Hei

Olen aikeissa kunnostaa kellarin talossani. Yritän miettiä, miten se kannattaisi tehdä, olen lukenut paljon keskusteluita täällä, mutta melkein tulee vain sekavampi olo....:wow:

Talo on rakennettu vuonna 1952 ja seisoo salaojitetulla mutta silti vanhalla suomaalla/joka näkyy tontilla keväisin, kun nurmikko osittain muuttuu suoksi...

Taloa ei ole salaojitettu uudelleen tietääkseni. Kattilahuoneen lattiassa on salaojavesikaivo, josta näkee vesipinnan olevan noin 50 cm perustan alapuolella.

Kellari on kuiva. Ei kellarinhajua, laitoin hygrometrin, joka näyttää 38% d^_^b

Aikomukseni on rakentaa kodinhoitohuone ja harrastetila. Molemmat mielellään vähän enemmän eristettynä kuin kellari nykyään on. Lisäksi haluaisin seinille hieman viihtyisämpää päällystettä kuin kylmää steriiliä rappausta.

Suunnittelen seuraavaa. Kodinhoitohuoneeseen laittaisin klinkkeriä nykyisen lattian päälle, runkoaisin seinät teräspalkeilla ja jonkinlaisella epäorgaanisella levyllä laatoitusta varten. Seinät lisäeristettäisiin Styroksilla.

Harrastetilaan ajattelin tehdä vastaavaa, mutta ilman laattoja ja klinkkereitä, vaan ennemmin laminaattilattiaa ja jokin mukava tapetti seinille. Haluaisin myös eristää lattiaa, kun se on kylmä.

Tarvitsen vinkkejä, miten minun tulisi toimia, jotta tekisin asioita oikein enkä loisi tahatonta homepommia...

Ystävällisin terveisin, Magnus

Hei

Olen itsekin tekemässä kellarin remonttia. Talo on rakennettu vuonna 1950.
Valitsin laatoittaa lattian ja rapata seinät, maalata silikaatilla. Talo salaojitettiin noin 6 kuukautta sitten.

Saattaa olla, että syy siihen, miksi kellarissa on nyt kuivaa, on se, että seinät voivat hengittää hyvin. Se voi pahentua, jos muutat sitä. Suositus on, ettei kellarin seiniä eristettäisi sisältä päin.

Huomioi, että seinien on voitava hengittää. Muuten on suuri riski, että myöhemmin voi ilmetä ongelmia.

Mietin, että laittaisin tuuletetun aluslattian ja sitten sen päälle laminaatin tai jotain vastaavaa.

Kaikki ovat suositelleet minulle ulkoista eristämistä saadaksesi kuivan sisäseinän, ainakin ne seinät, jotka ovat maanpinnan alapuolella. Toimii eristää sisäpuolelta kostealla sisäseinällä ja epäorgaanisella materiaalilla, mutta tapetit voivat riskeraattisesti tulla kupliviksi, homeisiksi ja irrota. Maalaa sen sijaan maalilla, joka päästää läpi kosteutta. Ulkoinen eristäminen, mukaan lukien uusi salaojitus, maksaa 1500–1800 /m² kellariseinä maan alla (laske m² mukaan lukien 40 cm kellarikerroksen alapuolella).

O
Voit laatoittaa suoraan seinälle ilman, että tarvitsee rakentaa mitään... Kalkki hengittää...

Voisin jopa sanoa, että on erittäin vahva suositus olla eristämättä kellarin seinää sisäpuolelta. Haluat kastumispisteen olevan ulkopuolella, ja mahdollisen kosteuden pitäisi kyetä kuivumaan.

Eristys ulkopuolella ja vain epäorgaaniset materiaalit ovat ainoa turvallinen vaihtoehto kellarissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.