4 746 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Kantavan seinän laskeminen
Hei, vielä yksi palkkilaskentakysymys!
Meillä on omakotitalo vuodelta 1959, 1½ kerrosta kellarilla. Kellarissa on betonia lattiassa, seinissä ja katossa, ja sisustettu ullakko.
Aiomme poistaa seinän keittiön ja ruokailuhuoneen väliltä keskikerroksessa, noin 3 metriä. Taloa on laajennettu, joten seinä kulkee vanhasta ulkoseinästä muurauksen reunaan, kattotuoleja poikittain. Siellä on nyt 5 tolppaa, jotka menevät betonista suoraan jokaiseen yksittäiseen lattianiskoon. Ajatuksena on vaihtaa tämä palkkiin.
Rakennusmestarimme on ollut todella kiireinen, joten kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
/Per
Meillä on omakotitalo vuodelta 1959, 1½ kerrosta kellarilla. Kellarissa on betonia lattiassa, seinissä ja katossa, ja sisustettu ullakko.
Aiomme poistaa seinän keittiön ja ruokailuhuoneen väliltä keskikerroksessa, noin 3 metriä. Taloa on laajennettu, joten seinä kulkee vanhasta ulkoseinästä muurauksen reunaan, kattotuoleja poikittain. Siellä on nyt 5 tolppaa, jotka menevät betonista suoraan jokaiseen yksittäiseen lattianiskoon. Ajatuksena on vaihtaa tämä palkkiin.
Rakennusmestarimme on ollut todella kiireinen, joten kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
/Per
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
Tervetuloa foorumille!
Onko sinulla muita rakennuspiirustuksia talolle, esim. rakennesuunnitelma?
Voivat löytyä kunnan rakennusvirastosta, jos sinulla ei ole niitä itse.
Lumikuormavyöhykettä asiantuntijat kysyvät myös usein.
Onko sinulla muita rakennuspiirustuksia talolle, esim. rakennesuunnitelma?
Voivat löytyä kunnan rakennusvirastosta, jos sinulla ei ole niitä itse.
Lumikuormavyöhykettä asiantuntijat kysyvät myös usein.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Liimapuupalkki, jonka koko on noin 90x315 mm kahden liimapuupilarin, 90x90 mm, päällä, pitäisi riittää. Jokainen pilari edustaa noin 30 kN pistekuormaa betonille. Koska pilarit eivät poikkileikkauspiirustuksen mukaan sijaitse suoraan kellarin kantavan väliseinän yläpuolella, tulisi jonkun rakenteista tietävän henkilön tarkistaa, että betonilaatta kestää nämä pistekuormat. En tiedä, mitä vaatimuksia suomalaiset viranomaiset asettavat laskentaperusteille.
Kiitos vastauksesta, kyllä sydänseinä kellarissa ei ole suoraan tämän seinän alla jostain oudosta syystä. Kellariseinä kulkee tasan "toisen kulman" kanssa muurin osalta. Tämä onkin mutkikas asia, kuinka paljon betoni kestää pistekuormitusta tämän vuoksi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mitä betoni kestää, riippuu sen mitoista ja raudoituksesta sekä etäisyydestä tuesta. Luulen, että se toimii, mutta se täytyy tarkistaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tarvitseeko minun jakaa kattoristikoita vai ovatko ne itsestään kantavia?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
HEA-palkin laskenta kantavaan seinään
Vaihda kantava seinä
Rakennusfysiikka -
Vaihtaa kantava seinä, jossa on 95 mm putket.
Kantavan seinän vaihtaminen - laskenta ja materiaalivalinta
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka