Hei kaikki.

Olen miettimässä rakennusratkaisua, joka voisi toimia pienen kehikon uudisrakennuksen parvelle. Talon ulkomitat ovat 6 kertaa 11 metriä, jossa on 0,7 metrin korotettu seinälinja, pienen koon vuoksi haluaisin luoda tilavuutta pitkittäisellä parvella. Koska mieluiten haluan avointa tilaa katon harjaan saakka, en halua käyttää harjahirttä ja haluaisin myös välttää tukijalkaa, joka voisi olla toisella puolella (ks. sivunäkymä). Kattopalkit voisivat olla 2 kpl 45*220 palkkeja, jotka asetetaan päällekkäin ja naulataan yhteen naulalevyllä harjassa, kattoristikoiden päälle tulisi harjalauta 45*195. Kattokaltevuus on 45 astetta ja se päällystetään faltakilla (puisella katolla). Harjahirttä (kuten selkäranganselkätakassa) haluaisin vältellä, koska logistiikka vaikeutuu huomattavasti, kun 11 metrin harjahirsi pitää viedä ulos saarelle, lisäksi en halua tukiseinää parvelle.

Nyt huolenaiheeseen:

Onko riskinä, että ulkoseinä altistuu liialliselle taipumalle nuolien mukaisesti? Vai voiko tämä voima siirtyä kattokupolin lattiajärjestelmään, kuten näkyy yläkuvassa. Kattokupoli tulee sijaitsemaan 3 kattoristikon välissä (cc1200), mikä tarkoittaa, että minun täytyy katkaista ja vaihtaa yksi kattoristikko keskellä kattokupolia. Tekeekö korotettu seinälinja rakenteesta vaikeamman, jolloin lisää voimaa kohdistuu taipumiseen? Onko jokin muu kattoratkaisu, joka toimisi näissä olosuhteissa?

Otan kiitollisena vastaan pohdintoja ja ratkaisuja. Ennen kuin otan yhteyttä rakennesuunnittelijaan.

Kuva 1: Sivunäkymä
Kuva 2: Pohjakuva
Kuva 3: Viinitilan huvila "Kvarnhuset", jossa tämä ratkaisu on käytössä.

• Rakennuksen poikkileikkauskuva, jossa näkyy katon rakenne. Kuvassa on merkitty kohta, jossa saattaisi olla tukipalkki ja katon kupu.
  • Rakennusprojektin yläkertapiirros, jossa näkyy portaat, parven aukko ja kattolyhty.
  • Parvenäköinen huone, jossa vinokatto, sänky keskellä ja pehmeä valaistus. Seinät ja katto puupaneelilla verhoiltu.
  • Moderni keittiö, jossa puiset kattopalkit ja teräskeittiökalusteet, ikkunanäkymä ulos.
Kuten minä sen näen, sinun täytyy ajatella koko yläkertaa kattoristikkona, mikä tarkoittaa, että myös lattian on sisällyttävä tähän laskelmaan, aivan kuten vihjaat nuolillasi.

Yksi ratkaisu voi olla yhdistää ulkoseinät teräsvaijereilla ikään kuin kyynärvarsina juuri parven aukossa. Ne tulevat kyllä näkymään, mutta se voi jopa olla hieno sisustuselementti.
Kokonaan näkymättömän 11 m pitkän katon rakenteen toteuttaminen ei mielestäni ole mahdollista. Se kaatuu parven aukkoon.

Ylempi palkki on ehkä yleisin ratkaisu tähän ongelmaan, mutta silloin menetätkin suunnitteluidean terävästä sisäkatonharjasta.

Kiitos titanium mielipiteistäsi. Kun katsotaan kuvaa myllytalosta, heillä on parviavaus noin 8 metriä ilman liityntäpistettä ja ilman harjapalkkia. Minun pitäisi olla 6 plus 1 metriä, jossa on vahva liityntäpiste noin 2,4 metrin korkeudella (takkupan). Onko harjapalkin puuttuminen se, mikä mielestäsi aiheuttaa ongelmia?

Olisinko voinut käyttää kattoani ilman harjapalkkia, jos ei olisi parvea?

Jos joku on rakentanut kattonsa samalla tavalla, voit mielellään jättää viestin.

Haluan vain tietää, että ratkaisu on mahdollinen ennen kuin annan sen suunnittelijalle laskettavaksi.

