Nykyinen huonekorkeus on noin 2500 mm. Suunnittelen sen laskemista upotettavien LED-downlightien vuoksi. Laskun tulee olla enintään 100 mm, joten valmis huonekorkeus on noin 2400 mm.
Alue, joka lasketaan, on suunnilleen 50 m². Yhtenäinen lasku tulee kylpyhuoneeseen, eteiseen, keittiöön ja olohuoneeseen. En ole ajatellut laskea kattoa kahdessa makuuhuoneessa.
Nyt mietin seuraavia asioita:
- kehikot, puu vai teräs?
- jaon väli, 300 vai 600?
- kehikon koko, 45 vai 70?
- kehikon kiinnitys, katto vai seinä?
Kaksi tärkeää edellytystä: Mitä katossa on nykyään? ja Mitä haluat, että alennettu katto olisi pinnaltaan? Oletan, että et ole kiinnostunut alaslaskettavista alakattoista modulaarisella järjestelmällä?
Jos haluat minimoida laskun, on olemassa hienoja downlightseja, jotka tyytyvät 28 mm asennussyvyyteen, mikä on loistavaa, jos asennetaan 28x70 mm harvapaneelilla. Mutta soveltuvuus riippuu tietysti siitä, mitä Justus on kysynyt.
Katossa on lamppu
Leikki sikseen, katto on 200 mm paksu armeeraatusta betonista. Seinät samoin.
Pintakerrokseen ajattelin käyttää tavallisia kipsilevyjä, jotta maalattu pinta olisi sileä ja hieno.
Sähkömies olisi halunnut nähdä vähintään 100 mm alennuksen. Mutta tyydyn mahdollisimman pieneen alennukseen. Löysin upotettavia valaisimia, jotka vaativat 35 mm + 13 mm kipsi = 48 mm
28 mm harvalautaa riittää niille. Noin 500 kr/kpl inkl. alv. Näihin mahtuu myös tavallisia kattorasioita, jos haluat myös tavallisia pistorasioita (suosittelen molempia, jotta valaistusta voi vaihdella ja on hyvä olla kytkentäpiste katossa).
Tiedätkö mikä on syynä 100 mm alentamistoiveeseen? Joku vanha kettu, joka ajattelee lämpimiä halogeeneja vai onko sinne tulossa myös muuta laitteistoa?
300 mm harvalautojen väli on yleinen, jotta tavallinen 13 mm kipsilevy ei roiku merkittävästi. Olisin kiinnittänyt harvalaudat naulatapeilla kattoon.
Vanha kettu joka ajattelee halogeeni, niin silloin ymmärtää sen. Mutta ei ajankohtaista minun tapauksessani kun valitsen käyttää LED:iä sen sijaan. Mikään muu kuin valaistus ei mene katon alle.
Tulee aika suuri jänneväli jos katsoo pohjapiirustusta, mutta sillä ei ehkä ole merkitystä minun tapauksessani?
Asennat glesen kattoon, en uskalla sanoa kuinka tiheään tarvitaan naulatulppia, mutta kun olen kiinnittänyt glesen olemassa olevaan puukattoo, olen käyttänyt kaksinkertaisia puuruuvia noin metrin välein, ehkä vähän tiheämmin enimmäkseen koska ruuvaminen on hauskaa
Betonikaton ja alaslasketun katon kipsilevyn yhdistelmällä mielestäni puurakenne on varsin itsestään selvä valinta. Kiinnityspisteitä on runsaasti ja kipsilevy tarvitsee jotain vankkaa vasten asennettavaksi. Kipsilevyn osalta c/c 600 reguloiden välillä riittää varmasti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.