Kuva esittää autokatoksen suunnitelman talon vieressä, jossa punaiset pisteet ovat tuki- tai perustuspisteitä ja harmaat alueet kuvaavat kaivamista ja L-elementtejä.

Kuten toivon ilmenevän kuvasta, aion rakentaa autokatoksen, mutta tuet/perustukset (punaiset pisteet) ovat tiellä kääntöalueella edessä. Toivon löytäväni jonkin "leijuva" ratkaisun tähän, joten kysyn sekä onko se ylipäätään mahdollista että mikä olisi siinä tapauksessa sopivin ratkaisu (kestävyys, kustannus...)

Jotta autokatos mahtuisi, rinne täytyy osittain kaivaa pois ja L-elementit asentaa (vai mitä?), merkittynä harmaalla kuvassa.

Ratkaisut, joihin olen päätynyt, ovat (a) jonkinlaiset palkit, jotka ovat muotoiltu autokatoksen profiilin mukaan ja jotka siten kannattavat kattoa. Tai (b) suorat pitkät palkit katon kaltevuudessa ja edelleen taaksepäin maahan, ehkä L-elementtien tukemana. Talon seinän vieressä voi tietenkin käyttää tavallista perustusta.

Tietenkin koko rakenne täytyy kestää lumikuormaa. Ja tietenkin koko katon pituus (~8m) täytyy kannatella.

Hullu ajatus?
Pysyykö se kasassa?
Onko jotain vastaavaa ehkä jopa ostettavissa?
Mitä osat tällaiseen juhlaan voivat maksaa?
Muita vinkkejä?

Kiitos!!!

katso liitettä 107429
 
Kiitos danne_08! Hyvin toiveita herättävä! Kuvahaun kautta löysin näitä myytävänä Kiinassa, mutta katsoin tuotteen kuvausta, sille tai jos se on hyvin samanlainen, että se kestää vain noin 50 cm lunta, mikä ei riitä, ja lisäksi sen tyyppisten mallien jalat menevät suoraan maahan, mikä on kyseenalaista kivisellä/kalliolla tontillani. Minun täytyy ottaa yhteyttä toimittajaan täällä Ruotsissa.

Lisäehdotuksia ja ajatuksia kuvauksestani otetaan kiitollisena vastaan! :-)
 
Viimeksi muokattu:
Heitän esityksen:
Rakennekaavio: punainen on runko, sininen vaijeri, musta betonipaino.
Punaiset ovat varsinaiset tukipilarit
Sininen on vaijeri
Musta on betonipaino
 
  • Tykkään
MaZtoR ja 1 muu
  • Laddar…
Rakensin kauan sitten autotallin, joka muistuttaa paljon tyyppiäsi a.
Se käytti teräspalkkeja, luulen, että ne olivat HEA-palkkeja, jotka hitsattiin yhteen näyttämääsi "U-muotoon".
Palkkien alaosa valettiin peruslevyyn, Katossa oli orsia HEA-palkkien välissä ja ylhäällä luulen, että se oli kattopeltiä.
HEA-palkit mitoitettiin omapainolle ja lumikuormalle.
 
1990-luvulla rakennettiin joitakin kokeilunomaisia paritaloja Bromsteniin Tukholmassa. Koko runko, mukaan lukien kattoristikot, rakennettiin jostakin, joka muistutti metalliprofiileja.

Mutta näihin rakennettiin autokatos, jossa oli vain yksi seinä yhdellä puolella, eikä mitään lisätukea. Kun niitä rakennettiin, huomasin että niissä oli käytännössä vain yksi pystysuuntainen teräspalkki keskellä seinää. Se oli kallistettu siten, että siitä tuli katon muotoinen. Siitä lähti vaakasuuntaiset palkit, joille tiilikatot asetettiin suoraan. Seinä roikkuu vaakasuuntaisen palkin varassa räystäällä. Seinällä ei siis ole tukea maahan.

En koskaan nähnyt, miten pystysuuntainen palkki perustettiin, mutta oletan, että se on kallistettu maan alla yhdellä tai useammalla palkilla lattian alla.
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.