13 814 lukukertaa ·
7 vastausta
14k lukukertaa
7 vastausta
Kellariseinä, platon-lattia ja ilmanvaihto
Right. Here goes, hope someone understands!
Jag har läst många inlägg här på byggahus och instruktionerna till Platon Golv på Isolas hemsida, men ändå få jag inte till det till 100% hur jag ska göra med min källare - blivande hembio rum.
Vi har ett gillestuga i källaren. Platta på mark, betongväggar, Isodrän isolering och ny dränering på utsidan. Rummet är en betongskal just nu.
Vi vill ha parkett och därför kommer att använder platon blå med deras isoleringsskivor för att golvet ska inte blir för kallt. På ytterväggen ha jag tänkte att använder plåtregel + osb + gips (med distans från golv/tak för osb & gips så att de har ingen kontakt med betong).
Så långt har jag kommit. Nu kommer förvirringen (och behöv av Er kunnig hjälp
):
Jag förstå att ventilation är väldigt viktigt för att få en så luktfri som möjligt källare. Om jag använder plåtreglar med en skena på golvet och i taket känns det som luften är då instängt bakom väggen. Jag hade trodde att det bästa lösningen hade varit om luft kunde ventileras från golv/bakom plåtväggen och ut via luft spalt i tak och ventilerad sockel.
Om detta är en bra lösningen, hur ska man uppnå det? Lägga platon hela väggen ut till yttrevägg och sätter skenan uppe plåton eller ventilera skenan på nå't sätt??
En crazy tanke var att fästa plåtreglar direkt på väggen (PL400 t.ex) och då är väggen helt öppet och ventilerad vid tak/golv.
Känns som detta borde vara en ganska vanligt användning för platon men jag hittar ingen riktigt svar på hur man ska göra - är tacksam för alla hjälp/kommentar!
Hoppas ni förstå min engelsmann svenska
Jag har läst många inlägg här på byggahus och instruktionerna till Platon Golv på Isolas hemsida, men ändå få jag inte till det till 100% hur jag ska göra med min källare - blivande hembio rum.
Vi har ett gillestuga i källaren. Platta på mark, betongväggar, Isodrän isolering och ny dränering på utsidan. Rummet är en betongskal just nu.
Vi vill ha parkett och därför kommer att använder platon blå med deras isoleringsskivor för att golvet ska inte blir för kallt. På ytterväggen ha jag tänkte att använder plåtregel + osb + gips (med distans från golv/tak för osb & gips så att de har ingen kontakt med betong).
Så långt har jag kommit. Nu kommer förvirringen (och behöv av Er kunnig hjälp
Jag förstå att ventilation är väldigt viktigt för att få en så luktfri som möjligt källare. Om jag använder plåtreglar med en skena på golvet och i taket känns det som luften är då instängt bakom väggen. Jag hade trodde att det bästa lösningen hade varit om luft kunde ventileras från golv/bakom plåtväggen och ut via luft spalt i tak och ventilerad sockel.
Om detta är en bra lösningen, hur ska man uppnå det? Lägga platon hela väggen ut till yttrevägg och sätter skenan uppe plåton eller ventilera skenan på nå't sätt??
En crazy tanke var att fästa plåtreglar direkt på väggen (PL400 t.ex) och då är väggen helt öppet och ventilerad vid tak/golv.
Känns som detta borde vara en ganska vanligt användning för platon men jag hittar ingen riktigt svar på hur man ska göra - är tacksam för alla hjälp/kommentar!
Hoppas ni förstå min engelsmann svenska
Hei!
Kukaan ei voi auttaa? Olen nyt soittanut Isolalle Platonista, ja he sanoivat, että ensin pitäisi korjata seinä ja sitten laittaa platon/lattia. Jos ei ole suurta kosteusongelmaa, ei pitäisi olla ongelmaa "sulkea" ilmaa runkoseinän taakse (miltä se tuntuu, kun asennetaan kiskoja/runkoja).
Kävin myös ohi rakennuskeskuksen Mölndalissa, missä he sanovat, että Platonilla ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa, se toimii vain kosteussulkuna.
En ymmärrä mitään :S
Olen lukenut kiinnitetyn aiheen kipsistä ja kellariseinistä useita kertoja, ja siellä on monia, jotka suosittelevat platonia, sitten yksi, joka on juuri repäissyt platonin pois... En halua mieluusti rappata seiniä, koska haluan piilottaa kaapeleita.
