Hei!
Aion asentaa puutukit kattoon, koko 45x45 ja 386 cm pitkät.
Kysymys kuuluu, riittääkö 5 naulatulppaa (6x10mm) per tukki?
Jos laittaa naulatulpat 10 cm päähän molemmista päistä, on keskimäärin cc 90 cm kolmen keskimmäisen naulan kohdalla.
Alun perin ajattelin laittaa 6 naulatulppaa per tukki, mutta koska haluan laittaa yhden keskelle helpottamaan asennusta, vaihtoehto olisi silloin 7 kpl, mikä johtaa paljon enemmän poraamiseen betoniin...
Aion laittaa vain yhden kerroksen kipsilevyä tukkien päälle (12,5 mm).
Kiitos vastauksesta!

1. Koola pitää olla 300mm cc suhteessa toisiinsa, mutta siitä olet varmasti jo tietoinen.

2. Poraa varten betoniin sinun tulee käyttää poravasaraa, iskuporakone on ajan ja voimien tuhlausta, niitä saa halvalla noin 500 euron ylöspäin.

3. Pieni vinkki: oikean tyyppisellä terällä voit käyttää poravasaraa poraamaan sekä puukoolin että betonin läpi. Olen käyttänyt Pirhana-terää, vaikka jotkut täällä foorumilla nyrpistävät nenäänsä Pirhanalle. Sinun tulee porata yhdellä koon terällä, sijoita muutama euro merkkiterään.

4. Koskien naulatulppaa, osta oikeaa naulatulppaa Beijersiltä tai jostain muusta kalliista rakennustavaratalosta, jossa tiedät, että maksat vain hinnasta ja et laadusta. Naulatulpat Byggmaxilta ja Biltemalta (2 vuotta sitten) ovat liian pehmeää muovia ja jumittuvat ennen kuin olet saanut ne naputettua sisään.
Oikein tehtynä naulan käyttäminen on erittäin helppoa: poraa sopivan kokoinen reikä, aseta tulppa ja pamauta vasaralla!

Edit.
5. Koska poraaminen ei nyt ole ongelma, mielestäni sinun tulisi asettaa naulatulpat ~600mm cc välein, edellyttäen että näet tulppien pureutuvan betoniin, muuten sinun täytyy asettaa ne tiheämmin.

magnu sanoi:
1. Sääntöjen mukaan koolaukset tulisi olla 300mm cc suhteessa toisiinsa, mutta luultavasti tiedätkin jo sen.

Siitä tulee 6 koolausta per 250-levy, eli noin 400mm cc. Se toimii hyvin :)

2. Beton poraamiseen käytä poravasaraa, iskuporakone on ajan ja voiman hukkaa, niitä löytyy halvalla jostain 500 eurosta ylöspäin.

Minulla on poravasara, noin 500 kruunun arvoinen, toimii loistavasti.

3. Pieni temppu: oikeantyyppisellä poralla voit käyttää poravasaraa poraamaan sekä puukoolausten että betonin läpi. Olen käyttänyt Pirhana-poria, vaikka jotkut tässä foorumissa halveksuvat Piranhaa. Poraa tietyllä koolla, käytä muutama euro merkkiporaan.

Vaikka poraan puun ja betonin läpi samalla poralla, puukoolaus pitää ensin kiinnittää kattoon tai tukea alhaalta jollakin tavalla?
Minulla on tavallinen iskupora puuhun poraamiseen. Vaihtaminen porakoneen välillä puun ja betonin välillä ei kai ole mikään suuri ongelma?

4. Koskien naulatulppia, osta oikeita naulatulppia Beijersiltä tai muusta kalliista rakennusliikkeestä, jossa tiedät, että sinua huijataan vain hinnalla eikä laadulla. Naulatulpat Byggmaxilta ja Biltemasta (2 vuotta sitten) ovat liian pehmeitä ja juuttuvat ennen kuin saat ne lyötyä sisään. Kun kaiken tekee oikein, naulojen kanssa työskentely on erittäin helppoa. Poraa sopiva reikä, laita tulppa sisään ja iske vasaralla!

Olen jo ostanut naulatulpat byggmaxista :blushing:

Muokkaa.
5. Koska poraaminen ei ole ongelma, mielestäni sinun pitäisi asentaa naulatulpat ~600mm cc, edellyttäen että näet tulppien purevan betoniin, muuten ne täytyy asentaa tiheämmin.
Ok kiitos vinkeistä!

Suosittelisin ns. kultahylsyjä tai jousinauloja. Niitä on saatavilla eri versioina, mutta mielestäni ylivoimaisesti parhaita ovat ne, jotka näyttävät putkilta, joissa on rako ja kaulus. Ne on helppo asentaa, eikä tarvitse huolehtia muovitulpista ym.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.