Onko täällä ketään, joka on asentanut kulvertin olemassa olevaan alustaan maahan.

Olen miettinyt tätä tuotetta.

Tämä tarkoittaa, että minun on kaivettava olemassa olevan alustan alle.
Tehdä reikä olemassa olevaan alustaan, joko piikata tai reikäporalla.
Täyttää uudelleen, ehkä työntää vaakatasossa käyttäen lautaa?

Onko joku tehnyt vastaavaa, jolla olisi vinkkejä, mielipiteitä jne.?
Ja te muut, jotka ette ehkä ole tehneet tätä, mutta on kokemusta vastaavista projekteista, kirjoittakaa mielellään rivi.

Piirros kantelementistä ja uponorin mutkasta.

• Uponorin kaavio kulmittajan asennuksesta betonilaattaan. Kaavio esittää kantelementin ja putken kaarevuuden. Mukana ovat mittaukset ja suunnittelu.
Niin sen pitää olla...

• Rakennepiirros rampista, jossa näkyy mittoja ja oranssi kaari.
Etu, jonka näen tuossa mutkassa on, että voin kaivaa/raapia mahdollisimman vähän pois. Verrattuna siihen, että vain kaivaisin kuopan ja yrittäisin taivuttaa letkua ylöspäin, luulen, että se vaatii paljon enemmän tilaa.

Olemme jälkikäteen asentaneet kulvertin, jossa on laatta maan päällä. Käytimme tavallista PEX-kulvertia koko matkalla, ei ongelmia. Jouduimme avaamaan noin 50x30 cm reiän laattaan ja saimme läpi 3 kulvertia, 2 sähköputkea ja yhden vesiletkun.

Ok, hyvä! En siis ole ihan eksyksissä...

Miten teidän kohdallanne tehtiin kaivaminen ja täyttö platan alla?
Minun tapauksessani on matkaa 1m perustuksen kulmaan, joten haluan kaivaa mahdollisimman vähän.

Olen katsonut maxitherm pex kulvertin, jossa on 2 kpl 25x2,3 letkuja.
Sillä ei ole yhtä paksua eristettä/vaippaa kuin uponorin.
Ajattelen, että sitä pitäisi olla helpompi käsitellä, ja että on helppoa eristää solumuovilla rautakaivossa korvaamaan ohuempa eristepaksuutta?
Se vie myös vähemmän tilaa kodinhoitohuoneen lattialla, koska lähellä suunniteltua paikkaa on lattiakaivo.

Olen jo nyt kaivanut valmiiksi perustukseen asti, jossa on valmiita putkia valettuna, mihin keräysletku menee.
Porakaivo bvp:lle sijaitsee 3m seinän ulkopuolella, ajattelin jatkaa kulvertilla näiden putkien vieressä.

Tarkoitus on lämmittää noin 65 neliömetrin autotalli puhallinkonvektorilla, joka saa lämpövetensä maalämpöpumpusta.

Toinen hassu juttu, jota en tiennyt aikaisemmin...
Jos ottaa 12 kpl 160 mm 7,5 asteen mutkia PVC-kenttäviemäristä tehdäkseen loivan mutkan, saa noin 30 cm säteen.
Jos ottaa 6 kpl 160 mm 15 asteen mutkia, saa myös 30 cm säteen, jne...

Me (rörisen) vedimme 4-putkinen kappaleen autotalliin, kun taloon asennettiin maalämpö. Timanttiporattiin kellarista, samaan ojaan, johon letkut porakaivosta tulevat, ja sitten timanttiporattiin vinosti alaspäin autotallin laatan reunapalkin kautta. Tuli todella hyvä ja siisti. Se pieni määrä täytemateriaalia, joka putosi esiin kun kaivettiin laatan/reunapalkin alle, lapioitiin takaisin.

Mukavaa saada vastauksia ja kommentteja, olen päättänyt, että se toteutetaan.
Kuitenkaan en voi porata pesuhuoneessa talossa, koska tiedän (valokuvan kautta), että siellä kulkee lämmityskaapeli.
Joten minun täytyy piikata, ja se varovasti, jotta välttyisin vahingoittamasta/lävistämästä lattialämmitysputkea.

