Hei!

Minua mietityttää, kuinka paljon lattia kestää kuormitusta asunnossani, koska haluan siirtää sinne esineen, joka painaa melko paljon, noin 200 kg. Aion olla juuri siinä kohdassa, joten se tulee olemaan 300 kg, mutta se ei ole staattinen, vain silloin kun olen siellä!

Sain äskettäin vanhat piirustukset ja mietin, voisiko joku auttaa selvittämään, millainen välipohja siellä on ja kestäisikö se 200 kg/m2. Rakennus rakennettiin 1938/1939.

Piirustukset ovat mukana, yhdellä sivulla kerrotaan välipohjista ja betonista jne., mutta minulla ei ole ymmärrystä arvioida sitä.

Minulla on myös kuva, jossa asunnossani on merkitty keltaisella, se on "Hall" tai "Rum", mihin ajattelin laittaa tämän raskaan esineen. Ensisijainen valinta on siellä, missä punainen neliö on merkitty x:llä.

Viimeksi muokattu:
Rickard.
Ei ongelmia. Jos voit hypätä siinä niin, että se ei juurikaan jousta, voit asettaa siihen 200kg ilman ongelmia ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Ei ongelmia. Jos voit hypätä siellä ilman, että se antaa merkittävästi periksi, voit asettaa sinne 200 kg ilman ongelmia ;)
Kiva kuulla! Nyt luulen, että se painaa itse noin 200 kg, mutta kun seison sen vieressä, se nousee yli 300 kg (olisi pitänyt kirjoittaa se ensimmäisessä viestissäni, DOH!). Olen utelias, kuinka paljon se kestäisi, jos tiedät sen? Ja kiitos vastauksesta! :D

Dizzy84 Dizzy84 sanoi:
300kg ei ole ju mitään...

[linkki]
Haha, luin tämän itse asiassa tässä päivänä muutamana, hullua.

Näin myös tämän videon, jonka jotkut hullut norjalaiset tekivät:

Se mitä ihmettelet on periaatteessa, voiko asunnossa olla vanhanaikainen piano tai suurempi 300 litran kylpyamme. Kyllä, se on mahdollista.

Talo on rakennettu ennen kuin ensimmäiset rakennusnormit tulivat voimaan vuonna 1946. Rakennusjärjestys valtakunnan kaupungeille vuodelta 1874, joka sisälsi vaatimuksia paikallisista rakennusmääräyksistä, oli kuitenkin voimassa. Sen, mikä koski Malmöä, voi varmasti selvittää. Talo on rakenteellisesti vaihteleva: kerrokset ovat vuoroin betonia (portaikot, kylpyhuoneet jne.) ja puuta (suurin osa huoneistoista). Poikkileikkauksessa näkyy, että lattian palkit ovat kauttaaltaan 5x10 tuumaa, eli 125x250 mm. Tämä vastaa 45x350 mm nykyaikaisissa mitoissa. Kunnon rakennustarvikkeita siis! 300 kg:n pistekuorma ei ole niin paljon siinä yhteydessä.

• Tykkään
Fairlane ja 3 muuta
  • Laddar…
Vähän OT mutta mitä aioit asettaa, joka painaa 200kg? :D

J justusandersson sanoi:
Talo on rakennettu ennen ensimmäisiä rakennusnormeja, jotka tulivat voimaan vuonna 1946. Kuitenkin Rakentamissääntö kansakunnan kaupungeille vuodelta 1874 sisälsi vaatimuksia paikallisille rakennusmääräyksille. Mitä Malmössä vaadittiin, voidaan varmasti selvittää. Talon välipohjat ovat vuoroin betonia (porrashuoneet, kylpyhuoneet jne.) ja puuta (suurin osa huoneistoista). Poikkileikkauksista käy ilmi, että lattiapalkit ovat jatkuvasti 5x10 tuumaa, ts. 125x250 mm. Se vastaa 45x350 mm nykyaikaisissa mitoissa. Tukeva rakenne siis! Pistekuorma 300 kg ei ole paljon siihen nähden.
Oletan että olet nähnyt leikkauspiirustuksen jossain muualla, koska minä voin nähdä vain pohjapiirroksen yläpuolella. Kiinnostavaa näin vahvoilla palkeilla, olisi vielä kiinnostavampaa tietää niiden gercc-väli ja missä jänneväliä käytettiin eniten.

Kutsu pari kaveria ja asettukaa tiiviisti yhteen ja katsokaa, menettekö lattian läpi.

Vanha ketju, sitä miettii menestyykö TS vai putosiko hän lattian läpi?

• Haha
Guzzi ja 1 muu
  • Laddar…
MrJay
Anna_H Anna_H sanoi:
Vanha ketju, sitä vain miettii, miten kävi, selvisikö hyvin vai tippuiko TS lattian läpi?
Hän oli kirjautuneena sisään 9 kuukautta viestin jälkeen, joten veikkaisin hänen selvinneen.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.