7 283 lukukertaa ·
10 vastausta
7k lukukertaa
10 vastausta
Kellarin huoneen remontointi ylösnostetun lattian+julkisivujen jälkeen
Hei!
Olen lukenut melko paljon keskusteluketjuja tällä foorumilla ja osallistun keskusteluun omalla ketjullani.
Minulla on talo vuodelta 1968, 1,5 kerrosta kellarilla. Kellarikerroksen laatta koostuu suurimmaksi osaksi karkeasta laatasta (karkea = paljon kiveä seassa) ja sen jälkeen betonivalusta. Joissakin huoneissa on tämän valun sijaan ristikkoinen lattia ja seinät. Olen purkanut yhden tällaisen huoneen ja se on nyt palautettava ennalleen. Tarvitsen vähän neuvoja tähän liittyen.
Aikaisempi rakenne
Lattia: Ristikoita + eristys, laudoitus, kovalevy, muovimatto
Ulkoseinät: Ristikoita + eristys, lastulevy, tapetti
Tämä rakenne on purettu (eli kaikki puu, eristys ja muovi).
Ajateltu ratkaisu palauttamiseksi
Lattia: Valu EPS-betonilla noin 7 cm, tasoitemassa (itsetasoittuva laasti) 3 cm, lattiamatto, joka päästää kosteuden läpi, esim. ns. terassimatto.
Ulkoseinät: Seinien rappaus.
Muut: Reiän poraus ja raitisilmaventtiilin asennus. Talossa on muuten painovoimainen ilmanvaihto.
Lämmitys: Vesikiertoinen patteri asennetaan uudelleen suuren ikkunan alle.
Kuulostaako tämä hyvältä vaihtoehdolta? Olen lukenut nivellilattioista, teräsprofiileista seinissä, lattialämmityksestä jne., mutta en ole innostunut näistä ratkaisuista. Haluan lattian ja seinät, jotka päästävät mahdollisen kosteuden maasta läpi.
Lataan muutamia kuvia siitä, miltä se näyttää tällä hetkellä. Palauttamista varten olen ajatellut palkata yrityksen.
Olen lukenut melko paljon keskusteluketjuja tällä foorumilla ja osallistun keskusteluun omalla ketjullani.
Minulla on talo vuodelta 1968, 1,5 kerrosta kellarilla. Kellarikerroksen laatta koostuu suurimmaksi osaksi karkeasta laatasta (karkea = paljon kiveä seassa) ja sen jälkeen betonivalusta. Joissakin huoneissa on tämän valun sijaan ristikkoinen lattia ja seinät. Olen purkanut yhden tällaisen huoneen ja se on nyt palautettava ennalleen. Tarvitsen vähän neuvoja tähän liittyen.
Aikaisempi rakenne
Lattia: Ristikoita + eristys, laudoitus, kovalevy, muovimatto
Ulkoseinät: Ristikoita + eristys, lastulevy, tapetti
Tämä rakenne on purettu (eli kaikki puu, eristys ja muovi).
Ajateltu ratkaisu palauttamiseksi
Lattia: Valu EPS-betonilla noin 7 cm, tasoitemassa (itsetasoittuva laasti) 3 cm, lattiamatto, joka päästää kosteuden läpi, esim. ns. terassimatto.
Ulkoseinät: Seinien rappaus.
Muut: Reiän poraus ja raitisilmaventtiilin asennus. Talossa on muuten painovoimainen ilmanvaihto.
Lämmitys: Vesikiertoinen patteri asennetaan uudelleen suuren ikkunan alle.
Kuulostaako tämä hyvältä vaihtoehdolta? Olen lukenut nivellilattioista, teräsprofiileista seinissä, lattialämmityksestä jne., mutta en ole innostunut näistä ratkaisuista. Haluan lattian ja seinät, jotka päästävät mahdollisen kosteuden maasta läpi.
Lataan muutamia kuvia siitä, miltä se näyttää tällä hetkellä. Palauttamista varten olen ajatellut palkata yrityksen.
Aluksi sitä käytetään työhuoneena tekstiilityöhön, mutta pitkällä aikavälillä makuuhuoneena. Klinkkeri saattaa olla hieman liian kylmä/kova, ellei ole lattialämmitystä.Åsa Lund sanoi:
Mielestäni suunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Mahdollinen klinkkeri on helppo asentaa myöhemmin, jos haluaisi muuttaa sen, mutta käytä sinä mattoa. Paljon mukavampi kävellä, kun ei ole lattialämmitystä.
Mukavaa muuten, että kellarissa on niin suuri ikkuna. Oletko ajatellut vaihtaa toisen ikkunan suurempaan? Vai onko sillä puolella korkeampi maanpinta?
Mukavaa muuten, että kellarissa on niin suuri ikkuna. Oletko ajatellut vaihtaa toisen ikkunan suurempaan? Vai onko sillä puolella korkeampi maanpinta?
Hän, joka aikoo käyttää huonetta, on hieman samanlaisia mielipiteitä matostaÅsa Lund sanoi:
Kiitos vastauksesta. Se on mukavaa, ja kyllä, sillä puolella on korkeampi maanpinta, missä pienempi ikkuna on. Muuten tuo oli hyvä idea!S Stuff sanoi:Mielestäni suunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Ev klinker on helppo lisätä myöhemmin, jos päätät muuttaa mieltäsi, mutta jatka maton kanssa. Paljon mukavampi kävellä ilman lattialämmitystä.
