Aion laajentaa autotalliani 6x8m niin, että siitä tulee 12x8m. Samalla haluan asentaa autonosturin.

Tässä on luonnos:
Skissi autotallin laajennuksesta, nykyinen autotalli valkoisena, laajennettava osa punaisena edessä, talo takana jakaa seinän autotallin kanssa.
Valkoisella näkyy nykyinen autotalli. Se, mikä rakennetaan lisää, on punaisena edessä, ja siinä on läpinäkyvä katto. Autotallin takana näkyy talo, joka jakaa seinän nykyisen autotallin kanssa.

Ongelma on, että talon räystäät rajoittavat autotallin harjakorkeuden noin 3,6 metriin. Haluan pystyä nostamaan autot korkealle ja seisomaan niiden alla työskennellessäni. Siksi haluan rakentaa ohuen katon, jotta sisäkatto olisi mahdollisimman korkea. Olen siksi laskenut kattotuolia 12m jänteellä. Tai pulpettikattoa 6m jänteellä laajennukselle ja jonkinlaista ristikkovarianttia nykyisen autotallin yli. Mutta näyttää siltä, ettei ole mahdollista rakentaa ohutta kattoa, jos sen on samalla oltava niin pitkä kuin 6m jänne. Käytin nettisivua, jossa voi laskea pulpettikatoille. Tässä muutamia tuloksia sivulta:

Vaihtoehto 1, ilman poikittaisia palkkeja:
Rakennuspiirros autotallin laajennuksesta, ilman vaakapalkkeja; puurunko, leveys 6000mm, kallistuskulma 12°, limipalkki 140x270, lumikuorma 2,0 kN/m².
1200 mm kattotuolien välillä vaatii 115x270 mm liimapuupalkkeja, joita epäilen olevan erittäin kalliita (talous on tietenkin myös parametrina). Jopa niin pienellä kuin 300 mm kattotuolien välillä ei kelpaa tavallinen puutavara 45x225. Tarvitaan 56x225 liimapuupalkki. Oletan, että 240 mm C-C toimisi. Mutta sitten katossa on melkein pelkkää puuta, ei niin hyvää eristystä. Se ei varmaankaan ole halpaa myöskään.

Vaihtoehto 2, poikittainen palkki ja keskipylväs:
3D-visualisointi autotallin laajennuksesta, jossa on kattorakenteiden mitat ja materiaalit, yksi keskipylväs ja yksityiskohtaiset tiedot laskentatuloksista.
Keskellä olevan pitkittäisen palkin ja tukipylvään kanssa tavallinen puutavara, 195 korkea, kelpaa kattotuoleihin. Kuitenkin keskelle tarvitaan 315 mm korkea liimapuupalkki, mikä tarkoittaa, että kokonaispaksuus on noin puoli metriä keskellä kattoa, mikä rajoittaa nostokorkeutta huomattavasti, koska katto on jo siellä matala kattohyöntikulman vuoksi. Lisäksi tolppa keskellä rajoittaa autotallin aluetta.

Vaihtoehto 3, kaksi poikittaista palkkia ilman tolppaa.
Rakennussuunnitelmien kaaviokuva autotallin laajennuksesta, jossa näkyy puurakenteet, mitat ja eri materiaalivaihtoehdot värein merkittyinä.
Tämä vaihtoehto houkutteli minua ensin. Ei tolppaa autotallissa, ja kattotuolien puutavaran tarvitsee olla vain 145 mm. Kuitenkin pitkittäisten palkkien on oltava 450 mm korkeat liimapuupalkit! Tämä ratkaisu vie siis entistä enemmän tilaa katon korkeudelta kuin aiemmat vaihtoehdot.

Oma ideani:
Kolmiulotteinen kuva katon suunnitelmasta, jossa on säännöllinen puurakenteinen kehikko ja viivoitetut kattotuolit, vaakasuorassa asennossa.
Oma ideani on rakentaa katto vähän kuten Vaihtoehto 3, mutta tehdä se tavallisesta puutavarasta (tyyliin 225x45). Sitten liimata ja ruuvata sisäkatto (vaneria) sekä laittaa eristys. Lopuksi liimata ja ruuvata pohjasorvaus kattoon (liimata sekä ponttiin että kiskoihin). Etuna on, että jokaisesta kiskosta tulee kuin I-palkki. Tai pikemminkin H-palkki. Tämä pitäisi olla erittäin vahva, ajattelen. Mutta en ole kokenut rakentaja. Ruuvailen pääasiassa koneita ja hitsaan metallia.

