Olen yleensä sähköfoorumilla ja siellä olemme tarkkoja säännöistä. Kuinka tarkkoja olette täällä?
En halua enää koetella onneani, vaan otan käsiini autokatoksen 6x9 metriä, katso kuva.
Haluaisin poistaa keskellä olevan pylvään, joka on vain tiellä. Se antaa kattopalkille jännevälin 6 metriä. Olen hieman laskenut foorumin viittausten avulla moelveniin ja puuoppaaseen (lumivyöhyke 2.5) ja ne sanovat yksimielisesti liimapuuta 115x315. Bah!! Mitä hittoa, kuvassa näkyvä autokatos on kestänyt 20 vuotta! Makaavat 2"4, jänneväli 3 metriä! Ne taipuvat tosin melko rajusti, mikä ei näy hyvin kuvassa...
Toinen asia on, että jokaisen autopaikan leveys on 3 metriä. Oletan, että on sopivaa olla kattopalkki jokaisen pylvään yli, mikä johtaa kysymykseen, yksi vai kaksi kattopalkkia niiden välillä, ts. 1500 tai 1000 mm niiden välissä. En ole löytänyt ohjelmaa, joka haluaisi laskea muuta kuin 1200 ja 600 mm. Mutta ehkä se ei täytä tarkoitusta sovittaa kattopalkkeja tarkalleen pylväiden yläpuolelle?
Haluaisin mieluiten pystyä käyttämään tavallisia palkkeja, joista saan sahattua lähes minkä tahansa kokoisia vain, kun löydän tarpeeksi paksun kuusen. Voiko joku osoittaa minut oikeaan suuntaan siitä, miten voin laskea, mitä tähän tarvitaan?
Vanhemmissa pilttuu-rakennuksissa yleensä kulkee poikkipuu katon palkin ja pystyn välissä. Jos se laskeutuu 1-1,5 m katon palkista, niin sen mitoitus muuttuu hieman, ehkä voit voittaa tarpeeksi tällaisella toimenpiteellä ja välttää liimapuuta.
Henkilökohtaisesti voisin ajatella 45*220 kattopalkille, cc120.
Kaksi ruuviliimattua 45*145 tolppiin ja 45*145 poikkipuulle.
Sidelista tolppien välillä 45*220.
Ei varmasti sen oikeampi ja kirjan mukaan, mutta se tuntuu minusta spontaanisti tarpeeksi tukevilta.
Tietysti, takstolar! Vaatii takaosan korotusta, jotta koko autotalli nousee selvästi korkeammalle. Lisätyötä, mutta ei poissuljettua.
Olen "kokeillut" poikkisääntöä, mutta se on väärässä paikassa ja tuntuu olevan tiellä.
Ei, luulen että tarvitsen yksinkertaisesti suuremman kokonaispinta-alan rinnakkain kytketyille kattopalkkeille...
Et voi helposti asentaa vankkoja "hammarband" pylväisiin etu- ja takapuolelle ja vahvistaa kahdella tai useammalla palkilla jokaisessa lokerossa, jotka kannattelevat katon lakeja. Pitäisi olla kohtuullista pienellä työmäärällä ja vastaavilla mitoilla, jotka siellä ovat, vain nostaa osat, jotka ovat painuneet. Ehkä jotain corre:n mainitseman kaltaista.
Kuten mainitsit, 2*4-kannat ovat kestäneet 3 metrin jännevälin. Joten uskoisin, että jos vahvistat edessä ja takana olevia kantavia palkkeja ja asetat 2"9 vähän tiheämmin kattotuoleiksi, niin se kestää. Rakensin juuri autokatoksen ja jätin pilarit pois rakennuksen sisältä ja tein jänneväliksi 4,8 m cc 1m 2"9:llä. Olen päättänyt, että sen tulee kestää. Jos se alkaa taipua, pystytän lisäpilarin.
Nyt se on menossa. 2"8 metrin etäisyydellä, jänneväli 5.70. Tuleeko tämä kestämään
Olen hieman huolissani etureunan hammarbandista (joka kutsutaan joksikin muuksi, "palkki"?). Se on kiinnitetty ruuveilla, 6x120 mm, niin monta kuin mahtui, ja lisäksi se lepää paneelilaudalla, joka on naulattu tolppaan. Lisäksi siinä on liitoskohta tolpalla 2. Tarvitseeko se vahvistusta?
Takareunassa näette olemassa olevan 2"4, jota kattopalkit vasten ovat...lasken kylmästi, että paneelilaudat ottavat vastaan paljon voimaa. Voiko näin oikoa...
Nyt on jäljellä vielä vanhan kattopalkin numero 3 ja sen keskellä olevan tolpan poisto.
Aiemmin minulla oli paljon kondensaatiota pellin alla, joka tippui autoon. Mitä tehdä? Muovia kattopalkkien päälle, sitten rimoitus ja ylimpänä pelti, vai muovia suoraan pellin alle?
Se näyttää hyvältä, vain vaihtaa vanhat kattopalkit ja se on kunnossa.
Ruuvista hammarbandetille se pitää hyvin, näyttää olevan monia.
Olisin joko vahvistanut olemassa olevan 2"4 takareunassa tai ruuvannut sinne toisen (uuden) hammarbandet takareunaan, jotta paneeliseinä ei kantaisi kuormaa, mutta samalla... jos vanha rakenne kesti, niin se toimii varmaan nytkin...
Poistathan kaikki sisäpuoliset pylväät kun kuitenkin teet hommia?
Kondensaatioon liittyen on olemassa muovikalvo, jota käytetään aluskatteena kondensaatio-ongelmien välttämiseksi; sen pitäisi olla mainittu jonkun peltikattotehtaan asennusohjeissa, esim. plannja tai vastaava.
Sitten se oli valmis jo jonkin aikaa sitten. Kokoamiseen käytin Makita's 10.8 V ruuvinvääntimen TD090. Käytin eräänlaista yhdistelmäkangasta, luulen, että se oli sen nimi, peltilevyn alla. Sen on tarkoitus estää kondenssi ja toimia samalla läpimurtosuojana. Olisi kuitenkin pitänyt laittaa kangas kattopalkkien sijasta koolauksen päälle...
Sitten se oli valmis jo jonkin aikaa sitten. Koottu Makita's 10.8 V mutterpicka TD090:llä. Käytin kombiduk, luulen että sitä kutsuttiin niin, plåtin alla. Pitäisi estää kondenssia ja samalla olla läpikävelysuoja. Olisi kuitenkin pitänyt laittaa duk takarajoille sen sijaan että lekaissa...
[kuva]
[kuva]
Vähän maalia vain, ehkä ensi vuonna :|
Kiitos kaikista neuvoista, joita sain täällä.
Miten sinun carport on sujunut? Kestääkö rakenne edelleen?
Yhtä suora ja vakaa kuin silloin kun se oli uusi, vain täynnä romua nyt.
(Menäin crazyllä spraypurkillisen heijastusmaalia yhden illan humalassa monta vuotta sitten.)
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.