Hej!

Har efter lite övervägande kommit på att jag vill ta ner två innerväggar i källaren för att skapa lite mer användningsbar yta där nere.

Väggarna som jag tänkt ta ner är benämnda som "plattväggar" på ritningen. Borde vara ofarligt att riva dessa? De är även tunnare än hjärtväggen som går vid tvättstugan. Har försökt googla lite på uttrycket "plattvägg" men hittar inte nåt specifikt. Huset är 1½-plans med källare såklart då, från -57.

Jag har även tänkt sätta in ett nytt källarfönster vid de gröna strecket, (170cm långt). Har nämligen inga fönster i det väderstrecket så jag tänkte att det vore trevligt.

Känns lite olustigt att riva i ytterväggen men det kanske inte är någon fara?

Kellaripiirustus, jossa näkyy huonejako ja materiaalimerkinnät; punainen risti merkitsee purettavia seiniä, vihreä viiva uutta ikkunaa.

Vad tror forumet om mina planer? :)

Ne vaikuttavat olevan kantamattomia, muut seinät ovat btg-hålsten tai muurattuja, joilla on kantava toiminto.

Ikkuna taas voi olla vaikeampi toteuttaa. Tarvitset luultavasti poikkipuun betongikivelle. Miltä yläpuoli näyttää, onko uuden ikkunan yläpuolella ikkunoita samassa laajuudessa?

• Tykkään
MagHam ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, siellä on ikkuna melkein suoraan yläpuolella itse asiassa. Se on kuitenkin ainoa koko talon lyhyellä sivulla...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.