Mukavaa muuten, että kellarissa on näin suuri ikkuna. Oletko ajatellut vaihtaa toisen ikkunan suurempaan? Vai onko sillä puolella korkeampi maanpinta?
Hei!N Nyatag sanoi:
Tein juuri niin kuin kuvailin ehdotuksessani.
Lattia: EPS-betonia noin 7 cm, sitten noin 3 cm tasoitetta. Sen jälkeen pölynsidonta. En ole laittanut mitään muuta päälle, vaan se on nyt kuin tasainen betonilattia. Lattiasta tulee kylmä, joten sopivilla paikoilla on jonkinlainen villamatto.
Seinät: Putsattiin ulos noin sentti sileäksi rappaukseksi. En ole tehnyt mitään muuta eli ei eristystä.
Ilmanvaihto: Raikasilmaventtiili asennettiin ohjeen mukaan.
Mainitsemisen arvoista on, että huone on hieman kylmempi, koska ulkoseinissä ei ole eristystä. Mielestämme se on kuitenkin hyvä asia, koska käytämme sitä nyt makuuhuoneena. Täydellinen kesällä! Jos haluaa siitä lämpimämmän, voi säätää lämmitysjärjestelmän lämmityskäyrää korkeammalle ja sitten rajoittaa muiden huoneiden lämpöä termostaateilla. Siten kellarista saa lämpimämmän, jos haluaa.
Kaikki lattian valu ja seinien rappaus tein firmalle. Seuraavalla kerralla kun teemme vastaavan huoneen, aiomme kokeilla tehdä sen itse. Kuten tiedämme, käsityöläiset ovat kallis tarina
Vain kirjoittaa, jos sinulla on lisää kysymyksiä.
Suurkiitos!!!tgstr sanoi:
Hei!
Tein juuri kuten kuvailin ehdotuksessani.
Lattia: EPS-betoni noin 7 cm, sitten noin 3 cm tasoitetta. Sen jälkeen pölyn sitominen. En laittanut mitään muuta päälle, vaan se on nyt kuin tasainen betonilattia. Se on lattiakylmä, joten siinä on jonkinlainen villamatto sopivissa paikoissa.
Seinät: Tasoitettu ulospäin noin sentin verran sileäksi rappaukseksi. En ole tehnyt mitään muuta eli ei eristystä.
Ilmanvaihto: Raitisilmaventtiili asennettiin ohjeen mukaan.
Kannattaa mainita, että huone on jonkin verran kylmempi, koska ulkoseinillä ei ole eristystä. Mielestämme se on hyvä, koska käytämme sitä nyt makuuhuoneena. Täydellinen kesällä! Jos haluaa saada sen lämpimämmäksi, voi säätää lämmitysjärjestelmän lämpökäyrän ylemmäksi ja kuristaa sitten termostaateilla muualla talossa. Näin on mahdollista saada kellarissa lämpimämpää, jos haluaa.
Kaikki lattian valaminen ja seinien rappaus teetin firmalla. Seuraavan kerran, kun teemme samanlaisen huoneen, kokeilemme tehdä sen itse. Kuten tiedetään, käsityöläiset ovat kallis tarina
Kirjoita vain, jos sinulla on lisää pohdintoja.
Suunnitelmani lattian osalta on samankaltainen, tasoittaa ja maalata diffuusioavoimella, mattoja tarpeeseen lämmön vuoksi. Suuri valinta koskee seiniä - osa minusta haluaisi rapatut, mutta huoli on, että niistä tulee liian kylmiä, kun suurin osa seinästä on eristämätöntä betonia (maan alla on isodrän, mutta se ulottuu vain ensimmäiset 60 cm, loput ovat maan yläpuolella), joten pohdin teräsohjaimia ja jotain levyä. Miten päätösprosessisi eteni ja tekisitkö saman valinnan tänään? Kuinka kylmää on seinien kanssa eli puhummeko 1-2 astetta vähemmästä vai 5 astetta muualla talossa?
Joten se on vain 60 cm maan alla? Se oli matala kellari. Minulla on käänteinen tilanne. Teräskoolaukset ja joku levy eristyksellä oli keskustelussa, mutta koska ulkopuolella ei ole ollut pitkään aikaan salaojitusta, joskus tulee kosteutta läpi. Halusin pitää sen auki. Sitten olin siihen aikaan kyllästynyt rakentamiseen, joten oli helpompaa pyytää jotakuta muuta rappaamaan.N Nyatag sanoi:Kiitos paljon!!!
Suunnitelmani lattialle on samankaltainen, tasoitetaan ja maalataan diffuusioavoimella, laitetaan mattoja sinne missä on tarvetta lämmölle.
Suurin valinta on seinät - osa minusta haluaa käyttää rapattua, mutta huolena on, että siitä tulee liian kylmä kun suurin osa seinästä on eristämätöntä betonia (maan alla on isodrän, mutta se kattaa vain ensimmäiset 60 cm, loput ovat maan pinnalla) joten miettii teräskoolauksia ja jotain levyä. Miten sinun päätösprosessi meni ja tekisitkö saman valinnan tänään? Kuinka kylmiä seinät ovat eli puhutaanko 1-2 astetta vähemmän vai 5 astetta alle muun talon?
Klikkaa tästä vastataksesi