Hei foorumi.

Olemme äskettäin ostaneet uuden talon. Vuonna 1967 rakennetun huvilan.

Keittiö ja olohuone on jaettu seinällä, jossa on ovi, ja haluaisimme poistaa sen. Seinä on ohut eikä tunnu erityisen vakaalta, nyt mietimme tietenkin onko seinä kantava. Liitän piirustuksen ja pyydän asiantuntemustanne.
Kyseinen seinä on merkitty punaisella nuolella.

• Pohjapiirros vuoden 1967 talosta, punainen nuoli osoittaa keittiön ja olohuoneen väliseen seinään.
Onko se kantava seinä vai ei, vastaus löytyy yläkerrasta. Onko siellä kattokannattimia tai välipohjarakennetta, joka tarvitsee purkaa?

H Håbbe01 sanoi:
Onko se kantava seinä vai ei, niin vastaus löytyy yläkerrasta. Onko siellä kattotuoleja tai välipohja, joka tarvitsee purkua
Se on yksikerroksinen talo, joten ei yläkertaa ja (melkein) tasainen katto. Ajatukseni on, että kattotuolien pitäisi mennä pitkältä sivulta toiselle, jotta vältetään superpitkä jänneväli. Tämän pitäisi silloin tarkoittaa, että seinä seuraa samaa suuntaa kuin kattotuolit eikä sen siksi pitäisi olla kantava. Ajattelenko oikein?

Okei, sitten siellä on kattopalkit, vaikea sanoa ilman lisätietoja. Mistä seinä koostuu ja mikä on sen paksuus?

Onko talossa tuulta? Nouse ylös ja kuvaa kattotuolit.

Tuuli puuttuu. Avasin pienen reiän. Seinä on 8 cm, molemmilla puolilla masoniittilevy. Ei eristystä. Mitä mieltä olette? Ehkä minun täytyy avata lisää, jotta tiedän varmasti? Seinään leikattu aukko näyttää rakenteen, jossa on masoniittilevyjä eikä eristystä.

Tyyppi 70 reglar ja masonit kuulostaa epätodennäköiseltä, että se on kantava.

H Håbbe01 sanoi:
Tyyppi 70 sääntöjä ja masoniitti kuulostaa epätodennäköiseltä, että se olisi kantava.
Se on myös minun tunteeni. Mitä minun pitäisi tarkkailla, kun avaan lisää?

Etäisesti, mutta tarkista sääntöväli ja varmista, että se on 70mm ja sääntöväli 60cm. Kantava on yleensä vähintään 90mm tukipuut cc 60cm tai tiheämmin plus osb-levy, lauta jne ennen kipsiä.

Ei kantava, väittäisin.

• Tykkään
AdamHag
  • Laddar…
Säännöt ovat 70 mm, sääntöväli 600. Seinä on rakennettu kolmessa osassa jatkuvan sijaan. Miksi näin?

Nyt kun olen purkanut enemmän, näen myös, että seinä on rakennettu ennen sisäkattoa ja lattiaa, mikä täytyy olla tapa kantavan seinän rakentamisessa? Eli ensin rakennus, sitten estetiikka? Mitä mieltä olette?

• Olohuone jaetaan osittain puretulla väliseinällä, jossa näkyvät puurunko ja eristämätön osa. Taustalla hylly kirjoineen ja verhot.
Hmmmm. Kaksospalkit kahdessa kohtaa. Voi tarkoittaa kantavaa seinää. Näkeekö, lepääkö kattopalkki tämän päällä luuletko. Mutta sitten pitäisi vaihtaa kahden välillä aukon vuoksi.

BirgitS
Onko olemassa muita leikkauspiirustuksia kuin julkisivupiirustuksia?

H Håbbe01 sanoi:
Hmmmm. Kaksinkertaiset palkit kahdessa paikassa. Voi tarkoittaa kantavaa seinää. Näkyykö, jos kattopalkki lepää tämän päällä. Mutta sitten pitäisi vaihtaa kahden välillä aukon vuoksi
Koska seinä on rakennettu kolmessa osassa, on siellä kaksinkertaiset palkit paikoissa, tai ehkä se on rakennettu osissa juuri saadakseen kaksinkertaiset palkit..
Minun on vaikea määrittää, onko katossa oleva palkki kattopalkki vai tavallinen palkki, joka on asetettu seinän pystyttämiseksi.

"Mutta sitten pitäisi vaihtaa kahden välillä aukon vuoksi" Miten tarkoitat?

BirgitS BirgitS sanoi:
Onko olemassa mitään leikkauspiirroksia julkisivupiirrosten lisäksi?
Ei mitä olen löytänyt. Talo on kuolinpesä, joten minulla ei ole ketään, jota kysyä piirustuksista. Ne piirustukset, jotka minulla on, on tilattu valtionkonttorilta.

Ehkä täytyy ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin ennen kuin kiskot kasvavat :)

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.