2 423 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Kellarin seinän kunnostaminen.
Voisiko joku antaa vinkkejä siitä, miten minun pitäisi edetä?
Aion kunnostaa kellarihuoneen, joka kärsi tulvasta toukokuun lopussa 21. (Noin 2 cm vettä lattialla noin 2 tuntia)
Kellarissa on ollut kosteudenpoistaja pitkään, ja arvioin sen olevan nyt kuiva.
Ulkoseinät sinibetonista (Ytong-talo vuodelta 1962)
Ulkopuoli äskettäin salaojitettu Pordrän-levyillä 2 kerrosta
Sisäpuoli noin 5 cm paksut kaislalevyt (näyttävät olleen betonoituja) 1 cm rappaus
Tämän päällä 5 mm saneerauskipsi (liimattu)
Nyt kysymys:
Olen porannut useita reikiä betoniseinään ja sahannut auki 50x50 osan
tarkistaakseni homeen/kosteuden
Näen, että kaislassa on vähän mustia pisteitä ja voin haistaa lievän ”kellarinhajun” reiissä (muuten hyvin vähän/ei lainkaan hajua kellaritiloissa)
Tarkistettaessa kosteusmittarilla Trotec T660 minulla on arvo
Korkealla seinässä 10,8 (kipsin päällä) ja alhaalla lattian vieressä noin 120 (ulkoseinän sisäpuolella), mikä vastaisi 4-6,5 % kosteuspitoisuutta, jos olen tulkinnut taulukon manuaalissa oikein?
Pitäisikö minun poistaa kaislat ja rakentaa seinä uudestaan, vai antaa sen olla?
Jos puran, millä korvaan kaislalevyt?
”Sisäseinät" ovat ainoastaan kevytbetoni/rappaus 5 mm saneerauskipsillä (noin 35-60 kosteusmittarilla)
Kosteuden näkyvää vaikutusta ei ole seinissä.
(Lattialla on laatat, 60-70 mittarissa)
Terveisin//Sven
Aion kunnostaa kellarihuoneen, joka kärsi tulvasta toukokuun lopussa 21. (Noin 2 cm vettä lattialla noin 2 tuntia)
Kellarissa on ollut kosteudenpoistaja pitkään, ja arvioin sen olevan nyt kuiva.
Ulkoseinät sinibetonista (Ytong-talo vuodelta 1962)
Ulkopuoli äskettäin salaojitettu Pordrän-levyillä 2 kerrosta
Sisäpuoli noin 5 cm paksut kaislalevyt (näyttävät olleen betonoituja) 1 cm rappaus
Tämän päällä 5 mm saneerauskipsi (liimattu)
Nyt kysymys:
Olen porannut useita reikiä betoniseinään ja sahannut auki 50x50 osan
tarkistaakseni homeen/kosteuden
Näen, että kaislassa on vähän mustia pisteitä ja voin haistaa lievän ”kellarinhajun” reiissä (muuten hyvin vähän/ei lainkaan hajua kellaritiloissa)
Tarkistettaessa kosteusmittarilla Trotec T660 minulla on arvo
Korkealla seinässä 10,8 (kipsin päällä) ja alhaalla lattian vieressä noin 120 (ulkoseinän sisäpuolella), mikä vastaisi 4-6,5 % kosteuspitoisuutta, jos olen tulkinnut taulukon manuaalissa oikein?
Pitäisikö minun poistaa kaislat ja rakentaa seinä uudestaan, vai antaa sen olla?
Jos puran, millä korvaan kaislalevyt?
”Sisäseinät" ovat ainoastaan kevytbetoni/rappaus 5 mm saneerauskipsillä (noin 35-60 kosteusmittarilla)
Kosteuden näkyvää vaikutusta ei ole seinissä.
(Lattialla on laatat, 60-70 mittarissa)
Terveisin//Sven
kysymys koskien kosteusmittaria T660.M Massey53 sanoi:Voiko jollakulla olla vinkkejä miten kannattaa edetä?
Aion remontoida kellarihuoneen, joka koki tulvan toukokuun lopussa 21. (Noin 2 cm vettä lattialla noin 2 tuntia)
Kellariin on ollut kauan kosteudenpoistaja, arvioin sen nyt kuivaksi.
Ulkoseinät sinibetonista (Ytong-talosta vuodelta 1962)
Ulkopuoli uudelleen salaojitettu Pordränskivulla 2 kerrosta
Sisäpuolella noin 5 cm paksuja ruoko-levyjä (vaikuttaa betonilla rapatuilta) 1 cm tasoite
Tämän päällä 5 mm remonttikipsilevy (liimattu)
Nyt kysymykseen:
Olen porannut useita reikiä betoniseinään ja sahannut auki 50x50 alueen
Tarkistaakseni homeen/kosteuden
Näen, että ruo'ossa on pieniä mustia pisteitä ja voin haistaa heikon "kellari"-hajun rei'issä (Muuten hyvin vähän/ei lainkaan hajua kellaritiloissa)
Käytettäessä kosteusmittaria Trotec T660 minulla on korkealla seinällä arvo 10,8 (kipsilevyn ulkopuolella) ja lattian kohdalla noin 120 (ulkoseinän sisäpuolella), mikä vastaisi 4-6,5 % kosteuspitoisuutta, jos olen tulkinnut manuaalin taulukkoa oikein.?
Pitäisikö minun purkaa ruoko pois ja rakentaa seinä uudelleen vai jättää se ennalleen?
Purkamisen yhteydessä, millä korvataan ruoko-levyt?
"Sisäseinät" ovat vain kevytbetoni/tasoite ja 5 mm remonttikipsilevy (noin 35-60 kosteusmittarilla)
Ei ole näkyviä merkkejä kosteuden vaikutuksesta seinissä.
(Lattiassa on klinkkeriä, 60-70 mittarilla)
Yst terv//Sven
Mistä löysit taulukon? Haluaisin tietää kuinka paljon tämä on %
Olen saanut nämä arvot ja kosteusteknikko sanoo että on kuiva. Mielestäni vähän liian korkeat…
Klikkaa tästä vastataksesi