Snailman
ulkovuoret ovat 45+195+45 molemmissa kerroksissa, mutta yläkerta on pienempi, ja silloin osa yläkerran seinistä tulee kantavien väliseinien päälle, joten minkä kokoinen lattiapalkki minun pitäisi valita tässä? Yksi seinistä rajautuu autotalliin toisella puolella.

Kaikki lattiapalkit katkaistaan alakerran yläpinnalla, sitten yläpuolelle välipohjan päälle ja sitten yläkerran seinän lattiapalkkirunkoon.

(Runkorakenteinen talo)

I
Se riippuu korkeudesta, kuinka tiheään asetat ne ja kuinka ne jäykistetään sivusuunnassa korkeudella. Kuormitus/murtumavoima ja pituus määräävät niiden pinta-alan. Ne murtuvat ensisijaisesti heikompaan suuntaan (rinnan seinää). Siksi sivusuuntainen jäykistys poikittaisilla puurakenteilla. (Älä luota siihen, että levypinnoitus kestää sen. Jokaisessa naulassa, joka on kiinnitetty pitkin sääntöä, on leikkausvoimia, mutta naula on harvoin siellä, missä sitä eniten tarvitaan (noin puolessa korkeudessa)).

Keskustele suunnittelijasi kanssa, sillä se vaatii jonkin verran laskemista herrojen Euler ja von Tetmajer kanssa.

Snailman
Joo, minun on tarkoitus puhua suunnittelijani kanssa jossain vaiheessa, mutta tilanne on se, että yritän piirtää kaiken 3D CADissa, ja haluan tehdä kaiken mahdollisimman oikein alusta alkaen, joten ei haittaa, vaikka minun täytyykin lisätä poikkipuut myöhemmin. Se on enemmän ongelma, jos muutan esimerkiksi seinän paksuutta. Ajattelin, että molempien kerrosten huonekorkeus olisi 2,70 metriä. Lasken, että kantavien sisäseinien (jotka sijaitsevat ulkoseinän alla) koko olisi 45x95, ellei jollakin ole muuta ehdotusta.

Ajattelin tehdä näin, että piirrän ensin talon, ja sitten valitsen tontin, jolle saan toivottavasti rakentaa tämän talon, eli että rakennuslupahakemuksen käsittelijä suhtautuu myönteisesti siihen taloon, jonka haluan rakentaa (rakennan talon, joka sopii minulle, ei hänelle...) tässä vaiheessa tai myöhemmin? Tarvitsen myös kytkeä mukaan suunnittelijan, mutta en halua hänen tekevän mitään piirustuksia (ne teen itse) (olen lukenut lujuusoppia, mutta siitä on kauan aikaa...)

Jos odotan piirtämistä, kunnes saan tontin, menetän valitettavasti paljon arvokasta aikaa (aika on arvokasta, kunnes saan tontin ja rakennusluvan, sen jälkeen se ei enää ole arvokasta:D silloin minulla on paljon aikaa... mutta jos tämä matka kestää liian kauan, saatan menettää yhden rakennuskauden, ja sitä en halua (en halua aloittaa perustan tekemistä talvella).

I
Kirjoitat: "Lasken ilmeisesti, että kantaville väliseinille (jotka sijaitsevat ulkoseinän alla) käytetään 45x95, jos kenelläkään ei ole muuta ehdotusta."

En oikein saa tästä selvää. Joko on kyseessä kantava ulkoseinä tai kantava väliseinä. Ei molemmat. Vai tarkoitatko, että ulkoseinän sisäpuoli on kantava?