Näin ajattelin tehdä:
Isodrän ulkopuolelle (jo tehty)
Betoniset kellariseinät
Teräsrungot
OSB (ei rakennusmuovia, ei eristystä)
Kipsilevy
Sininen platon lattialla + nostettu
Mukavuuslevyt
14mm parkettilattia
Tuuletettu sokkelin kohdalla
Mutta, pitäisikö yrittää myös tuulettaa runkoseinän takaa, esim. ilmanvaihtosäleiköillä seinän ylä- ja alaosassa??
Toivottavasti jollakulla on aikaa/tietoa vastata d^_^b
Kukaan ei voi auttaa? Olen nyt soittanut Isolalle Platonista, ja he sanoivat, että ensin pitäisi korjata seinä ja sitten laittaa platon/lattia. Jos ei ole suurta kosteusongelmaa, ei pitäisi olla ongelmaa "sulkea" ilmaa runkoseinän taakse (miltä se tuntuu, kun asennetaan kiskoja/runkoja).
Kävin myös ohi rakennuskeskuksen Mölndalissa, missä he sanovat, että Platonilla ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa, se toimii vain kosteussulkuna.
En ymmärrä mitään :S
Olen lukenut kiinnitetyn aiheen kipsistä ja kellariseinistä useita kertoja, ja siellä on monia, jotka suosittelevat platonia, sitten yksi, joka on juuri repäissyt platonin pois... En halua mieluusti rappata seiniä, koska haluan piilottaa kaapeleita.
Näin ajattelin tehdä:
Isodrän ulkopuolelle (jo tehty)
Betoniset kellariseinät
Teräsrungot
OSB (ei rakennusmuovia, ei eristystä)
Kipsilevy
Sininen platon lattialla + nostettu
Mukavuuslevyt
14mm parkettilattia
Tuuletettu sokkelin kohdalla
Mutta, pitäisikö yrittää myös tuulettaa runkoseinän takaa, esim. ilmanvaihtosäleiköillä seinän ylä- ja alaosassa??
Toivottavasti jollakulla on aikaa/tietoa vastata d^_^b
Juuri tämän kysymyksen olen myös esittänyt äskettäin täällä foorumilla, mutta yhtäkkiä löysin sinun vanhan keskustelun. Anteeksi, että nostan yli vuoden vanhan keskustelun taas esille, mutta onko täällä joku, jolla on tuuletettuja rakoja sisä- ja ulkoseinän välissä kellarissa? Ja kuten markr kirjoittaa yllä, miten teitte sen?
markr - miten ratkaisit sen?
markr - miten ratkaisit sen?
hei,
kellarini on ollut valmis vähän yli vuoden ajan nyt. Olen tehnyt näin (oikein tai väärin, en tiedä, koska on niin monia erilaisia mielipiteitä siitä, mikä on oikea!):
1. platon matto, platonin oma eristys ja sitten parkettilattia
2. betoniseinät terässäänin kanssa:
- teräskiskon ja katon/lattian väliin laitoin muovisen etäisyyden estääkseni ilman sulkemisen lattian alle ja auttaakseni pitämään betoniseinän tuuletettuna.
- OSB/kipsi metallitolppiin.
- EI eristystä.
- etäisyys OSB/kipsin ala- ja yläreunassa lattian ja katon kohdalla, jälleen estämään ilman sulkemista.
- lattialista on myös asennettu hieman irti lattiaan
- en aio asentaa kattolistoja, mahdollisesti jonkinlaisen reunan siistimään kipsilevyn yläosaa, mutta olen jättänyt noin 5 mm raon.
Ei hajua tai kosteutta vielä. Katsotaan, kuinka kauan se kestää! d^_^b
kellarini on ollut valmis vähän yli vuoden ajan nyt. Olen tehnyt näin (oikein tai väärin, en tiedä, koska on niin monia erilaisia mielipiteitä siitä, mikä on oikea!):
2. betoniseinät terässäänin kanssa:
- teräskiskon ja katon/lattian väliin laitoin muovisen etäisyyden estääkseni ilman sulkemisen lattian alle ja auttaakseni pitämään betoniseinän tuuletettuna.
- OSB/kipsi metallitolppiin.
- EI eristystä.
- etäisyys OSB/kipsin ala- ja yläreunassa lattian ja katon kohdalla, jälleen estämään ilman sulkemista.
