11 716 lukukertaa ·
4 vastausta
12k lukukertaa
4 vastausta
Kevytklinkkeribetoni/Lecabetoni
En ole mikään asiantuntija alalla, mutta olen tehnyt joitain pienempiä pintoja omalla kevytsorabetonilla; ja silloin otin 1 osa sementtiä, 3-4 osaa hiekkaa ja 3-4 osaa lecakulor, eli melko paljon pallojen volyymiä. En ole tehnyt mitään puristuslujuusmittauksia, mutta se vaikuttaa olevan ok. Haastavaa kevytsorabetonissa on, jos haluaa saada hienon pinnan lattialle, koska pallot nousevat helposti pintaan ja asettuvat ylimmäksi. Minun piti tasoittaa pinta.
"jawen
Täysjäsen
Aktiivinen: huhti 2007
Maakunta: Uppsala
Viestit: 223
Hei eestere
Kuulostaa jännittävältä projektilta yleensä, joten yritän antaa sinulle muutamia neuvoja.
Betoni on nimitys, kun hiekka/kivi/vesi ja sementti on sekoitettu, eli valmis tuote, kun valat esim. Sitä kutsutaan sementiksi ja se on sitomisaine.
vastaukset kysymyksiin.
1) Minkä sementin sinun tulisi käyttää on todennäköisesti Murcement A ja yleensä sementissä on kalkkia, esimerkiksi rakennussementissä on 13-21% kalkkia
2) Sekoittamisproportiot tulisi olla 70% kevytsora, 16% sementtiä ja 14% vettä, jolloin sen pitäisi vastata noin 3mpa eli sama lujuus kuin standardi Leca/kevytsora-lohkoilla.
3) Kevytsora, jota ostat säkissä, ei sisällä tietääkseni mitään muuta kuin se on vähän pölyinen, koska ne ovat hanganneet toisiaan vasten. (saatavana isosäkissä)
HUOM! Älä kostuta kevytsorakuulia ennen sekoittamista, sekoita sitten sementti/vesi ja kaada sitten seosta pienissä erissä ja anna sekoittimen (tyyppiä tombola) käydä useita minuutteja ennen kuin kaadat hitaasti lisää sementtiseosta ja jatka, kunnes ne näyttävät hieman tahmeilta.
On erittäin helppo saada enemmän sementtiseosta valetun muotin pohjalle, koska painovoima vetää sementin alaspäin.
Onnea matkaan ja kerro sitten tuloksesta.
Ystävällisin terveisin, Jawen"
Ajattelin betonia, jossa on korkea osuus lecakuulia, mutta Jawenin neuvoilla saa lecalohkorakenteen.
/ATW
Täysjäsen
Aktiivinen: huhti 2007
Maakunta: Uppsala
Viestit: 223
Hei eestere
Kuulostaa jännittävältä projektilta yleensä, joten yritän antaa sinulle muutamia neuvoja.
Betoni on nimitys, kun hiekka/kivi/vesi ja sementti on sekoitettu, eli valmis tuote, kun valat esim. Sitä kutsutaan sementiksi ja se on sitomisaine.
vastaukset kysymyksiin.
1) Minkä sementin sinun tulisi käyttää on todennäköisesti Murcement A ja yleensä sementissä on kalkkia, esimerkiksi rakennussementissä on 13-21% kalkkia
2) Sekoittamisproportiot tulisi olla 70% kevytsora, 16% sementtiä ja 14% vettä, jolloin sen pitäisi vastata noin 3mpa eli sama lujuus kuin standardi Leca/kevytsora-lohkoilla.
3) Kevytsora, jota ostat säkissä, ei sisällä tietääkseni mitään muuta kuin se on vähän pölyinen, koska ne ovat hanganneet toisiaan vasten. (saatavana isosäkissä)
HUOM! Älä kostuta kevytsorakuulia ennen sekoittamista, sekoita sitten sementti/vesi ja kaada sitten seosta pienissä erissä ja anna sekoittimen (tyyppiä tombola) käydä useita minuutteja ennen kuin kaadat hitaasti lisää sementtiseosta ja jatka, kunnes ne näyttävät hieman tahmeilta.
On erittäin helppo saada enemmän sementtiseosta valetun muotin pohjalle, koska painovoima vetää sementin alaspäin.
Onnea matkaan ja kerro sitten tuloksesta.
Ystävällisin terveisin, Jawen"
Ajattelin betonia, jossa on korkea osuus lecakuulia, mutta Jawenin neuvoilla saa lecalohkorakenteen.
/ATW
"Lainaus"
Larsa
Täysjäsen
Aktiivinen: syys 2005
Ikä: 40 vuotta
Viestit: 493
Hups, muistinkin väärin... Minulla on kirja tästä ja tarkistin nyt uudelleen.
Resepti:
8 osaa leca, 1 osa putssand, 1 osa sementti
1 litra vettä / kilo sementti
"Lainauksen loppu"
Auts, sekoituksessa pitäisi ilmeisesti olla hieman hiekkaa.
Mahdollisesti virheellinen menetelmäni:
1, 60 litraa lecakuulia tonbolaan.
2, Sekoita vesi ja sementti ämpärissä sekoittajalla puuron koostumukseen.
3, Kaada sementtipuuroa pyörivään tonbolaan, kunnes saavutetaan tahmea koostumus.
4. Kaada sementti/leca-seos muottiin.
Toivon saavani jonkinlaisen lujuuden, mutta se, joka elää, näkee
/ATW
Larsa
Täysjäsen
Aktiivinen: syys 2005
Ikä: 40 vuotta
Viestit: 493
Hups, muistinkin väärin... Minulla on kirja tästä ja tarkistin nyt uudelleen.
Resepti:
8 osaa leca, 1 osa putssand, 1 osa sementti
1 litra vettä / kilo sementti
"Lainauksen loppu"
Auts, sekoituksessa pitäisi ilmeisesti olla hieman hiekkaa.
Mahdollisesti virheellinen menetelmäni:
1, 60 litraa lecakuulia tonbolaan.
2, Sekoita vesi ja sementti ämpärissä sekoittajalla puuron koostumukseen.
3, Kaada sementtipuuroa pyörivään tonbolaan, kunnes saavutetaan tahmea koostumus.
4. Kaada sementti/leca-seos muottiin.
Toivon saavani jonkinlaisen lujuuden, mutta se, joka elää, näkee
/ATW
Lecapallot vaikuttavat pysyvän yhdessä.
Slammailin aiemmin ja tänään laitoin rappauksen päälle, se näyttää hyvältä.
Johtopäätös:
Se ei ole halvempaa kuin muurata leca-lohkoilla, mutta jos kyseessä on pienempi ja epäsäännöllinen paikka, joka pitää täyttää, mielestäni paikan päällä valetut lecapallot ovat vaihtoehto.
/ATW
Slammailin aiemmin ja tänään laitoin rappauksen päälle, se näyttää hyvältä.
Johtopäätös:
Se ei ole halvempaa kuin muurata leca-lohkoilla, mutta jos kyseessä on pienempi ja epäsäännöllinen paikka, joka pitää täyttää, mielestäni paikan päällä valetut lecapallot ovat vaihtoehto.
/ATW
Klikkaa tästä vastataksesi