Olen suhteellisen uusi tällä alalla! Mietin, mikä on ero kevytbetonin ja sinibetonin välillä. Katselen taloa, joka sisältää kevytbetonia, mutta miten tietää, onko se "vaarallinen" laji. Talossa on ongelmia radonin kanssa, joten se pitäisi siinä tapauksessa radonpuhdistaa. Voiko joku auttaa minua ymmärtämään eron?

Kiitos etukäteen!

Sinibetonki on eräänlainen kevytbetoni. Sitä käytettiin ahkerasti 50-luvulta aina 70-luvulle asti. (Epävarmaa, oliko sitä jo aiemmin). Nimi tulee siitä, että se on sinertävä (sinertävänharmaa). Ongelma on, että se on valmistettu uraanintuotannon kuonatuotteista ydinvoimaloille. Muistaakseni on olemassa jonkinlainen sinibetonki, joka ei ole yhtä vaarallista. Toinen kevytbetoni, joka on yleinen tuolta ajalta mutta etenkin nykyaikaisemmissa taloissa, on Siporex, siporex on vaalea, lähes valkoinen. Siporexissa ei ole radonongelmaa.

Periaatteessa pitää aina olla varuillaan näiden vuosikymmenten talojen sinibetonin suhteen, ja jos talossa on kevytbetonia, se kannattaa tarkastaa (ja mahdollisesti mitata radon) ennen talon ostamista.

Olen kuullut hyvin outoja ja väkinäisiä väitteitä kiinteistönvälittäjiltä sinibetonista, kun olimme ostamassa taloa. Yksi peitti peukalollaan "kevyt" kevytbetoni-raportissa ja väitti, että talo on rakennettu betonista.

Se on juuri niin kuin se kuulostaa. Sinisavi on siniharmaa ja juuri kuten näyttää olevan sinun tapauksessasi, se vapauttaa radonia. Tavallinen kevytbetoni on useimmiten valkoinen.
Onko talossa korkeat radonarvot??

P.s Olen mitannut 340 vuosikeskiarvona, joten saneeraus tapahtuu keväällä. D.s

Kiitos kaikista vastauksista! Kyllä...talossa on radonia ja teemme radonsaneerauksen heti, jos ostamme talon. Se on arvioitu olevan noin 380. Se ei tunnu kovin kivalta, mutta niiden yritysten mukaan, joihin olemme olleet yhteydessä, arvon voi saada laskettua hyväksyttävälle rajalle. Toivottavasti asia on niin! Olin ihmeissäni, kun luin kohdeilmoituksesta, että se on kevytbetonia eikä sinistä betonia. Minun yksinkertaisuudessani luulin, että kevytbetoni ei ollut "vaarallista". Todella hyvä saitti tämä!

Alunaliuske sisältää 2 ainetta, jotka ovat/olleet kiinnostavia energia-alalle. Se sisältää öljyä, jota aiemmin tuotettiin (en tiennyt, että se oli niin varhain kuin 29) ja myös suuria pitoisuuksia Uraania. Ensin tuotettiin Öljyä ja sitten, kun ydinvoimaan panostaminen alkoi, myös Uraania. Ja jäännöstuotetta käytettiin osittain (siniseen) kevytbetoniin.

Huomaa, että vaikka Uraani on radioaktiivista, se ei ole erityisen voimakkaasti radioaktiivista. Vasta kun sitä on prosessoitu (rikastettu) ja se pääsee "oikeaan" ympäristöönsä reaktorissa, sen radioaktiivisuus voimistuu. Uraania esiintyy melko suurina pitoisuuksina lähes kaikessa kallioperässä Ruotsissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.