3 356 lukukertaa ·
16 vastausta
3k lukukertaa
16 vastausta
Kehys parvisänky
Hei,
Ajattelin ryhtyä rakentamaan parvisänkyä, ajatuksena on peittää koko kokoisuus kipsilevyllä, tasoittaa ja maalata. Nyt kysymykseeni, mitä koolauksia minun tulisi käyttää? Voin kiinnittää toisen pitkän sivun sekä lyhyen sivun betoniseinään ja pienempi osa voisi olla lasten pieni nurkkaus, missä he voivat istua ja katsoa elokuvia jne. Ajattelin myös koolata kehykset niin, että voin laittaa 12 mm vanerilevyn "lattiaksi" sängylle ja mahdollisesti jonkinlaisen työpöydän pienemmälle osalle.
Saan 50x75 koolauksia hyvään hintaan, voisiko niitä käyttää? Kaksi aikuista nukkuu siinä sanotaanko näin.
Ajattelin ryhtyä rakentamaan parvisänkyä, ajatuksena on peittää koko kokoisuus kipsilevyllä, tasoittaa ja maalata. Nyt kysymykseeni, mitä koolauksia minun tulisi käyttää? Voin kiinnittää toisen pitkän sivun sekä lyhyen sivun betoniseinään ja pienempi osa voisi olla lasten pieni nurkkaus, missä he voivat istua ja katsoa elokuvia jne. Ajattelin myös koolata kehykset niin, että voin laittaa 12 mm vanerilevyn "lattiaksi" sängylle ja mahdollisesti jonkinlaisen työpöydän pienemmälle osalle.
Saan 50x75 koolauksia hyvään hintaan, voisiko niitä käyttää? Kaksi aikuista nukkuu siinä sanotaanko näin.
Jäsen
· Blekinge
· 11 702 viestiä
Mitä tarkoitat pienemmällä osalla? Alapuolista osaa?
Olen rakentanut monia parvisänkyjä opiskeluaikoina. Mutta 45x75 tuntuu liian heikolta. Ne kestävät varmasti kuorman, mutta täytyy silloin kiinnittää seinään melko usein.
Jos haluat pylvään siihen osaan, joka ei kiinnity seiniin, niin sen pylvään tulee olla hyvin kiinnitetty lattiaan.
Olen rakentanut monia parvisänkyjä opiskeluaikoina. Mutta 45x75 tuntuu liian heikolta. Ne kestävät varmasti kuorman, mutta täytyy silloin kiinnittää seinään melko usein.
Jos haluat pylvään siihen osaan, joka ei kiinnity seiniin, niin sen pylvään tulee olla hyvin kiinnitetty lattiaan.
Ehkä tuli vähän epäselväksi, pienemmällä osalla tarkoitan sitä "kuutiojutua", joka on kuvan oikeassa reunassa, jonka olen niin kauniisti piirtänyt.
Ajatuksena ei ole rakentaa kaikkea 50x75:llä, vaan jos jollain on idea siitä, mihin voisin käyttää näitä tukipuita.
Koska 2 aikuista nukkuu parvella, epäilen, että tarvitaan vähän tukevampia tukipuita kehykseen, jolle sänky tulee sijaitsemaan?
Ajattelin kiinnittää yhden päädyn ja pitkän sivun seinään ja sitten on 70x70 (riittääkö se?) pylväs kulmassa, joka menee lattiaan. Minulla on kuitenkin parkettilattia ja en haluaisi mielellään kiinnittää ruuveilla tms. siihen.
Ajatuksena ei ole rakentaa kaikkea 50x75:llä, vaan jos jollain on idea siitä, mihin voisin käyttää näitä tukipuita.
Koska 2 aikuista nukkuu parvella, epäilen, että tarvitaan vähän tukevampia tukipuita kehykseen, jolle sänky tulee sijaitsemaan?
Ajattelin kiinnittää yhden päädyn ja pitkän sivun seinään ja sitten on 70x70 (riittääkö se?) pylväs kulmassa, joka menee lattiaan. Minulla on kuitenkin parkettilattia ja en haluaisi mielellään kiinnittää ruuveilla tms. siihen.