Mitä mieltä olet ideastani?
Miten laskisit kestävyyttä?

Viimeksi muokattu:
Sinun täytyy aloittaa päättämällä, miten katto ratkaistaan. Käsittelisin autotallia laajennuksen jälkeen kolmena volyymina ulkopuolelta katsottuna. Yksi: Nykyinen osa, jossa on loiva harjakatto. Kaksi: Lyhyt yhdysosa harjakatolla kohtisuorassa nykyisessä autotallissa olevaan nähden. Kolme: Uusi osa korotuksella. Sillä voi periaatteessa olla mikä tahansa katonmuoto, kunhan se on tarpeeksi korkea. Loiva harjakatto korotetuilla seinillä on luultavasti tyylikkäämpi ja parempi kuin pulpettikatto. Jos asut alueella, jolla on asemakaava, on syytä tarkistaa, mikä on sallittua.

S skägg sanoi:
Aion laajentaa autotalli 6x8m, jotta siitä tulee 12x8m. Samaan aikaan haluan asentaa autonosturin.

Tässä on luonnos:
[kuva]
Valkoisella näkyy nykyinen autotalli. Lisättävä osa on punaisella edessä, läpinäkyvällä katolla. Autotallin takana näkyy talo, joka jakaa seinän nykyisen autotallin kanssa.

Ongelma on, että talon räystäskorkeus rajoittaa autotallin harjakorkeuden noin 3,6 metriin. Haluan nostaa autot korkealle ja seistä niiden alla kun työskentelen. Joten haluan rakentaa ohut katon, jotta saan mahdollisimman korkean sisäkaton. Olen siksi laskenut harjakattoa 12m jännevälillä. Tai pulpettikattoa 6m jännevälillä lisäosassa, ja jonkinlainen ristikkovaihtoehto nykyisen autotallin yli. Mutta näyttää siltä, että ei ole mahdollista rakentaa ohutta kattoa, jos sen pitää samanaikaisesti olla niin pitkä jänneväli kuin 6 m. Käytin nettisivua, jossa pystyi laskemaan pulpettikattoja. Tässä muutamia tuloksia sivulta:

Vaihtoehto 1, ilman poikittaispalkkeja:
[kuva]
1200 mm välein kattotuoleissa tarvitaan 115x270 mm liimapalkkeja, mikä epäilen tulevan todella kalliiksi (talous on tietenkin yksi parametri myös). Jopa niin vähän kuin 300 mm välein kattotuoleissa ei riitä tavallinen puu 45x225. Tarvitaan 56x225 liimapalkki. Oletan, että 240 mm C-C menisi. Mutta sitten tulee melkein pelkästään puuta kattoon, joten ei kovin hyvää eristystä. Eikä se tule luultavasti kovin halpaksi myöskään.

Vaihtoehto 2, yksi poikittainen palkki ja keskipylväs:
[kuva]
Keskellä oleva pitkä palkki ja pylväs tukena riittää tavallinen puu kattotuoleissa, 195 korkeat. Kuitenkin tarvitaan 315 mm korkea liimapalkki keskellä, mikä tarkoittaa, että kokonaispaksuus on noin puoli metriä katon keskellä, mikä rajaa nostokorkeutta huomattavasti, koska katto on jo alhainen vinon katon vuoksi. Lisäksi keskellä oleva pylväs rajoittaa autotallin tilaa.

Vaihtoehto 3, kaksi poikittaista palkkia ilman pylvästä.
[kuva]
Tämä vaihtoehto houkutteli minua ensin. Ei pylvästä autotallissa, ja kattotuolien puun tarvitsee olla vain 145 mm. Kuitenkin keskilinjan palkkien täytyy olla 450 mm korkeat liimapalkit! Tämä ratkaisu siis rajoittaa sisäkorkeutta enemmän kuin aiemmat vaihtoehdot.

Minun ideani:
[kuva]
Ideani on rakentaa katto suurin piirtein kuten Vaihtoehto 3, mutta tavallisesta puusta (tyypin 225x45). Sitten liimataan ja ruuvataan sisäkatto (vaneri), sekä lisätään eristys. Lopuksi liimataan ja ruuvataan aluskate katolle (liimataan sekä pontteihin että runkotukiin). Etu on sitten, että jokainen runkotuki toimii kuin I-palkki. Tai pikemminkin H-palkki. Mikä luulisi olevan todella vahva, ajattelen. Mutta en ole kovin kokenut rakentaja. Ruuvailen enimmäkseen koneisiin ja hitsaan metallia muuten.

