Y
Seinä, jonka luulimme olevan kantava, koostuu pelkästään suuremmista rankapuutavarasta. Ne eivät kuitenkaan ole erityisen vakaita, voidaan sanoa kuormittamattomia...

Olen nyt aikeissa poistaa muutamia niistä raakapuutavaroista, mutta tunnen, etten halua ottaa riskiä myöskään - jos ne itse asiassa olivat kantavia... joka tapauksessa, ei haittaa lisätä niin paljon stabilointia kuin mahdollista...

Onko se vain niin, että laitetaan muutamia paksuja rankapuita ja painetaan katon ja lattian väliin ja yhtäkkiä se on kantava, vai onko se monimutkaisempaa kuin niin?

Y
Minulla on suuri aukko olohuoneeseen, ja nyt tulee pian toinen, olen poistanut seinälevyt, joten vain tukirakenteet ovat jäljellä.

Olin ajatellut laittaa samanlaisen, tukevan puukappaleen, kuten ensimmäinen aukko on kattoa vasten, ja laittaa samalla tavalla tulevan aukon yläpuolelle.

Mutta tätä kyseenalaisti joku. Ja hän puhui metallipalkista...

Miten lasketaan, kuinka tukevia asioita täytyy käyttää?

Onko se huvila, asunto?

Onko sinulla pohjapiirros?

Mikael_L
On olemassa muutamia ilmaisohjelmia, jotka ainakin antavat osviittaa tarvittavista mitoista:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Industritra/Limtra1/lagerbalksprogram/
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2461&amid=8736

Yksi asia, joka on myös syytä ottaa huomioon kaikissa tällaisissa uudelleenrakennuksissa, on se, että kaikki paino, joka siirretään pois jonkun palkin avulla, täytyy jonnekkin siirtyä. Joten se paino, joka aiemmin jakautui pitkin kantavaa seinää, korvataan nyt kahdella huomattavasti suuremmalla pistekuormalla, eikä ehkä perustus tai välipohja ole mitoitettu tätä varten.

Y
villa, moduuli, oli alun perin tarkoitettu avaukseksi siellä äidin mukaan, mutta hän päätti toisin, joten olin yllättynyt, että se oli kantava eikä nopeasti kasattu.

perusta, torni, on kuin muuri alla, koko matkan, joten sen pitäisi kestää...

valitettavasti minulla ei ole toimivaa kameraa valokuvaamiseen pohjapiirroksen, ja minulla on vain 3D:ssä tekemäni havainnollistamaan (oikeilla mitoilla), kelpaako se? vai onko pohjapiirroksessa joitain merkintöjä ja sellaisia, jotka paljastavat jotain?

C
Se riittää kyllä, on yleensä ilmeistä, mitkä seinät ovat kantavia, ellei kyseessä ole jokin todella hankala rakenne...

Yrrol sanoi:
villa, moduuli, oli oikeastaan tarkoitettu olevan aukko siellä äidin mukaan, mutta hän päätti toisin, joten olin yllättynyt, että se oli kantava eikä jokin nopeasti yhteen kyhätty.

perustus, torperusrakennus, on kuin muuri siellä alla, koko matkan, joten sen pitäisi kestää se...

valitettavasti minulla ei ole toimivaa kameraa piirustuksen kuvaamiseen, ja minulla on vain yksi, jonka olen tehnyt 3D:ssä kuvittamista varten (oikeilla mitoilla) jos se kelpaa? vai onko piirustuksessa joitain merkintöjä ja sellaista, joka paljastaa jotain?
Näytä kuva sitten. Ehkä selviää selvästi, onko se kantava.

Y
Vähän harmillista, sillä olin kuvannut vain yksinkertaisemman pohjapiirroksen, jossa ei näy, että siellä on toinen, lyhyt, muuri. Todennäköisesti kummallakin puolella portaita.

Kummallista on, että he ovat varmaankin muuranneet umpeen aukon talon toiseen puoliskoon, joten jos kylpyhuoneen alla tulee vuoto, en pääse sinne!?... kallista tehdä aukko?

Vaihtoehtoisten pohjapiirrosten mukaan yläkerran voi saada suunniteltua monella tavalla, sekä yhden tai kaksi pientä kylpyhuonetta, makuuhuoneita jne...

Tänään... olen avannut seinät portaiden ympäriltä ja aion laittaa lisää koolauksia, jotta se varmasti kestää myöhemmin, kun olen eristänyt kylmän ullakon ja juoksentelen siellä ylhäällä... harkitsen vahvistaa wc-alueella ja siinä seinässä makuuhuoneiden välillä. 5,6x8cm koolaukset näissä seinissä... näette sen väliseinän alemmissa makuuhuoneissa, vähän ylempänä on kaksi vaatekaappia, niiden välissä on oikein paksu palkki. samalla kun suuremmassa aukossa olohuoneen ja eteisen välillä on hieman ohuempi paksu palkki...

punainen viiva = seinä, jonka olen purkanut ja jonne aion tehdä aukon myöhemmin...
violetti viiva = ylimääräinen muuri...
thumb-B6EC_4B4B7F13.jpg
(paina nähdäksesi isommaksi)

Keltainen on taatusti kantava! Luultavasti sinulla on vahvistuksia ylhäällä katossa avausten kohdalla. Jos ne puuttuvat, on tarkoitettu, että viereisen seinän kuormanpurku ottaa toiminnon haltuun.
Jos haluat poistaa jotain, täytyy sinulla olla tuki koko talon pituudelta. Vaikka uskoisit, että mikään ei lepää seinän päällä. Tarpeen huomaa, kun järjestää juhlat yläkerrassa :D

• Kerrostalon pohjapiirros ja rakennesuunnitelma, joka näyttää kantavat seinät keltaisella ja talon poikkileikkauksen.
Y
jos minulla nyt on kaksi aukkoa, jotka ovat vain vahvistettuja, miksi minun yhtäkkiä pitäisi tehdä niin radikaalisti paljon enemmän 3. aukolle?

tosin mietin viimeisen sisäseinän avaamista WC:n ulkopuolella tarkistaakseni ja asentaakseni tukevammat tukipuut myös siellä... ja portaat...

Y
kahden alemman makuuhuoneen välillä.
käytävän ja wc:n välillä
portaan ja olohuoneen välillä.
portaan ja keittiön välillä..

se on siis 5,6x8cm etäisyydellä 54,5....

näiden päällä on (vaakasuoraan) 3x8cm lankku regalien ja katon välillä...

paitsi aukkojen kohdalla... siellä on tukevampaa tavaraa..24x7cm on se olohuoneeseen, makuuhuoneissa on noin 28x7cm...

----

mikä olisi parasta... että antaisin makaavien lankkujen olla, mutta asennan lisää ja paksuja regaleja, jotta ne ovat tiheämmässä tai jotain...

tai että lyhentäisin regaleja ja pujottaisin paksummat vaakapalkit kattoon?

Y
Olen vähän huolissani yhdestä nykyisestä liimapuupalkista..

Toisessa osassa käytävää, jossa on pienempi aukko, siellä he ovat laittaneet erittäin korkean liimapuupalkin, kun taas suurempi aukko olohuoneeseen on huomattavasti matalampi palkki.. Pitäisikö minun ehkä irrottaa tämä ja saada tilalle vahvempi?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.