Sen sijaan autotallissa olisi erinomaista vuokrata timanttipora, tai vuokrata joku tekemään se, en tiedä kuinka vaikeaa se voi olla, useimmat asiat yleensä ratkeavat kun vain kokeilee... toistaiseksi ;)

Toinen kysymys, aiheeseen liittyen, tuntuu nyt tärkeältä saada pesuhuoneen vedeneristys ja lattia valmiiksi, jotta maalämpöpumppu voidaan liittää.
Jos nyt piikkaan ja korjaan talossa, vedän kulvertin sisään, laitan kannakkeen, vedeneristän jne., siis saan pesuhuoneen valmiiksi.
Voiko kulvertinsuojaputki talvehtia maan päällä, ulkona?

Onko siinä suuria haittoja?
Ainoa mitä itse voin keksiä, olisi UV-valon aiheuttama manttelin hajoaminen...?

FredrikR ja Wilfa (tai muut...) käytittekö putkea kulvertin sisään vetämiseen, vai vedättekö sen sisään, kiinnititte ja valoitte sen kiinni?

Ja putkella tarkoitan samaa kuin ensimmäisessä viestissäni, uponorin taipuva putki, tai vastaava viemäriputkiosista tai muusta sopivasta putkesta?

Ei se on irti, ei kiinnivalettu.
Pitäisi olla vaahdotettu kiinni, jonkin aikaa sitten... :)

Vedimme sisään kulvertin sellaisenaan, ei minkään putken sisällä. Kun vertailet eri kulvertteja, älä unohda tarkistaa, minkälainen eristys putkien ympärillä on. Jos en muista väärin, Maxithermillä on PUR-vaahto ja Uponorilla polyuretaani, eli Uponorin tarvitsee olla paksummin eristetty saadakseen saman kokonaiseristysarvon. Eristäminen sellumuovilla kaivannossa on täysin tarpeetonta. Kulvert voi olla talven yli ulkona, jos et ehdi laittaa sitä maahan. Jos aiot timanttiporata, muista, että sinun tulee tehdä se alaspäin/ulospäin viistosti.

Ok, kiitos tiedoista ja vinkeistä.
Kuitenkin uskon, että PUR-skumi ja polyuretaani ovat sama asia.

Se, että eristetään solumuovilla ulkopuolelta, oli vain siksi, että Maxithermsilla oli pienempi ulkohalkaisija manttelissa samalla konstellaatiorakenteella. Eli vähemmän eristettä paksuudessaan, mutta lämpötilassa saattaa tapahtua niin vähän, ettei vaiva ole sen arvoista.

Ja Uponorilta en löydä yhtä yksityiskohtaisia teknisiä tietoja, kuten tavallista...

Totta kai, PUR tai PU on lyhenne polyuretaani, en usko, että löydät minkäänlaista eristystä, joka voittaisi sen.

Peukalon ja etusormen väliin arvioiden, riittääkö 2x 25x2,3 kulvertin lämmittämään autotallin?
Kokonaispituus kulvertilla noin 15m, eli mukaan lukien nousut talossa ja autotallissa.

Sanoisin kyllä, sillä minulla on 25mm syöttö kahdelle vesikiertoiselle lattialämmitykselle talossa, ensin toiselle ja sitten eteenpäin seuraavalle...
Epäröin kuitenkin, koska talossa on pelkästään lattialämmitys ja se on hyvin eristetty, joten tähtään matalaan menoveden lämpötilaan.

Täytyy siis olla korkea virtaus tai suurempi pinta-ala konvektorissa, jotta saadaan tarvittava teho ulos...

Talo kaksikerroksinen, yhteensä 186m2, 285mm eristys seinissä, 435mm eristys katossa, FTX.
Autotalli 57mm, yhden 3m portin, eristetty. 165mm eristys seinissä, 340mm eristys katossa, ei ikkunoita, painovoimainen ilmanvaihto.
Nibe F1245 ajateltu lämmönlähteenä, energiakaivo porattu...

Onko joku, joka voi todistaa, että se riittää vai onko se heiveröinen?

Olin nopeampi sormissani kuin ajatuksissani! Tarkoitan tietysti, että Uponorin putket on eristetty polyeteenillä eikä millään muulla :rolleyes:

Wilfa sanoi:
Olin nopeampi sormissani kuin ajatuksissani! Tarkoitan tietysti, että Uponorin tuotteet ovat eristetty polyeteenillä eikä muulla :rolleyes:
Totta :-) ne ovat kai ne kaksi vaihtoehtoa, ja pu päihittää pe:n sormituntumalla melko hyvin eristyskyvyssä.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.