17 351 lukukertaa ·
17 vastausta
17k lukukertaa
17 vastausta
Kevytbetoni
Sivu 1 / 2
Hei kaikille!
Tämä on minun ensimmäinen viestini tässä foorumissa.
Ammattinani olen kemisti ja olen jonkin aikaa tutkinut rakennus/eristemateriaalia nimeltä skumbetong, joka voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto kevytbetonille.
Tietojeni mukaan on olemassa vain yksi pientalo, joka on rakennettu tästä materiaalista (villa Nivelius Nackassa - osoite tuntematon).
Tietääkö kukaan tällä erinomaista foorumilla enemmän taloja, jotka on rakennettu tästä materiaalista (ei välttämättä kantavana rakennusmateriaalina), tai onko työskennellyt sen parissa rakennustöissä? Olisi mukava kuulla siitä - viestinä tai yksityisviestinä.
Kiitos erittäin mukavasta ja mielenkiintoisesta foorumista.
Tämä on minun ensimmäinen viestini tässä foorumissa.
Ammattinani olen kemisti ja olen jonkin aikaa tutkinut rakennus/eristemateriaalia nimeltä skumbetong, joka voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto kevytbetonille.
Tietojeni mukaan on olemassa vain yksi pientalo, joka on rakennettu tästä materiaalista (villa Nivelius Nackassa - osoite tuntematon).
Tietääkö kukaan tällä erinomaista foorumilla enemmän taloja, jotka on rakennettu tästä materiaalista (ei välttämättä kantavana rakennusmateriaalina), tai onko työskennellyt sen parissa rakennustöissä? Olisi mukava kuulla siitä - viestinä tai yksityisviestinä.
Kiitos erittäin mukavasta ja mielenkiintoisesta foorumista.
Lyhyesti sanottuna vaahtobetonista koostuu hienojakoisesta betonista, johon lisätään erittäin vakaata vaahtoa (samanlaista kuin parranajovaahto). Lisättävän vaahdon määrä määrittää, minkä tiheyden lopullinen vaahtobetoni saa. Sitten sekoitetaan sopivan kokoisessa sekoittimessa, kunnes saadaan aikaan homogeeninen seos, jonka jälkeen seos pumpataan/kaadetaan sinne, missä sitä halutaan käyttää. Vaahtobetoni virtaa helposti. Jos lisätään sopivia kuituja, vältetään lisäksi pintahalkeamia.
Vaahtobetonin tiheys voi vaihdella 400-1800 kg/m3 ja sen eristyskyky on samanlainen kuin samalla tiheydellä olevan kevyet betonin. Vaahtobetoni on myös pakkasenkestävä.
Se on melko uusi materiaali, ainakin kuituvahvisteisena vaihtoehtona.
Vaahtobetonin tiheys voi vaihdella 400-1800 kg/m3 ja sen eristyskyky on samanlainen kuin samalla tiheydellä olevan kevyet betonin. Vaahtobetoni on myös pakkasenkestävä.
Se on melko uusi materiaali, ainakin kuituvahvisteisena vaihtoehtona.
De stora betonielemat myyvät sitä käytettäväksi putkikaivantojen täyttämiseen ym. Sitten on joitakin pienempiä toimijoita. Etsi Googlesta "skumbetong skumcement porbetong porcement" tai "foamed concrete".
Toinen vaihtoehto, jota itse pidän huonompana, on solubetoni (solusementti), joka on betonia, johon on lisätty XPS.
Toinen vaihtoehto, jota itse pidän huonompana, on solubetoni (solusementti), joka on betonia, johon on lisätty XPS.
Etten skumbetonia välipohjana, kenen tietää. Ehkä sitä voi käyttää, jos se on kuituvahvistettua, mutta epäilen. Suurin etu, joka skumbetonilla on, on sen eristyskyky edulliseen hintaan.
Katso webistä ja ihmettele.
Haluan korostaa, että en väitä tietäväni mitään muuta kuin mitä olen lukenut. Olen vain hieman kiinnostunut siitä.
Katso webistä ja ihmettele.
Haluan korostaa, että en väitä tietäväni mitään muuta kuin mitä olen lukenut. Olen vain hieman kiinnostunut siitä.
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 viestiä
Talo Ekebyholmissa (Rimbon seudulla) on perustettu vaahtobetonia käyttäen erään meritoituneen, iäkkäämmän pohjoissuomalaisen toimesta. Lähellä asuva naapuri opiskelee kiinteistönhallintaa korkeakoulussa. Hän on kirjoittanut tutkielman naapurinsa perustuksesta ja eristyksestä vaahtobetonia käyttäen. Eilen osallistuin tämän tutkielman ja esityksen esittelyyn, kun hän yöpyi luonamme. Hän kertoi vakuuttavalla tavalla talon rakentamisen perustamisen eduista materiaalilla, joka on turvallisempi ja eristysarvoltaan yhtä hyvä kuin solumuovi. Minä, joka inhoan hevosmuurahaisia kiinteistössä, pidän myös vaihtoehdosta solumuoville, jossa hevosmuurahaiset tekevät pesiä. Hän kertoi myös erilaisista vaahtosekoittimista, sillä reseptit ovat usein patenttisuojattuja. Joten ehdotukseni on sama kuin hänen, ota yhteyttä www.cellexbuildingsystem.com.
Olen saanut katsella vaahtobetongin valmistusprosessia ja mielestäni materiaali on tosi hyvä.
Mutta sen eristysluku on paljon alhaisempi kuin EPS, joten tarvitaan ulkoinen EPS-kuori, jos haluaa hyvin eristetyn.
