ·
9 vastausta
5k lukukertaa
9 vastausta
kiinnittää hyllyt rappaukseen ja olkeen
Hei, ensimmäinen viesti ja en ole kokenut kotinikkari. Olen äskettäin muuttanut uuteen asuntoon ja sisäseinä olohuoneen ja makuuhuoneen välillä on talonmiehen mukaan rappausta ja olkia. Ensin hän väitti, että se oli lastulevyä, yksinkertaista tai kaksinkertaista, mutta kun porasin kokeilureiän, tuli ensin vain valkoista jauhetta ja sitten tummanharmaata jauhetta ulos. Kysyin häneltä uudestaan ja silloin hän muutti mieltään rapaukseksi ja oljeksi. Sisäseinä on noin 8 cm paksu. Minulla on kaappihyllyt, jotka haluan kiinnittää tähän seinään. Ne painavat hieman yli 30 kg kukin, ja niissä on 3-4 kiinnityspistettä. Sisältökin tulee painamaan jonkin verran, varmasti kaksinkertaisesti. Mietin nyt, miten minun pitäisi edetä vai onko se toivotonta? Kun koputtaa seinään, se kuulostaa ontolta, mutta kun kokeilin porata, pora ei näyttänyt saavuttavan mitään tyhjää tilaa seinässä. Toisin kuin eräs toinen rappaus- ja olkiseinä, jonka olen aiemmin tavannut, tämä seinä ei murennu.
Tervetuloa byggahus 
Eikö se voisi olla kevytbetoniseinät, jotka sinulla on?
Eikö se voisi olla kevytbetoniseinät, jotka sinulla on?
Niinpä, hieman vaikea arvioida ilman kokemusta. Tänne aiotaan tapetoida uudelleen, joten raaputin hieman pinnalta samantyyppisestä seinästä. Toinen seinä makuuhuoneessa, joka erottaa eteisen ja makuuhuoneen. Päällä oli valkoinen kerros, noin 2-3 mm paksu, sen alla on tämä materiaali, joka on hyvin tummaa, murenee "helposti". Kokemukseni rappauksesta ja oljesta (yksi seinä) oli, että itse rappaus ei murene pieniksi jyviksi vaan hieman enemmän kuten laasti, että kun se hajoaa niin siitä tulee suuria paloja. Tässä se muuttuu melkein kuin jauheeksi. Pitäisikö kevyen betonin todella olla sellainen, eikö sen pitäisi olla kiinteää kuten tavallinen betoni?
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Se kuulostaa hieman riskialttiilta, kun kyseessä on niin raskaat hyllyt (30 + 30 kg x X kappaletta?) ja on epävarmuutta siitä, mistä seinä on tehty.
Eikö ole mitään mahdollisuutta "uudelleenrakentaa" niin, että hyllyt seisovat lattialla?
Ajattelen siis jonkinlaisia päätyjä, jotka ovat samanlaisia kuin varastohyllyillä.
Esim. valmistettu "glespanel" 28x70 mm.
Eikö ole mitään mahdollisuutta "uudelleenrakentaa" niin, että hyllyt seisovat lattialla?
Ajattelen siis jonkinlaisia päätyjä, jotka ovat samanlaisia kuin varastohyllyillä.
Esim. valmistettu "glespanel" 28x70 mm.
Kiitos vastauksistanne. Arvostan todella ehdotuksia. Valitettavasti en voi rakentaa mitään kehyksiä niille. Ajatuksena oli, että ne roikkuisivat sohvan yläpuolella ja niiden alla olisi spotit. Jos kehyksestä tulee sisustuksen rumentaja, idea katoaa kokonaan.
Ja oletko varma, että ne painavat jopa 30 kg?
Sinänsä minulla oli edellisessä talossani 70 mm lättbetonginneväggar ja keittiön yläkaapit kiinnitettiin vain kahdella klippspik, jotka oli lyöty hieman alaspäin (80skåpen kiinnitettiin itse asiassa kolmella). Ne pysyivät paikoillaan, vaikka kaapeissa oli paljon lautasia ja laseja, joten ne kestävät enemmän kuin voisi luulla.
Sinänsä minulla oli edellisessä talossani 70 mm lättbetonginneväggar ja keittiön yläkaapit kiinnitettiin vain kahdella klippspik, jotka oli lyöty hieman alaspäin (80skåpen kiinnitettiin itse asiassa kolmella). Ne pysyivät paikoillaan, vaikka kaapeissa oli paljon lautasia ja laseja, joten ne kestävät enemmän kuin voisi luulla.
Arvaan, että tyhjät painavat 30 kg, koska se on se, mitä ikean kollin painossa lukee ja vain vähän aaltopahvia jäi yli, sitten ovi siihen. Seinä tuntuu vakaalta, mutta korttelin isännöitsijä vain nauroi minulle, kun sanoin kolmekymmentä kiloa, joten en tiedä.
Milloin talo on rakennettu? Asun talossa vuodelta 1936, jossa sisäseinät on tehty masuunikuonatiilistä, joiden molemmilla puolilla on rappaus. Kun poraat, tulee ensin harmaata pölyä ja sitten mustaa pölyä.
Pitkät kiilamutterit toimivat yleensä kiinnityksiin seinälle, mutta en tiedä uskaltaisinko ripustaa raskaita esineitä kiinnityksiini.
Pitkät kiilamutterit toimivat yleensä kiinnityksiin seinälle, mutta en tiedä uskaltaisinko ripustaa raskaita esineitä kiinnityksiini.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
No, jäljellä on vain selvittää, mitä seinä todella kestää kuormitusta.
Ja mitä kiinnityselementtiä sinun tulisi käyttää.
Onhan valittavana paljon; tulppa, molly, kemiallinen ankkuri...
"Vicevärdenin" pitäisi pystyä antamaan tietoa, luulisi.
Mutta muuten voisit ehkä kuulla muutamilta naapureilta ylä- ja alapuolella, mitä kokemuksia heillä on.
Ja mitä kiinnityselementtiä sinun tulisi käyttää.
Onhan valittavana paljon; tulppa, molly, kemiallinen ankkuri...
"Vicevärdenin" pitäisi pystyä antamaan tietoa, luulisi.
Mutta muuten voisit ehkä kuulla muutamilta naapureilta ylä- ja alapuolella, mitä kokemuksia heillä on.
Klikkaa tästä vastataksesi