Hei. (Toivottavasti tämä on oikea osio foorumilla, jos ei, siirrä oikeaan)
Olen kunnostamassa kellaria täydellisen viemäritukoksen jälkeen, kun paljon viemärivettä aineineen valui seinien ja lattian yli. Ei tuoksunut suoraan mansikkakakulta.
Olen nyt purkanut kaikki seinät/lattiat ja haluan nyt poistaa "pilarin", joka on jäänne seinästä, ja olen hieman huolissani siitä, että se voi olla kantava.
Suunnitelmien mukaan vain sydänseinä on kantava, joka kulkee koko talon läpi kellarista ullakolle.
Naapurin mukaan teoreettisesti ei pitäisi olla ongelma purkaa "pilari", koska kellarin katto pitäisi olla kantava.
Hän selitti sen niin, että katto on rakennettu seuraavasti. Ensin on kaksi lautaa, sitten on lauta, joka seisoo pystyssä, sitten kaksi vaakasuoraa, yksi pystysuora jne...
Mutta koska tuo "pilari" on muurattu leca-harkoilla ja sen päällä kulkee palkki, jonka käsitän olevan kynnyspalkki, olen hieman epävarma.
Huoneessa, jota kunnostan, on alun perin ollut varasto ja ruokakellari. Seinä niiden kahden välillä on purettu.
Onko kenelläkään samanlaista taloa?
Talo on Mockfjärds Elementhus vuodelta -65.
Tässä muutama hieno kuva paintilla alkuperäisestä suunnitelmasta siihen, miltä se näyttää tänään.