- lattialista on myös asennettu hieman irti lattiaan
- en aio asentaa kattolistoja, mahdollisesti jonkinlaisen reunan siistimään kipsilevyn yläosaa, mutta olen jättänyt noin 5 mm raon.
Ei hajua tai kosteutta vielä. Katsotaan, kuinka kauan se kestää! d^_^b
Suuret kiitokset markr! Tuntuu ihanalta saada vastaus pohdintoihini. Voinko esittää joitain jatkokysymyksiä?
1. Platonmatto, onko se ventilöity vai jätitkö sen pois?
2. Laitoitko maton ensin, koko matkan ulkoseinään asti, ja sitten rakensit sisäseinän sen päälle, vai rakensitko ensin sisäseinän ja sitten asetit Platon-maton ventiloiduilla listoilla?
3. Rakojen seinän ja lattian/katon välillä, oletko laittanut sinne jonkinlaista verkkoa tai pölysuodatinta? Eikö ole vaara, että pöly kerääntyy taakse muuten? Ajattelin, kosteus + pöly = mahdollinen home?
Jälleen kerran, kiitos kun käytät aikaasi. Ajatukset vain pyörivät täällä
1. Platonmatto, onko se ventilöity vai jätitkö sen pois?
2. Laitoitko maton ensin, koko matkan ulkoseinään asti, ja sitten rakensit sisäseinän sen päälle, vai rakensitko ensin sisäseinän ja sitten asetit Platon-maton ventiloiduilla listoilla?
3. Rakojen seinän ja lattian/katon välillä, oletko laittanut sinne jonkinlaista verkkoa tai pölysuodatinta? Eikö ole vaara, että pöly kerääntyy taakse muuten? Ajattelin, kosteus + pöly = mahdollinen home?
Jälleen kerran, kiitos kun käytät aikaasi. Ajatukset vain pyörivät täällä
1. platonmatto ei ole ilmastoitu (jos oletan, että tarkoitat tuulettimella)
2. seinä ensin, sitten platonmatto (platonin ylösnosto ympäriinsä)
3. tuota noin. Ei filtteriä. Uskon, että pölyä kertyy miten tahansa, joten en usko, että siitä tulee ongelmaa...
Katso tämä linkki:
http://www.isola.se/assets/Sweden/Data%20sheet/Platon%20Golv_ritning.pdf
Minulla on suunnilleen kuten piirroksissa F40 (minulla on rako ilmastoidun laattalistan sijaan)
Toivottavasti tämä auttaa! mutta kuten sanottu, onko se oikein vai väärin, en uskalla vastata ;-)
2. seinä ensin, sitten platonmatto (platonin ylösnosto ympäriinsä)
3. tuota noin. Ei filtteriä. Uskon, että pölyä kertyy miten tahansa, joten en usko, että siitä tulee ongelmaa...
Katso tämä linkki:
http://www.isola.se/assets/Sweden/Data%20sheet/Platon%20Golv_ritning.pdf
Minulla on suunnilleen kuten piirroksissa F40 (minulla on rako ilmastoidun laattalistan sijaan)
Toivottavasti tämä auttaa! mutta kuten sanottu, onko se oikein vai väärin, en uskalla vastata ;-)
Nostan vanhan viestin, ajattelin tarkistaa, mitä käytit muovivälikeinä lattian/kattokorkean ja teräskiskon välillä?markr sanoi:hei,
minun kellarini on ollut valmis reilut 1 vuosi nyt. Tein näin (oikein tai väärin, en kuitenkaan tiedä, koska on niin monia mielipiteitä siitä, mikä on oikein!):
2. betoniseinät terässäännöillä:
- teräskiskon ja katon/lattian väliin asetin muovivälikkeet, jotta en sulkisi ilmaa lattian alle ja auttaisin betoniseinän ilmanvaihtoa.
- OSB/kipsi metallisäleillä.
- EI eristystä.
- väli OSB/kipsin välillä alhaalla/ylhäällä lattian ja katon kohdalla, jälleen jotta en sulkisi ilmaa.
- lattialista on myös asennettu pienellä raolla lattiaan nähden
- kattolistoja en aio asentaa, mahdollisesti joku reuna viimeistelläkseni kipsin ylhäällä, mutta jätin noin 5 mm raon.
Ei hajua eikä kosteutta vielä. Katsotaan kuinka kauan se kestää! d^_^b
Klikkaa tästä vastataksesi