Ajattelen rakentaa ribba-aidan talon ympäri. Ajatuksenani on käyttää 90x90 tolppia ja 45x45 ribboja sekä ylärimaa. Ribbat maalataan ennen asennusta, valkoisiksi. Mutta haluan tolpat ja yläriman tummalla puuöljyllä/petsillä esim. pähkinä. Tolpat eivät ole kosketuksessa maahan, vaan kiinnitetään betoniperustuksiin. Voinko käyttää käsittelemätöntä puuta vai täytyykö niiden olla kyllästettyjä? Entä ylärima? Petsaan kaikki tolpat ennen asennusta ja maalaan kaikki ribbat ennen asennusta.

Puinen terassi, jossa on vaalea vaakasuuntainen ritiläaita ja pystysuorat tummat puupylväät. Taustalla näkyy puita ja rakennuksia.
Otin kuvan Googlesta! Tällaisen aidan haluan.

Viimeksi muokattu:
Kyllä, ne voivat olla käsittelemättömiä, jos kuitenkin aioit öljytä/maalata ne.

Juuri niin olen tehnyt ja se toimii erinomaisesti. Valitsin kuitenkin päällystää yläpuolen pellillä, koska se on kaikkein alttiin ja sijaitsee tasaisesti. Tämä aiheuttaa sateenveden seisomisen. Mutta pellillä pidentää merkittävästi käyttöikää.

Jos valitset pellin, joka on samanvärinen kuin maalatut rimat, sitä tuskin huomaa.

Voidaan myös valita tarkoitukseen höylätty yläkannatin, joka ei ole täysin tasainen, tai vaihtoehtoisesti sahata tolppia hieman vinoon, jotta yläkannatin kallistuu.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel sanoi:
Voit myös valita tarkoitukseen höylätyn yläriman, joka ei ole täysin tasainen, tai vaihtoehtoisesti sahata tolpat hieman vinosti, jotta ylärima kallistuu.
Mutta silloinhan siihen ei voi laittaa olutta?

Yläriman ensisijainen tarkoitus on kuitenkin toimia laskupaikkana olutlasille/pullolle ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
preben89 ja 4 muuta
  • Laddar…
Ei mikään, mitä pyörivä burkhållare ei ratkaise ;)

Mahtavaa, kiitos!! Olen muuttanut suunnitelmaa vähän ja käytän ehkä läktiä 45 sääntöjen sijaan. Luulen, että ohuemmat rimat näyttävät tyylikkäämmiltä. On myös valmiiksi pohjamaalattuja, maksaa 2 kr enemmän per metri. Se voi olla sen arvoista! Riittääkö yksi maalikerros? Ajattelin öljytä tolpat ja päällyslistat kiinaöljyllä, sitä on kuulemma tummana öljynä. Parempia ideoita otetaan mielellään vastaan. Minulla on huono kärsivällisyys, joten olisi hyvä, jos se kuivaisi nopeasti/imeytyisi puuhun.
Tolpat sijoitetaan 2500 mm välein, onko se liikaa läktille? Kuinka helposti ne vääntyvät tai kiertyvät?

Jos maalaat/öljyät, puu ei ole käsittelemätöntä. Impregnering on erityinen suojauskäsittely, öljy ja maali ovat toinen.

Tärkeää on käyttää oikeaa maalityyppiä. Jos käytät öljyä, sinun tulisi levittää uusi kerros joka vuosi.

Va! Ei, yäk varje vuosi! En jaksa sitä. En staketissa. Voi hitsi, en todellakaan halua impregnerat, haluan tummat tolpat.
Kirjoitin väärin ang. Läkt, ne eivät ole grund maalattu, vaan ne olivat reglar malli kapeampi kuin 45 ja se olisi ollut mukavaa. Mutta dom grundmålade reglarna löytyy vain Bauhausista. Harmi.

Onhan saatavilla betsia, jotta painekyllästetty puutavara saadaan tummanruskeaksi. Tai öljyä, jossa on sävy.

Mutta sehän riippuu siitä, kuinka kauan haluat sen kestävän.

Se on aita, joten mielellään todella pitkään. Mutta pitää vain öljytä se joka vuosi, ehkä voin huijata vaimon kuinka hauskaa on öljytä aidan tolppia. :-)

M
Tai sitten laitat prutt (sup) jokaiseen säleeseen, niin ehkä jopa öljyät useammin vuodessa :thumbup: :wow:

:thumbup: Otettu!!

Ganescha sanoi:
Se on aita, joten toivottavasti erittäin kauan. Mutta kai se pitää vain öljytä joka vuosi, ehkä voi huijata vaimon kuinka hauskaa on öljytä aidan tolpat. :-)
Silloin olisin rakentanut sen painekyllästetystä puusta ja sitten petsannut ja maalannut vuonna 2.

Vaikka huolehtisit tarkasti käsittelemättömästä puusta, yleensä syntyy heikkoja kohtia, joissa se alkaa lahota noin 8-10 vuoden jälkeen. Mutta on selvää, että ne on vain vaihdettava. Mutta kyse on siitä, kuinka paljon ylläpitoa haluaa, itse vihaan aidan maalaamista.

Minulla menee hermot yrittäessäni selvittää mihin cc tolpat pitäisi asettaa! Toisella sivulla on 4,70 m ja toisella sivulla 11,36 m. Ajattelin käyttää rimaa: https://www.byggmax.se/virke/läkt/22x45-lockläkt-vitgrundad-p08020046
Saatavilla 2,7 m ja 5,4 m. Ajattelin käyttää tolppia 70x70 kyllästettyä. Mutta saan päänsäryn yrittäessäni selvittää, mihin tolpat pitäisi sijoittaa. Haluaisin epäsymmetrisen jatkeen, jos mahdollista. Ole kiltti, auta minua :-)

95 tolppaa, 2,35 tolppien välissä ja 21x70 ulkopaneelia makuulla! Tuleeko siitä hullua luuletko? Säleet ovat kiinni tolpissa ilman välejä, joten tolpat korostuvat niin sanotusti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.