D
Aion asentaa sisäovia ja olen alkanut miettiä tätä ikkunalistoitusta ja ovenkarmeja.

Jos seinä on 123 mm paksu, onko silloin sopivaa valita karmi, joka on 118 mm syvä (lähin mitoitus seinän paksuuden alapuolella)?

ajattelen, että voi olla vaikeaa saada aikaiseksi 5 mm lista, joten ehkä on parempi valita vähemmän syvä karmi?

miten minun pitäisi ajatella?

Paras vastaus

Hei,

Olen kohdannut samanlaista ongelmaa. Tarkista huolellisesti, että seinä on suorassa. Minulla siitä tuli vielä monimutkaisempaa, koska seinät olivat vinossa. Tälle ei voi paljon tehdä, mutta on hyvä tietää ennen aloittamista, koska et voi asentaa karmia vinossa. Jos näin on, sinun täytyy valita karmi, joka on niin kapea, ettei se ulotu kummallekaan puolelle reikää, kun se on suorassa. Kokeile lankulla.

Jos se on suorassa ja hyvässä kunnossa, tekisin näin: osta 118 mm. Se jättää 2,5 mm kummallekin puolelle, jos asetat karmin keskelle reikää. Se voi toimia hyvin laittaa listat siihen, jos naulaat ne huolellisesti. Jos jää rako karmiina vastaan, korjaat sen hieman saumalla.

Toinen vaihtoehto, jota olen käyttänyt, on laittaa karmi elämään toisen seinän puolelle. Silloin sinulla on 5 mm rako karkiina vastaan toisella puolella. Lista pihdeillä, kiinnitat paloista masoniittia muutaman mm:n päästä reunasta, lähinnä saadaksesi pohjan saumalle. Naulaa listat. Saumaa huolellisesti. Ei näy, että siinä olisi ollut rako.

Tietenkin voit käyttää vuorauksia, käytän yleensä vuorauslistejä (13 mm) ja tavallista saumalistaa (8 mm). Silloin täytyy ostaa karmi, joka sopii saumauksen mittojen kanssa, voi olla vaikeaa seinäsi paksuuden kanssa. Jos seinä on vino, se tarkoittaa paljon palapelityötä eri palasilla, ja lisäksi saumausta, joten se on enemmän työtä eikä välttämättä parempi kuin yllä.

Kun käytät vuorausta, listat voivat siirtyä sivusuunnassa, se voi näyttää todella siistiltä, mutta tarkista ensin, että sinulla ei ole valokatkaisijoita tai muuta seinällä, jotka vievät tilaa.

Onnea matkaan
DW

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tuhannet kiitokset!

Voin ajatella, että ilman lateksisaumaa oleva foder on parempi vaihtoehto.

Olisin asettanut karmin keskelle ja sitten jyrsinyt pienen osan foderista pois käsijyrsimellä - kompensoimiseksi.
Silloin saat kaikki reunat istumaan tiukasti etkä joudu lateksin sotkuihin.

Jos on käytössä jyrsintä tai muita järkeviä työkaluja, se on luonnollisesti paras vaihtoehto.

Minulla ei valitettavasti ole hienoja vehkeitä, joten lateksi on rangaistus siitä.

Listat ovat taivutetut takapuolelta ja voivat siksi ottaa vastaan pieniä korkeuseroja, miten 2,5 mm käy, en tiedä, mutta se voi toimia. Silloin täytyy naulata sekä karmiin että seinään, jotta ne saa tiukasti kiinni molemmilta puolilta.

• Tykkään
nerx
  • Laddar…
Jos sinulla on pöytäsaha käytettävissäsi, voit asettaa klackfoderin toiselle puolelle. Onhan se helppoa halkaista oikeaan syvyyteen pöytäsahalla.

D
Ovenkarmi on linjattava kylpyhuoneen seinän/kostean tilan kipsilevyn kanssa. Vai jääkö minulta jotain huomaamatta?

Minulle jää 5 mm "ylijäämää" ulkopuolella.

