Olen parhaillaan kunnostamassa kellaria vanhassa talossa, joka on rakennettu 1900-luvun alkupuolella. Kellarin seinät ovat 20-30 cm paksuja ja valettu paljon luonnonkivillä. Joissakin kellarin huoneissa ulkoseinien sisäpuoli on päällystetty ohuilla (noin 7-8 cm) sinibetoni lohkoilla.

Tietääkö kukaan, miksi näin tehtiin? Oma arvaukseni on, että tämä tehtiin kauan sen jälkeen, kun talo rakennettiin. Voisiko syynä olla lisäeristys?

Eteisessämme ja portaikossamme on sinibetoniharkkoja ulkoseinien sisäpuolella, mutta ei muilla ulkoseinillä.
Kyllä, kevytbetoni (esim. sinibetoni) on hieman eristävää.

• Tykkään
Dublin
  • Laddar…
JanneJanne123
Arvaan vain villisti, mutta ehkä joku halusi sileät seinät ja piti sitä kätevänä tapana?

JanneJanne123 JanneJanne123 sanoi:
Arvaan nyt villisti, mutta ehkä joku halusi sileät seinät ja ajatteli, että se oli kätevä tapa?
Joo, niin se voisi myös olla (lisäksi mahdollinen eristysvaikutus), samalla se on varmasti ollut vähän hankalaa saada ne ylös, jos seinä ei ollut suora/tasainen alusta alkaen.

D Dublin sanoi:
Olen kunnostamassa kellaria vanhassa talossa, joka on rakennettu 1900-luvun alussa. Kellarin seinät ovat 20-30 cm paksut ja valettu paljon luonnonkivillä. Joissakin kellarin huoneissa ulkoseinien sisäpuoli on vuorattu ohuilla (noin 7-8 cm) sinibetonilohkoilla.

Tietääkö kukaan miksi näin tehtiin? Oma arvaukseni on, että tämä tehtiin kauan sen jälkeen, kun talo rakennettiin. Voisiko se olla lisäeristykseen?
Vastaus kyllä.

Omistan itse talon, jonka kaikki seinät, ulko- ja sisäseinät, ovat sinibetonia. Se oli halpa materiaali, joka oli myös hyvä eristämään verrattuna vaihtoehtoihin.

JanneJanne123
B Boende45 sanoi:
Vastaus on kyllä.

Olen itse omistanut talon, jossa kaikki seinät, ulko- ja sisäseinät, olivat sinibetonista. Se oli halpa materiaali, joka oli myös hyvin eristävä verrattuna vaihtoehtoihin.
Mutta silloinhan se kuulostaa enemmän siltä, että kyseisessä talossa oli sinibetonia betoniharkkojen tai vastaavien sijaan, eikä niin että sitä olisi laitettu olemassa oleviin seiniin eristykseksi?

JanneJanne123 JanneJanne123 sanoi:
Mutta silloinhan se kuulostaa enemmän siltä, että siinä talossa oli sinibetonia sen sijaan että se olisi ollut betoniharkkoa tai vastaavaa, eikä että sitä olisi asetettu olemassa oleviin seiniin eristämistä varten?
Kyllä vain, niin voi tulkita sen. Mitä halusin sanoa, oli että ulkoseiniltä puuttui eristys ja se oli silti se rakennusosa, josta vuoti vähiten lämpöä. Talo oli vuodelta 1958.

Olen kyllä vähän innokas repimään pois sinibetonin kun remontoin kellaria. En ole kyllä tehnyt radonmittausta, mutta en haluaisi odottaa mittausta parin kuukauden ajan, lisäksi purkaminen luulisi olevan nopeasti tehty. Uskotteko, että ilman sinibetonia eristyskyvyssä tulee huomattava ero?

Tein pienen mittauksen, olemme tosin eristäneet kellarin ulkopuolelta.

Sain seuraavat mittaustulokset 0,5 m lattian yläpuolella;
Ilman blåbetong: 19,5°
Med blåbetong: 19,7°
Huonelämpötila: 20,2°

Kaikki mitattu lämpöparilla tyyppi K & Honeywell 2020 kalibraattorilla.

Demmpa Demmpa sanoi:
Tein pienen mittauksen, olemme tosin eristäneet kellarin ulkopuolelta.

Sain seuraavat mittaustulokset 0,5 m lattian yläpuolella;
Ilman sinibetonia: 19,5°
Sinibetonin kanssa: 19,7°
Huonelämpötila: 20,2°

Kaikki mitattu tyyppi K & Honeywell 2020 kalibraattorilla.
Kiitos :) Tämä osoittaa, ettei ole kovin suurta eristysvaikutusta, toisaalta ulkoeristyksesi saattaa tehdä perustuksen melko lämpimäksi. Taloa, jota kunnostan, ei ole eristetty ulkoa.

E
D Dublin sanoi:
Håller på att renovera källaren i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal. Väggarna i källaren är 20-30 cm tjocka gjutna med mycket natursten i. I några av rummen i källaren har man klätt insidan av ytterväggarna med tunna (ca 7-8 cm) block i blåbetong.

Nån som vet varför man gjorde så? Min egen gissning är att detta gjordes långt efter att huset byggdes. Kan det vara för att tilläggsisolera?
D Dublin sanoi:
Håller på att renovera källaren i ett gammalt hus från tidigt 1900-tal. Väggarna i källaren är 20-30 cm tjocka gjutna med mycket natursten i. I några av rummen i källaren har man klätt insidan av ytterväggarna med tunna (ca 7-8 cm) block i blåbetong.

Nån som vet varför man gjorde så? Min egen gissning är att detta gjordes långt efter att huset byggdes. Kan det vara för att tilläggsisolera?
Blåbetong är usel isolering.

On suurimmalla todennäköisyydellä kuonatiilet eikä sinibetonit. Yleistä esimerkiksi 30-luvulla verhoilla kellariseinien sisäpintoja sillä. Helppo jäljittää sähköjohtoja ym. näissä ja luultavasti helpompi rapata betoni niiden takana. Arvottomia, jos haluaa kiinnittää jotain raskaampaa. Myös kellareiden väliseinät ovat usein muurattu kuonatiilistä, jos ne eivät ole kantavia.

• Tykkään
anaitis
  • Laddar…
P petererlandsson1194 sanoi:
Ne ovat todennäköisesti kuona- eikä sinibetonia. Yleistä esimerkiksi 30-luvulla verhota kellarin seinien sisäosat sillä. Helppo asentaa sähköä jne. siihen ja luultavasti helpompi rapata betonia sen takana. Arvottomia, jos haluaa kiinnittää jotain raskaampaa. Myös kellarin sisäseinät ovat usein muurattu kuonalevyistä, jos ne eivät ole kantavia.
Millainen ulkonäkö kuvaa kuonalevyjä? Minulla on hyvin tyypillistä sinibetonia, eli harmaansininen, joka on siniseen päin - kevyitä ja huokoisia. Lisäksi lyhytaikainen mittaus antoi korkeat radonarvot, joten aiomme purkaa kaiken.

Heitä ylös kuva.

• Tykkään
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.