Harmi että cellexbuildingsystem.com ei ole enää toiminnassa,
olisi ollut mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia.
Vaahtobetongia on saatavilla Ruotsissa, mutta sitä ei markkinoida talonrakennukseen!
Miksi?
Se tulisi liian halvaksi!
Uskokaa minua!
Mutta sen eristysluku on paljon alhaisempi kuin EPS, joten tarvitaan ulkoinen EPS-kuori, jos haluaa hyvin eristetyn.
Harmi että cellexbuildingsystem.com ei ole enää toiminnassa,
olisi ollut mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia.
Vaahtobetongia on saatavilla Ruotsissa, mutta sitä ei markkinoida talonrakennukseen!
Miksi?
Se tulisi liian halvaksi!
Uskokaa minua!
Samaa mieltä. Saksalaiset rakennusmateriaalien valmistajat pitävät huvipuistoa Ruotsissa. Ei ole kilpailua.
Valtiollinen rakennustuotevalmistaja Durox, joka perustettiin 50-luvulla silloisen oligopolin purkamiseksi, lakkautettiin moderaattien painostuksesta. Erona nyt on, että oligopoli on ulkomaisissa käsissä.
Skumbetongista puheen ollen, on olemassa myös menetelmä, jossa käytetään magnesiumia betonin ekstrudoimiseksi. Käytetään ulkomailla. Sen katsotaan olevan vahvempi ja vedenkestävämpi kuin skumbetong. Tietääkö kukaan, onko sellaista Ruotsissa?
Valtiollinen rakennustuotevalmistaja Durox, joka perustettiin 50-luvulla silloisen oligopolin purkamiseksi, lakkautettiin moderaattien painostuksesta. Erona nyt on, että oligopoli on ulkomaisissa käsissä.
Skumbetongista puheen ollen, on olemassa myös menetelmä, jossa käytetään magnesiumia betonin ekstrudoimiseksi. Käytetään ulkomailla. Sen katsotaan olevan vahvempi ja vedenkestävämpi kuin skumbetong. Tietääkö kukaan, onko sellaista Ruotsissa?
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 viestiä
Pahoittelut, että viittasin olemattomaan sivuun www.cellexbuildingsystem.com. Ingvar Hagströmillä on nyt oma sivu osoitteessa http://www.fadershus.com/. Kokeile sitä sen sijaan.
Jäsen
· Västra Götaland
· 9 viestiä
Hei kaikki! Ensimmäinen postaukseni!
Minulla on kokemusta kevybetonista. Ehkä se on liioittelua! Mutta tunnen arkkitehdin, joka on työskennellyt talojen rakentamisessa tällä tavalla. Hän on rakentanut talon Nackassa. Hän kertoi työskennelleensä vain ulkomailla ja rakentaneensa siellä pitkään tällä tekniikalla. Mielenkiintoinen lattialämmitysjärjestelmä, joka koostui hiotusta betonista. Lattiat näyttivät marmorisilta, hän kertoi. Lämmin marmorilattia - olisi ihanaa. Arkkitehti ei ole enää Ruotsissa.
Tunteeko joku rakentajaa?
Minulla on kokemusta kevybetonista. Ehkä se on liioittelua! Mutta tunnen arkkitehdin, joka on työskennellyt talojen rakentamisessa tällä tavalla. Hän on rakentanut talon Nackassa. Hän kertoi työskennelleensä vain ulkomailla ja rakentaneensa siellä pitkään tällä tekniikalla. Mielenkiintoinen lattialämmitysjärjestelmä, joka koostui hiotusta betonista. Lattiat näyttivät marmorisilta, hän kertoi. Lämmin marmorilattia - olisi ihanaa. Arkkitehti ei ole enää Ruotsissa.
Tunteeko joku rakentajaa?
onko tämä materiaali käytettäväksi friggebod-levyn valamiseen?
Huomasin tämän foorumin ja tuntuu, että minulla on vähän tietoa lisättäväksi. On olemassa menetelmä, jota on kehittänyt viime aikoina yritys nimeltä Aercrete, katso www.aercrete.se. Heillä on liikkuva laitteisto, joka sekoittaa ja pumppaa vaahtobetonia suoraan rakennustyömaalla. Vaahtobetonia käytetään monissa eri yhteyksissä. Yleisin on varmaankin maa-alustan laatta ja vanhojen perustusten kunnostus, joissa eristetään ja rakennetaan uusi lattia matalatiheyksisellä vaahtobetonilla.
Joten olisiko kevytbetoni hyvä materiaali valaa suoraan maahan vähentämään rakennuskorkeutta, kun kaivetaan kellaria?
En ajatellut asentaa lattialämmitystä. Tarvitseeko silti olla salaojitusmateriaalia alla?
10 cm isodränin pitäisi riittää tavalliselle betoniselle kellarilattialle, ilman lattialämmitystä siis. Mutta voiko sitä vähentää ja saada pari senttimetriä lisää kattokorkeudessa, ei siitä olisi haittaa.
En ajatellut asentaa lattialämmitystä. Tarvitseeko silti olla salaojitusmateriaalia alla?
10 cm isodränin pitäisi riittää tavalliselle betoniselle kellarilattialle, ilman lattialämmitystä siis. Mutta voiko sitä vähentää ja saada pari senttimetriä lisää kattokorkeudessa, ei siitä olisi haittaa.
Minulla on halu tehdä oma vaahdotuskone jossain vaiheessa ja tehdä se domegaias konseptin mukaan mutta paremmilla muoteilla.