Viimeksi muokattu:
Muista, että jos kipsaat ja tasoitat, sinun on ajateltava askeleen pidemmälle kuin että se vain kestää, jotta vältät halkeamia. Pitääkö jollakin puolella olla peitetty seinä vai pelkkä kaide?
Lyhyt sivu, joka ei ole kiinni seinässä, aion rakentaa kipsilevyistä ja tehdä jonkinlainen sisäänkäynti lasten piilopaikkaan, ja myös "kuutiolla", jossa lasten piilopaikka on, tulee olla kipsilevyseinät. Joten minun on kai rakennettava nämä osat väliseinäksi, jotta voin kiinnittää kipsilevyt? Tai?
Jäsen
· Blekinge
· 11 702 viestiä
Etummainen poikittaispalkki tulisi olla vähintään 125 x 45, jotta se kattaa 290 cm jännevälin. Se tulee kuitenkin tuntumaan heiluvana. Jos et kiinnitä erillistä jalkaa lattiaan, on riski, että se kaatuu ja silloin kaikki voi romahtaa.
Sängynpohjan poikkipuut tulisi olla 95 x 45 60 c/c.
Sängynpohjan poikkipuut tulisi olla 95 x 45 60 c/c.
Kaatuuko todella 70x70, jos se on ankkuroitu kattoon ja muuhun rakenteeseen? Lisäksi mielestäni pitäisi ajatella, että sängynpohja on yleensä itseään kantava.
Jäsen
· Blekinge
· 11 702 viestiä
Mutta entä jos rakennan lyhyen sivun sisäseinänä erillisten jalkojen sijaan? Siis kehys koolauksilla? Pysyykö se silloin vakaana?
Sinun täytyy löytää tai tehdä piirustus, jotta voit keskustella tarkemmin, mutta varmasti se on mahdollista rakentaa ilman tukijalkoja. On myös ongelmatonta käyttää niitä palkkeja, joita sinulla on tai saat edullisesti. Mutta yksittäisten yksityiskohtien keskustelu ei tee kokonaisuudesta hyvää.
Tarkoitatko sellaista kuin liitin ensimmäiseen viestiini, mutta yksityiskohtaisemmin?Z z_bumbi sanoi:
Jos sinulla on paljon 50x70, jotka ovat hieman outoja mittoja, niin eikö se ole vain mennä sillä? Rakenna seinä kuten olet suunnitellut. Minä laittaisin 3 kpl 50x70 korkeuteen vähintään ruuveilla ja liimalla. Todennäköisesti joku ylimääräinen, koska haluat varmaan kattaa koko sängynpohjan. Itse parven lattian olisin asentanut koolausväliin 400 ja liimannut plus ruuvannut vaneria molemmille puolille eristyksellä. Sängynpohja itsessään on itsestään kantava.
Jäsen
· Blekinge
· 11 702 viestiä
Mihin eristys on hyväksi? Yhtenäinen vanerilevy voi aiheuttaa hometta patjan alle. Levyn tulisi sisältää useita kämmenen kokoisia reikiä, eikä alaosan levyä saisi olla. Tai sälepohja.
TS:n tulisi tehdä ehdotus sängyn pohjan mitoituksesta (puutavaran mitat, määrä, palkkien väli). Muista, että puutavaran on oltava korkealaatuista eikä mitä tahansa roskaisia lankkuja.
TS:n tulisi tehdä ehdotus sängyn pohjan mitoituksesta (puutavaran mitat, määrä, palkkien väli). Muista, että puutavaran on oltava korkealaatuista eikä mitä tahansa roskaisia lankkuja.
Eli tarkoitat, että saa hometta, jos sänky on tavallisella palkkilattialla?T Thomas_Blekinge sanoi:Mikä eristämisen tarkoitus on? Ympärikestävän vanerilevyn käyttö edistää homeen muodostumista patjan alle. Levyn tulisi sisältää kämmenenkokoisia reikiä, eikä alapuolista levyä tulisi käyttää. Tai sälepohja.
TS:n tulisi esittää ehdotus sängyn pohjan mitoituksesta (puutavaran mitat, määrä, tukiväli). Huomaa, että puutavaran tulee olla korkealaatuista eikä mitä tahansa jätepuuta.