On mahdollista asettaa palkki harjaan, sitten tämä voidaan poistaa käyttämällä eri kaltevuutta sisä- ja ulkopuolen katossa. Jos halutaan sama kaltevuus, voi räystäs olla mahdollisesti tarpeettoman paksu.
Palkki harjassa vaatii tuen alas perustukseen päädyissä, joten vältä ikkunoita ja ovia keskellä, jotta rakenne pysyy yksinkertaisena.

Pbengtsson. Tarkoitatko saksipalkkia, jossa ei ole kantavaa harjapalkkia? Kantava harjapalkki, kuten suuri liimapuupalkki, on minulla ongelma saada paikalleen kuten yllä kuvailtu. Näetkö mitään ongelmia lattian ristikossa, jos katon voimat on otettava vastaan seinissä hammarbandissa?

Unelmaskenaarioni on "V-kattotuolit", joissa katon paino otetaan vastaan sivuseinissä. Nämä kattotuolit estetään kääntymästä katemateriaalilla ja päälle asetettavalla harjapalkilla, tyyppiä 45/195. Eli ei harjapalkkia, joka ottaa voiman ja jakaa sen päätyseiniin. Valitettavasti minulla on oltava sama kaltevuus ulkokatolla ja sisäkatolla tilasyistä, koska talo on kapea.

Kiitollinen kaikista ideoista. /Robert

Suuri ero myllytalon ja piirustuksesi välillä on teräsrakenne, joka kantaa parven lattiaa ja mahdollistaa ulkoneman palkistossa. Epäilen, että myös ulkoseinässä on (piilotettu) teräsrakenne, joka pitää ulkoseinän kasassa.

Piirustuksessasi en näe kantavia yksityiskohtia, ja silloin on hyvin vaikeaa saada toimivaa rakennetta.

Mella: Kiitos näkemyksistäsi, kyllä, on totta, että myllyn talossa on teräspalkki ulkoseinässä, mutta miten tämä auttaa ulkoseinän taipumisen kanssa. En aio käyttää kantavia palkkeja, kuten myllyn talossa, vaan minun kantava palkkini on vintin reunassa sivukuvan mukaisesti. Kysymys jää kuitenkin avoimeksi, voiko katto painon kantaa ulkoseinään, kun kattokopan lattia palkisto pitää ulkoseinän koossa taipumista vastaan ja välttää teräsvaijerit, kuten titanium ehdotti.

Samalla talo on kapea, jossa on hyvä kattokulma, ulkoseinän taipuminen olisi voimakkaampaa, jos kattokulma olisi loivempi. Korjaa, jos olen väärässä. Ulkoseinä rakennetaan 220 rimoilla ristiin sisäpuolelta.

Kiitollinen kaikista ratkaisuista.

Liitän linkin kuviin Franson Wrelandin suunnittelemasta huvilasta, jossa on myös tämä ratkaisu, mutta luultavasti he ovat ratkaisseet ongelman kantavalla harjapalkilla, mitä haluan välttää, jos mahdollista.

http://www.fransonwreland.com/lidingo.html

Ei pitäisi olla ongelmia kantaa seinää, jossa on piilotettu teräsrakennelma sen sisällä. Pitäisi vain kiinnittää pystysuorat teräspalkit riittävän suuriin maahan upotettuihin betonipilareihin. Minulla on puuvarasto, jossa on 8 metriä korkeat päädyt, joka on "vapaasti seisova ja kestää tuulikuorman tällä tavalla.

Betonipilarit ovat silloin 3 metriä syviä ja painavat yli 5 tonnia kappale.

Viimeksi muokattu:
Talo rakennetaan pilareille, mutta luulen, että piilotettu teräsrakenne olisi silti liian monimutkainen minun osaltani. Näyttää siltä, että se kallistuu yhä enemmän kantavaan harjapalkkiin. Ongelmani ei kuitenkaan ole ulkoseinän kantavuus, koska se tulee olemaan voimakkaasti ylimitoitettu. Olen eniten huolissani juuri tuulikuormasta, kun lattia-alusta on "paloiteltu".

Tässä on kuva suunnitellusta rakenteestani.

