Hei kaikki!

Tilanne on se, että olemme juuri saaneet valettua muurin (joka on korkeimmillaan 1,5 metriä), jolle talo tullaan rakentamaan. Se on porrastusratkaisu, joka seuraa kallion noin 12 asteen kaltevuutta.

Seuraavana vaiheena on täyttää muuri vedenläpäisevällä materiaalilla (louhittu kivi ja murske), jotta voimme valaa tavanomaisen laatan sen päälle (solumuovilla ja reunaelementeillä).

Tässä on huomionarvoista, että talon rakenne perustuu teräspalkkirunkoon (jotta vältetään kantavat sisäseinät). Pilareiden, joilla palkit lepäävät, tulisi sijaita melko lähellä valettua muuria, mutta eivät kuitenkaan suoraan sen päällä.
Ajattelin ennen kivillä täyttämistä, että ei ole parempaa kiinnitystä kuin suoraan kallioon näille pilareille.

Pitäisikö silloin antaa näiden pilareiden mennä suoraan laatan, suoraan kivien läpi aina kallioon asti?
Vaihtoehtona on valaa pilari (noin 0,7x0,7 metriä) muurin korkeudelle ja asettaa palkit sen päälle tai laittaa XPS-solumuovia valmiille "maalle" muurin korkeudella ja asettaa palkit sen päälle.

Mitä vastaan puhuisi on, että saa teräksestä yhtenäisen kylmäsillan suoraan kalliosta taloon. Toinen mahdollisesti vaikuttava seikka on, että palkki on noin 1,5 metriä pidempi kuin arvioitu - en tiedä kuinka tämä vaikuttaa kestävyyteen.

Onko jollakin fiksuja ehdotuksia tähän?

Ystävällisin terveisin, Richard

Mielestäni vaikuttaa paremmalta monin tavoin rakentaa ryömintätila kuin asentaa laatta. Silloin saat säilytystilaa talon alle ja on helpompi päästä käsiksi putkiin ja muihin asioihin. Lisäksi lattia/palkkisto voisi olla halvempi.

En oikeastaan näe erilaisia ratkaisuja edessäni. Mutta spontaani reaktioni on, että tämä pylväiden kanssa teräspalkkeja varten, eikö sinulla pitäisi olla valmis rakennesuunnitelma sitä varten? Koska on (vähintään) yhtä tärkeää, että on oikea lujuuslaskenta pylväille ja niiden perustuksille, kuin laskea itse palkkirakennetta.

Kirjoitat, että palkki on 1,5 m pidempi kuin suunniteltu. Jos tarkoitat sillä pylvästä, se voi olla kriittistä nurjahduksen kannalta. Nurjahdukseen vaikuttaa enemmän pylvään pituuden ja sen geometria, kuin materiaalin lujuus. Mutta jos siinä on sivuttaistuki, kun se kulkee laatan läpi, niin uskon, että pituus laatan alla voidaan jättää pois nurjahduslaskennassa. Jos taas kyseessä on vaaka-palkki, jonka jänneväli on 1,5 m pidempi, on se suuri ero, laskelmat on tehtävä uudelleen.

Hei kaikki!

@Pelpet - olen arvioinut ryömintätilan ja todennut, että kallio on liian lähellä monessa kohdassa, jotta voisi tehdä hyvän eristyksen. Lisäksi alue on melko kostea, koska vesi nousee kalliosta. En halua joutua tilanteeseen, jossa minun täytyy asentaa kallis kosteudenhallintaratkaisu kontrolloimaan mielestäni olematonta ongelmaa.
Vaihtoehtona minulle olisi filigran, mutta se on paljon kalliimpi ratkaisu kuin täyttö.

@Hempularen - Kuten sanot, pystysuorat tukipilarit ovat teräspalkkeja varten. - Kyllä, minulla on rakennuspiirustus, joka perustuu siihen, että pilarit ovat X pitkiä, ja ajattelin, että niitä voisi sitten pidentää 1,5 metriä, jotta pilari seisoo tukevasti maahan asti.
Tietysti keskustelen tästä suunnittelijan kanssa.
Mutta kysymykseni koskee oikeastaan sitä, onko tyhmää kylmäsillan näkökulmasta, kun kylmä kulkee suoraan kallioperästä ylös taloon.

Kiitollinen vastauksista!

Ystävällisin terveisin Richard

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.