Mitä ajattelette tästä ideasta?
Miten pitäisi laskea kantavuus?
Sinun ideasi kutsutaan kattokaseteiksi. Sitä on todella vaikea laskea, olen tehnyt sen kerran ja se vie monta tuntia. Myöskään ei käytetä aluskatetta vaan vaneria. Monet valmistajat tekevät alaosan ohuesta teräslevystä puun sijaan. Periaatteesi on oikea! Mutta on olemassa helpompia tapoja ratkaista se.

J justusandersson sanoi:
Sinun täytyy aloittaa päättämällä, kuinka katto ratkaistaan. Itse käsittelisin autotallin laajennuksen jälkeen kolmena ulospäin olevana tilavuutena. Yksi: Olemassa oleva osa, jossa on loiva satulakato. Kaksi: Lyhyt yhdistävä osa, jossa satulakatto kohtisuorassa nykyistä autotallia vasten olevaa osaa vastaan. Kolme: Uusi osa korotuksella. Se voi periaatteessa olla minkä tahansa muotoinen katto, kunhan se on riittävän korkea. Loiva satulakatto, jossa korotetut seinät, on luultavasti tyylikkäämpi ja parempi kuin pulpettikatto. Jos asut asemakaavoitetulla alueella, sinun on tarkistettava, mikä on sallittua.
Kyllä, olet oikeassa, toinen kattorakenne on parempi. Uusin luonnos on tämä:
3D-malli talon katosta, jossa on kaksi eri korkeuksilla olevaa osaa, punainen ja valkoinen julkisivu, mitat 6,2 m ja 12,3 m.
Haittapuoli verrattuna matalampaan kattoon on, että minun täytyy leikata talon katon kulmasta. Ja vesi valuu talosta seinän kulmaa kohti. Mutta toivon voivani ohjata sen pois pellillä tai vastaavalla.

W witten sanoi:
Ideasi kutsutaan kattokaseteiksi. Sen laskeminen on erittäin vaikeaa, olen tehnyt sen kerran ja se vie monta tuntia. Raakalautaa ei myöskään käytetä, vaan vaneria. Monet valmistajat tekevät alapuolen ohuesta teräslevystä puun sijaan. Periaatteesi on oikein! Mutta on olemassa yksinkertaisempia tapoja ratkaista se.
Kiitos tiedosta!
Kenties on vaarallista yrittää jotain sellaista ensimmäisessä kattoprojektissani.

Yllä olevalla rakenteella palkkien on edelleen kestettävä yli 6 metrin jänneväli, mutta minulla ei ole rajoituksia palkkien mitoissa. Ajattelen yrittää valmistaa kevyitä palkkeja, noin 400 mm korkeata. Suunnilleen kuten tämä kaveri teki, mutta karkeammilla mitoilla.
https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2013/08/30/arbetsdag-3-och-4-nya-vagnen/

Mitä mieltä olette siitä?

Joko se tai asettaa kaksi kappaletta 45x220 päällekkäin. Mikä on helpompaa. Kuitenkin palkit ovat niin raskaita. Luultavasti vaikea jaksaa nostaa ne 5 metriä ylös. Osittain siksi harkitsen rakentaa kevyemmin.

S skägg sanoi:
Kyllä, olet oikeassa, toinen kattorakenne on parempi. Viimeisin luonnos on tämä:
[kuva]
Haittapuolena matalampiin kattoihin verrattuna on, että joudun leikkaamaan talon katon kulmasta. Ja sitten vettä valuu talosta kohti seinän kulmaa. Mutta toivon, että voin ohjata sen pois pellillä tai vastaavalla.

Kiitos tiedosta!
Kyllä, se ehkä on kuin menisi syvälle veteen yrittää jotain sellaista ensimmäisessä kattorakennusprojektissani.

Yllä olevan rakenteen kanssa palkkien on edelleen kestettävä yli 6m jänneväli, mutta minulla ei ole rajoituksia palkkien mittojen suhteen. Olen ajatellut yrittää valmistaa kevyitä palkkeja, noin 400mm korkeita. Suunnilleen kuten tämä tyyppi on tehnyt, mutta raskaammilla mitoilla.
[linkki]

Mitä mieltä olette siitä?

Joko se tai asettaa kaksi kappaletta 45x220 päällekkäin. Mikä on ehkä yksinkertaisempaa. Kuitenkin palkit tulevat niin raskaiksi. Vaikeaa nostaa ne 5m ylös. Niinpä osittain siksi haluan rakentaa kevyemmin.
On vain yksi järkevä ratkaisu ja se on harjakatto samassa suunnassa kuin talon!
On monia syitä, miksi meillä on niin vähän pulpettikattoja maassamme!
Sitten sinulla on tilaa oikealle katolle.