• Katettu rakennusteräsrunko ja rakenteelliset kattotuolit puurakennelman sisällä, vihreä kantava harjapalkki näkyy keskellä.
Arvaan kuitenkin, että alkuperäisessä talossa on, aivan kuten Cem kirjoittaa, piilotettu teräsrakennelma aivan kuin häkki. Tämän tekeminen pelkästään puusta on varmasti vielä suurempi haaste ;)

En kuitenkaan voinut unohtaa ajatuksiasi rakenteesta, joten piirsin myös hieman :)

Suurin kuormitus on horisontaalisesti harjalla, joten siksi sinun tulisi olla tukevia vahvistuksia siellä. Kuorma x-suunnassa katon rajassa voidaan vastustaa laittamalla vaakasuorat hammarbandit ja yhdistämällä palkisto seinien kanssa. Katso yksityiskohta vaihtoehdot 1 ja 2. Liima-levyn kanssa ja ilman. Kriittisin muodonmuutos on x-suunnassa vaakasuoralla hammarbandilla pitkän aukon keskellä. Mitä mieltä olet?

• Kattotuolin rakennuspiirustus, jossa näkyy puurakenteiset kehykset ja kattotuolit. Suunnitelma korostaa pysty- ja vaakakuormia ja niiden vahvistusta.
  • Kuva 3D-mallista, joka esittää katon rakenteita, mukaan lukien kattotuolit ja seinä, joissa voi olla teräs- tai puuvahvikkeita.
  • Kattotuolin rakennepiirros, jossa näkyy spikplåtid ja tukipuut kattotuolin liitoksissa.
Tarkalleen niin titanium. Ymmärrät mitä ajan takaa. Kiitos että otat aikaa, arvostetaan. Olet täysin oikeassa, että täytyy olla vahva liitoskohta, jossa päätyjen hammarband kohdataan pituussuunnassa kulkevan ulkoseinän hammarbandin kanssa. Kysymys onkin, ovatko nämä liitoskohdat tarpeeksi vahvoja kestämään suurimman voiman, joka kohdistuu ullakon keskelle (tämä matka on 6,5 metriä), juuri kuten kirjoitat.
Uskotko, että tämäntyyppinen kattotuoli toimisi, ja siten vältettäisiin kantavan harjanpalkin tarve? Kyseessä on kuitenkin pieni kapea talo, 60 neliömetriä, ja tunteeni on, että tämä ratkaisu on hyvin mitoitettu.

Lähetän muutamia kuvia lisää ehdotuksestasi.

• Talon katon puurakennepiirros, jossa vihreät ja punainen nuoli osoittavat eri kuormituskohtia.
  • Rakennuspiirustus katosta, jossa näkyy kolmion muotoinen rakenne, pystypalkit ja voimakkaat vektorit osoittamassa hammarbandin tärkeitä liitospisteitä.
Joo, luulen myös, että se riittää, mutta se ei ole mikään itsestään selvä ratkaisu.
Voihan siihen laittaa tuen lisäjäykistykseksi katolle ja siirtää kuormaa pitkällä seinällä aukon kohdalla, mutta se on ehkä hieman liioittelua.

• Kattorakenteen 3D-mallikuva, joka näyttää eristepalkkien ja kattotuolien asennuksen.
Tai valat vain tolpan seinän keskelle, niin sen pitäisi kestää kaikki kuormat. Jos aiot joka tapauksessa asettaa talon pilarien päälle, ei olekaan enempää työtä valaa suurempi pilari keskelle, jossa yläosassa on rautalevy, joka on ankkuroitu tolpan raudoitukseen. Hitsaa sitten kiinni h-palkki, joka seisoo pilarin päällä.

Ei lainkaan huono ratkaisu.d^_^b Jos ottaa sinun konseptisi ja tekee "makaavan kattotuolin" 220:ien välillä (upottaa sisään), niin sen pitäisi olla kivikova. Olen lisäksi päättänyt, että korotettu seinän elinikä on myös kattolyhdyn kohdalla ja jos antaa kurkihirren kulkea ympäri taloa, sen pitäisi olla vahva solmukohta. Mietin myös, että olisi kaksinkertaiset kurkihirret korotetun seinän yläosassa, mikä edelleen estäisi taipumista parven aukon kohdalla.

Nyt mietin, miten parhaiten liittää kattotuolit harjalla, riittäisikö naulalevy. Muuten voisi liimata ja ruuvata vanerilevyn molemmille puolille. Voisi lisäksi kuvitella, että päälle tuleva harjahirsi upotettaisiin hieman alaspäin huipusta. (katso kuva)

Otan kiitollisena vastaan lisää pohdintoja. / Robert

• 3D-malli talon runkorakenteista, joissa näkyy kattoristikoita, vaakasuoria palkkeja ja korotettu seinärakenne. Sinisiä ja vihreitä korostuksia.
  • 3D-malli katon harjarakenteesta, jossa näkyy eri väreillä korostettu liitoskohta ja niskapalkki. Kuvassa selitetään rakenneratkaisua.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.