Tiedän, että Thermomurista on olemassa useita keskusteluketjuja, mutta en silti löydä vastausta seuraaviin.

Kyseessä on laajennus kellarilla, joka on 75m2, taloon, jossa on nykyinen kellari. Yläosa tulee olemaan esivalmistettu puurakennelma.

Sopiva rakenne kellariseiniin? Thermomur vai muuraus?

Thermomur
* Edut? Rakennusnopeus?
* Kokonaiskustannukset verrattuna muihin ratkaisuihin? Kallista?
* Tuntuu oudolta asua styroksihuoneessa, joka täytyy verhoilla esim. kipsillä?
* Ovatko rakennusfirmat tottuneet työskentelemään thermomurin kanssa?
* Kestävyys? Tuleeko muovista hauras?
* Voiko sisäpuolelle laittaa rappausta saadakseen "kellarifiiliksen"?
* Paloturvallisuus?
 
P
P plan-g sanoi:
Tiedän, että Thermomurista on useita keskusteluja, mutta en silti löydä vastauksia seuraaviin kysymyksiin.

Kyseessä on laajennus 75 m2:n kellarilla talon, jossa on jo olemassa oleva kellari, laajennukseen. Yläosa on esivalmisteinen puurunko.

Sopiva kellariseinien rakenne? Thermomur vai muuraus?

Thermomur
* Edut? Rakennusnopeus?
* Kokonaiskustannukset verrattuna muihin ratkaisuihin? Kallista?
* Tuntuu oudolta asua styroksihuoneessa, joka täytyy päällystää esimerkiksi kipsillä?
* Ovatko rakennusyritykset tottuneet työskentelemään thermomurilla?
* Elinikä? Tuleeko muovista hauras?
* Voiko levyttää suoraan sisäpuolelta saadakseen "kellarintunteen"?
* Tulenarkaa?
Olisin tasoittanut sekä sisä- että ulkopuolen vähintään 15-20 mm vahvistetulla tasoitteella styroksin paloturvallisuuden takaamiseksi.
Kyllä ne, jotka rakentavat thermomurilla, tekevät sen nopeasti, mutta en tiedä tuleeko se halvemmaksi, koska se ei ole kovin yleistä.
Mutta jos tasoitat, en olisi huolissani palosta.
 
  • Tykkään
plan-g
  • Laddar…
Sain tarjouksen hyvältä betoniyritykseltä

* Perustuslaatta 73m2 (ilman lattialämmitystä)
* Thermomur-rakenne kellariin
* Valettu välipohja
* plus perustuslaatta 40m2 autotalli

Lähes 700tkr

On vaikea arvioida, voisiko toisen rakenteen kanssa päästä halvemmalla?
 
P
Ainoa tapa on pyytää lisää tarjouksia ja ottaa huomioon tarjouksia, joissa on muuratut seinät, muuten ei voi vertailla..
 
  • Tykkään
plan-g
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Putsaisin sekä sisä- että ulkopuolen vähintään 15-20mm vahvistetulla rappauksella, jotta styrox olisi paloturvallinen.
Kyllä, ne jotka rakentavat thermo:lla tekevät sen nopeasti, mutta en tiedä tuleeko se halvemmaksi kun se ei ole niin yleistä..
Mutta jos rappaat, niin en olisi huolissani palon takia.
Rejäl sanoi:
Putsaisin sekä sisä- että ulkopuolen vähintään 15-20mm vahvistetulla rappauksella, jotta styrox olisi paloturvallinen.
Kyllä, ne jotka rakentavat thermo:lla tekevät sen nopeasti, mutta en tiedä tuleeko se halvemmaksi kun se ei ole niin yleistä..
Mutta jos rappaat, niin en olisi huolissani palosta..
Thermomuuuri on nyt pystyssä ja on aika valita sisäseinien päällystys.

Punnitsen paksurappausta vaihtoehtoisesti 22mm asennuskerrosta plus osb plus kipsiä.

Rappauksen etu on palosuoja ja että se vie vähemmän tilaa?

Onko kenelläkään käsitystä työkuormasta/kokonaiskustannuksista menetelmien välillä?
 
P
P plan-g sanoi:
Thermomuren är nu uppe och det är dags att välja beklädnad av innerväggar.

Väger mellan tjockputs alternativt 22mm installationsskikt plus osb plus gips.

Fördel puts är brandskydd plus att det bygger mindre?

Någon som har någon uppfattning om arbetsbörda/totalkostnaden mellan metoderna?
Rappa joka päivä viikossa..
 
Rejäl sanoi:
Puts alla dagar i veckan..
Haittapuolena on, että asioiden kiristäminen voi olla vaikeaa? Toimiiko se edes?

Että sähköjohdot ovat näkyvissä, ei varmaan haittaa mitään.
 
P
P plan-g sanoi:
Haittapuoli on varmaan, että asioiden kiinnittäminen on vaikeaa? Toimiiko se edes?

Se, että sähköt tulevat pintaan, ei varmaan haittaa.
Kyllä, paksukaraan on mahdollista kiinnittää ja kiinnittää asioita..
 
Rejäl sanoi:
Kyllä, paksuun rappaukseen voi asentaa ja kirjata asioita..
Myös suhteellisen raskaita asioita kuten pyykkinarut, seinäkaapit ym?
 
P
P plan-g sanoi:
Myös suhteellisen raskaat esineet kuten pyykkinarut, seinäkaapit jne?
Kyllä
 
Mitä rappauslaastia tulisi käyttää Thermomur-seinien sisäpuolelle kellarissa ottaen huomioon mahdollinen kosteuden siirtyminen jne?
 
P
P plan-g sanoi:
Mitä rappauslaastia tulisi käyttää Thermomur-seinien sisäpuolella kellarissa mahdollisen kosteuden siirtymisen jne. huomioon ottaen?
Olin rappannut B-laastilla tai vaihtoehtoisesti C-laastilla..
 
Rejäl sanoi:
Olin putsannut B-laastilla tai vaihtoehtoisesti C-laastilla..
Ok. Haluatko kehittää ajatusta?

Rakentaja suosittelee 2-kerroksista ohuutta, joka on kuituvahvistettu ja joka vahvistetaan verkolla ensimmäisessä kerroksessa.

Mutta ehkä menetetään palosuojauksen koko pointti ja on vaikeaa kiinnittää asioita?
 
P
P plan-g sanoi:
Ok. Haluatko kehittää ajatusta?

Rakentaja suosittelee 2-kerroksista kuituvahvistettua ohuen rappauksen, joka vahvistetaan verkolla ensimmäisessä levityksessä.

Mutta silloin saattaa menettää koko palosuojauksen idean ja on vaikeaa kiinnittää asioita?
Kyllä, hän suosittelee kalliimpia tuotteita!
Minä olisin rappanut rappauslaastilla B + tavallisella teräsverkolla, sisäpuolella riittää 10-12mm rappaus yhdellä levityksellä, niin säästää aikaa.
 
Kun kaikki paska täytyy AINA kiristää, halusi tai ei, valitsisin OSB-ratkaisun, jos se on ok kosteuden kannalta. Joka päivä viikossa, vaikka mielestäni tasoitettu onkin kauniimpi kellarissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.