Harkitsemme kevytbetonin käyttöä tulevassa rakennusprojektissamme (toistaiseksi valinta on EPS-lohkojen (Dorotherm) ja 400 mm kevytbetonilohkojen välillä) mutta olen hieman epäileväinen siitä, kuinka sopivaa kevytbetoni on maan alle täytön kanssa.

Tonttimme kallistuu melko jyrkästi (kutsumme sitä yleensä pieneksi mustaksi rinteeksemme) ja meillä tulee olemaan kaksi rinnerapua eli täytekerros tulee olemaan lähes 5-5,5 metrin korkuinen ja se on louhittu kallioon. Seinän leveys on 6 metriä.

Palkkaamme suunnittelijan laskemaan sen, mutta olen niin kärsimätön ja mietin, miten muut olisivat tehneet (lukuun ottamatta tasaisen tontin ostamista sijaan! ;-)

Ei, en olisi ostanut tasaista tonttia. Minulla on tontti, joka viettää noin 10 metriä ja tarjoaa hienon näkymän. I love it! :)
Valitsisin Dorothermin. En ole suunnittelija, mutta. silloin sinulla on mahdollisuus vahvistaa sekä vaakasuunnassa että pystysuunnassa "rakennuspalikoissa". Tämä yhdessä betonin kanssa mielestäni olisi erittäin homogeeninen ja vakaa rakenne, erityisesti kun otetaan huomioon, että aiot täyttää vasten. Itse leikin ajatuksella rakentaa maan alle ja olen miettinyt Dorotherm-ratkaisua. Ajattelin myös muurata sisäpuolelta 15 cm lecatiilillä Dorotherm-lohkoja vasten. Täysin tarpeetonta, mutta en halua solumuovia + kipsiä. Vihastun kipsiin, koska siihen ei voi kiinnittää mitään. Vaikka alla olisi joku toinen levy, pidän sitä turhana.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.