2 288 lukukertaa ·
18 vastausta
2k lukukertaa
18 vastausta
Kellarirakennus - Termomuurit VS muuraukset?
Sivu 1 / 2
Tiedän, että Thermomurista on olemassa useita keskusteluketjuja, mutta en silti löydä vastausta seuraaviin.
Kyseessä on laajennus kellarilla, joka on 75m2, taloon, jossa on nykyinen kellari. Yläosa tulee olemaan esivalmistettu puurakennelma.
Sopiva rakenne kellariseiniin? Thermomur vai muuraus?
Thermomur
* Edut? Rakennusnopeus?
* Kokonaiskustannukset verrattuna muihin ratkaisuihin? Kallista?
* Tuntuu oudolta asua styroksihuoneessa, joka täytyy verhoilla esim. kipsillä?
* Ovatko rakennusfirmat tottuneet työskentelemään thermomurin kanssa?
* Kestävyys? Tuleeko muovista hauras?
* Voiko sisäpuolelle laittaa rappausta saadakseen "kellarifiiliksen"?
* Paloturvallisuus?
Kyseessä on laajennus kellarilla, joka on 75m2, taloon, jossa on nykyinen kellari. Yläosa tulee olemaan esivalmistettu puurakennelma.
Sopiva rakenne kellariseiniin? Thermomur vai muuraus?
Thermomur
* Edut? Rakennusnopeus?
* Kokonaiskustannukset verrattuna muihin ratkaisuihin? Kallista?
* Tuntuu oudolta asua styroksihuoneessa, joka täytyy verhoilla esim. kipsillä?
* Ovatko rakennusfirmat tottuneet työskentelemään thermomurin kanssa?
* Kestävyys? Tuleeko muovista hauras?
* Voiko sisäpuolelle laittaa rappausta saadakseen "kellarifiiliksen"?
* Paloturvallisuus?
Olisin tasoittanut sekä sisä- että ulkopuolen vähintään 15-20 mm vahvistetulla tasoitteella styroksin paloturvallisuuden takaamiseksi.P plan-g sanoi:Tiedän, että Thermomurista on useita keskusteluja, mutta en silti löydä vastauksia seuraaviin kysymyksiin.
Kyseessä on laajennus 75 m2:n kellarilla talon, jossa on jo olemassa oleva kellari, laajennukseen. Yläosa on esivalmisteinen puurunko.
Sopiva kellariseinien rakenne? Thermomur vai muuraus?
Thermomur
* Edut? Rakennusnopeus?
* Kokonaiskustannukset verrattuna muihin ratkaisuihin? Kallista?
* Tuntuu oudolta asua styroksihuoneessa, joka täytyy päällystää esimerkiksi kipsillä?
* Ovatko rakennusyritykset tottuneet työskentelemään thermomurilla?
* Elinikä? Tuleeko muovista hauras?
* Voiko levyttää suoraan sisäpuolelta saadakseen "kellarintunteen"?
* Tulenarkaa?
Kyllä ne, jotka rakentavat thermomurilla, tekevät sen nopeasti, mutta en tiedä tuleeko se halvemmaksi, koska se ei ole kovin yleistä.
Mutta jos tasoitat, en olisi huolissani palosta.
Sain tarjouksen hyvältä betoniyritykseltä
* Perustuslaatta 73m2 (ilman lattialämmitystä)
* Thermomur-rakenne kellariin
* Valettu välipohja
* plus perustuslaatta 40m2 autotalli
Lähes 700tkr
On vaikea arvioida, voisiko toisen rakenteen kanssa päästä halvemmalla?
* Perustuslaatta 73m2 (ilman lattialämmitystä)
* Thermomur-rakenne kellariin
* Valettu välipohja
* plus perustuslaatta 40m2 autotalli
Lähes 700tkr
On vaikea arvioida, voisiko toisen rakenteen kanssa päästä halvemmalla?
Rejäl sanoi:Putsaisin sekä sisä- että ulkopuolen vähintään 15-20mm vahvistetulla rappauksella, jotta styrox olisi paloturvallinen.
Kyllä, ne jotka rakentavat thermo:lla tekevät sen nopeasti, mutta en tiedä tuleeko se halvemmaksi kun se ei ole niin yleistä..
Mutta jos rappaat, niin en olisi huolissani palon takia.
Thermomuuuri on nyt pystyssä ja on aika valita sisäseinien päällystys.Rejäl sanoi:
Punnitsen paksurappausta vaihtoehtoisesti 22mm asennuskerrosta plus osb plus kipsiä.
Rappauksen etu on palosuoja ja että se vie vähemmän tilaa?
Onko kenelläkään käsitystä työkuormasta/kokonaiskustannuksista menetelmien välillä?
Rappa joka päivä viikossa..P plan-g sanoi:
Ok. Haluatko kehittää ajatusta?Rejäl sanoi:
Rakentaja suosittelee 2-kerroksista ohuutta, joka on kuituvahvistettu ja joka vahvistetaan verkolla ensimmäisessä kerroksessa.
Mutta ehkä menetetään palosuojauksen koko pointti ja on vaikeaa kiinnittää asioita?
Kyllä, hän suosittelee kalliimpia tuotteita!P plan-g sanoi:
Minä olisin rappanut rappauslaastilla B + tavallisella teräsverkolla, sisäpuolella riittää 10-12mm rappaus yhdellä levityksellä, niin säästää aikaa.