Miltä seinä näyttää? Onko se kylpyhuoneen seinä toisella puolella? Aiotko käyttää laattoja tai asentamatonta vesitiivistä tapettia? Laatat/matto lisäävät hieman paksuutta. Jos saat 5 mm ulkopuolelle, helpoin ratkaisu on masoniittimenetelmä + lateksi, tai myös oikein syvyyteen sahata klackfoder. Ulkopuolelta poistaa 5 mm foderista on mahdollista, mutta siitä tulee hyvin ohut, voi näyttää hieman kummalliselta. On olemassa myös 6 mm saumalistat, joita voit käyttää, ja 1 mm ero on helppo kiinnittää ulkopuolelle lisäämällä ylimääräinen naula.

D
Se on kylpyhuoneen seinä, mutta oikeastaan kohtaan saman kysymyksen kaikissa sisäovissa. Olen asentanut kipsilevyn kylpyhuoneeseen, mutta en kiinnittänyt laastia tai laattaa. Uusien sääntöjen mukaan ovenkarmin tulee olla samassa tasossa kipsin kanssa kylpyhuoneessa.

näin seinä on rakennettu (sisältä kylpyhuoneesta)

kosteankestokipsi 13mm
Plyfa 15mm
Ranka 70mm
Plyfa 12mm
Kipsi 13mm

=123mm

lähin ovenkarmimitta 118mm

ero ulkopuolella (eteinen) 5mm

D
Mahtuuko klackfoder sarana puolelle?

Kyllä, se sopii hyvin. Kynnyslista ei vie enempää tilaa kuin tavallinen. Mutta sinun täytyy laittaa lista myös sisäpuolelle, kuinka paljon, sitä et tiedä ennen kuin laatta on paikoillaan. Mutta se on ihan rauhallista. Kynnyslista tai listauslista sopii mainiosti myös siihen. Mutta et voi naulata laattaan, joten on tärkeämpää, että siitä tulee tiukka.

Mietin, miksi on sellainen sääntö, että sen pitäisi olla gyprocin tasolla. Silloinhan joutuu aina säätämään listoilla molemmilla puolilla.

Muiden ovien kohdalla, joihin et aio laatoittaa, uskon, että se onnistuu hyvin asettamalla karmin keskelle ja yrittämällä korjata korkeuseron listalla, vaihtoehtoisesti levittämällä latexia, jos voit hyväksyä sen.

D
Jos nyt olen ymmärtänyt kaiken oikein, niin sen pitää tapahtua, jotta vedeneristys menee karmiin asti.

D Derbyboy sanoi:
Jos olen ymmärtänyt kaiken oikein, tiivistekerroksen pitäisi mennä karmin päälle.
Se ei voi olla totta. Kuulostaa erittäin monimutkaiselta eikä tuo mitään lisäarvoa.
Olin kohdentanut karmin pintakerrokseen siihen suuntaan, mihin ovi avautuu.

D
Päivitykset märkätilojen oviavausvaatimuksiin artikkelissa, jossa on sääntömuutokset vuoden 2021 ohjeiden mukaan. Mukana sosiaalisen median linkit.

Aha. On suuremmat vaatimukset kylpyhuoneen ovelle kuin ydinvoimalalle. He ehkä luulevat, että ihmiset aikovat pitää oven suihkussa.

Ehkä vähän helpompi ymmärtää se kynnysasia, hyvä jos se on melko tiivis, jos vettä valuu lattialle, mutta jos sitä tulee paljon, onhan silloin muitakin ongelmia?

En tiedä mitä märkävyöhyke 1 on, mutta vaikuttaa uskomattoman monimutkaiselta tehdä noin. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä. Onnea matkaan, tuskin tulee ongelmia laittaa se pois, mikä on täysin välttämätöntä, jos aikoo noudattaa sääntöjä. Ulkopuoli hoituu itsestään. Kokeile, miltä näyttää tavallisella listalla, jota vain pidät paikallaan. Jos se ei riitä, käytä listareunaa, peitelistaa tai masonii + lateksia.

Jos ei halua tehdä näin, on olemassa karmeja, joissa on jyrsitty urat ja erityiset listareiät, jotka vain painetaan uraan. Se on aina tiukka ja hieno, mutta hieman kalliimpi + saatavana vain tietyissä mitoissa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.