B byggarätt sanoi:
On vain yksi järkevä ratkaisu, ja se on harjakatto samassa suunnassa kuin talon katto!
On monia syitä siihen, miksi meillä on niin vähän pulpettikattoja maassamme!
Sitten saat tilaa oikealle katolle
Tarkoitatko laajennuksessa vai koko autotallissa?
Miten ratkaistaan vedenpoisto, räystäskourut, jne?

S skägg sanoi:
Tarkoitatko laajennusta vai koko autotallia?
Miten ratkaistaan vedenpoisto, räystäskourut jne.?
Koko autotallin osalta on yhdistettävä katot!
Autotallin ja talon väliin tarvitaan pieni kylmä katto vuotojen välttämiseksi, koska lämpimiä kattoja ilman tarkastustilaa on vaikeampi hallita!

Älä ole niin kiinnittynyt olemassa oleviin tilavuuksiin. Laajenna ensin olemassa olevaa autotallia niin, että se ylittää asuinrakennuksen. Olet ajatellut väärin, jos joudut katkaisemaan asuinrakennuksen katon.

Satulakatolla on pitkä perinne ruotsalaisessa rakentamisessa, pääasiassa koska ne mahdollistavat reilut kattokallistukset myös syvissä rakennuksissa. Se ei kuitenkaan ole aina paras ratkaisu. On lähdettävä liikkeelle toiminnallisista vaatimuksista. On parempi luoda vaikutelma useista pienistä tilavuuksista kuin yhdestä suuresta jakamalla katon muotoilua.

Se, mitä ajattelen, on, että olisi fiksua käyttää vanhaa ulkoseinää tukemaan uutta rakennelmaa. Sitten vanhassa autotallissa on julkisivu valkoista tiiltä. Ja luulen, että se näyttäisi oudolta, jos jatkan vanhaa osaa puupaneelilla ja sitten nostan seinät ja katon kauempaa ulospäin. Olisi tyylikkäämpää, jos materiaalinvaihto ja katon korottaminen tapahtuisivat samaan aikaan. Sitten koskien harjakattoon vaihtamista molemmissa autotallin osissa. Jos aion onnistua yhdistämään katot, oletan, että jalkojen on oltava samalla tasolla. Silloin minun täytyy nostaa vanhan osan seiniä, mikä johtaa myös materiaalin vaihtoon keskellä seiniä. Olen myös hieman huolissani siitä, mitä puusepäntaitoja tarvitaan, jos aion alkaa liittää kattoja eri kulmissa. Se tarkoittaisi paljon sahaamista ja sovittamista.

Sen sijaan, että leikkaisin asuinrakennuksen katon kulman, voisiko olla mahdollista tehdä "leikkaus" uuteen seinään ja sitten "upottaa" rakennuksen katon kulma ja sadevesiränni?

Täysin satulakatto ei liene ratkaisu toiveeseesi nosturin vaatimasta kattokorkeudesta? Minä pidentäisin nykyistä autotallia, vaikka se vaatisi poikkeavia materiaaleja ja värejä.

S skägg sanoi:
Mielestäni olisi fiksua hyödyntää vanhaa ulkoseinää uuden rakenteen tukena. Vanhan autotallin julkisivu on valkoista tiiltä. Luulen, että se näyttäisi oudolta, jos jatkan vanhaa osaa puupaneelilla ja sitten vähän matkaa nostan seiniä ja kattoa. Olisi tyylikkäämpää, jos materiaalin vaihto ja katon korotus tapahtuisi samaan aikaan.

Sitten autotallin molempien osien harjakaton vaihtamiseen liittyen. Jos aion onnistua yhdistämään katot, oletan, että jalkojen on oltava samalla tasolla. Sitten minun on nostettava seinät vanhassa osassa, mikä johtaa myös materiaalin vaihtoon keskellä seiniä. Pelkään myös, mitä puusepäntaitoja tarvitaan, jos alan yhdistellä kattoja eri kulmissa. Siitä tulee paljon sahaamista ja sovittamista.

Sen sijaan, että leikkaisin kulman asuintalon katosta, voisiko uuteen seinään tehdä "viillon" ja sitten "upottaa" talon katon kulman ja sadevesikourun?
Jos teet lego- ja pahvipaloja, näet, miten voit yhdistää katot... Eleganttia on, miten yhdistät talon autotalliin ja saat autotallille kylmän ulkokaton, jotta voit suojautua paremmin lumiongelmilta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.