Jos on kantava ulkoseinä, otetaan yleensä huomioon, kuinka paksu eristys seinässä tulee olla ja miten se on rakennettu. 45x95 voi kestää 2,7 metrin pituudessa lyhyisyystuilla, mutta on parempi käyttää 45x120 tai jopa 45x145 tai 45x170, jotta vältät kylmäsiltoja. Ulkoseinässä on yleensä runsaasti jäykisteitä seinän suuntaisesti, ulkopuolisilla naulalistoilla ja OBS-levyillä kipsin alla sisäpuolella. Seinää vastaan kohtisuoraan murtumisriskin välttämiseksi voit käyttää suurempaa kakkaraustaa, joka samalla antaa paremman tilan kunnon eristyskerrokselle, vaikka tähtäisit ristiin meneviin revityksiin ja kahteen, kolmeen kerrokseen yhteensä.

Jos kyseessä on kantava väliseinä, lyhyisyystuet eivät yleensä ole tarpeellisia, koska seinää ei yleensä eristetä lämpöhäviöitä vastaan (vaan ilmamelua vastaan). Mutta murtumavoima ei ehkä ole tästä syystä vähäisempi, kohtisuoraan seinää, joten 45x120 kakkaraus ei ole huono idea, jos haluat pelata varman päälle.

Talon ulkomitat voivat olla muutaman senttimetrin suuremmat saman sisäisen asuintilan takia johtuen kasvaneesta kakkarauskoosta, mutta tämä ei yleensä merkitse paljoa toteutuksellisesti tai taloudellisesti.

Kirjoitat: "...ensin piirrän talon, sitten valitsen tontin..." Hm... tämä on väärä tapa. Mistä tiedät esim. ilmansuunnat ja näkymän talosta, kun sinulla ei ole tonttia? Otetaan yleensä paljon huomioon tämä ja myös tontin sijainti sisäänkäynnin ja autotallin yhteydessä suhteessa katuun ja naapuritaloihin. Ei ole kivaa saada naapurin autotallin seinää vastapäätä olohuoneen panoramaikkunaa. Ja keittiön sijoittaminen suoraan etelään ei myöskään ole hyvä idea. Jos toiveena on terassia etelä-länsisuuntainen tai itäsuuntainen, valmis piirros voi saada sen, missä sinulla on pohjoinen, jne.

Tässä tapauksessa sinun on piirrettävä talo, joka voi olla peilattavissa sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti ja voi silti päätyä tilanteeseen, jossa jotta talo täsmää tontin kanssa, sisäänkäynti on takana. (Joskus näin käy katalogitalojen kanssa. Yksi niistä sijaitsee alle 200 metrin päässä paikasta, jossa asun.) Silloin koko pointti on mennyttä erikseen piirrättää talo alusta alkaen (eli tontin ja olosuhteiden perusteella).

• Tykkään
Aser
  • Laddar…
Snailman
Pohjapiirros näyttää noin tältä http://forum.byggahus.se/planloesningar/69837-en-delvis-2-plans-denna-gang.html, joten ehkä se selviää vähän?

Kun valitsen tonttia, on noin 1/3 jäljellä mistä valita, minulla on myös toinen versio talosta, jossa olen kääntänyt autotallin 90 astetta, joten tämänkin version kanssa odotan pystyväni sopeutumaan hieman yli puoleen tonteista oikealla ilmansuunnalla, jäljelle jäävien kanssa voin valitettavasti kohdata vaikeuksia, ellei sitten monia huoneita sijoiteta väärin.

Jos piirrän talon aivan valmiiksi nyt, totun luultavasti niin hyvin työkaluihin, että pystyn muuttamaan sitä riittävän nopeasti, kun siitä tulee totta.

Ok, sitten lasken 45x120 sijasta. Yläkerran kattotuolien odotan osuvan niihin seiniin, joissa on ulkoseinät molemmilla kerroksilla.

Snailman
Pitäisikö minun laskea 45x120 myös niille sisäseinille, jotka tukevat välikerrosta?

I
Mitä voin nähdä Bv:n pohjapiirroksesta, sinulla on vain yksi kantava sisäseinä/sydänseinä. Se on yhdensuuntainen portaiden kanssa ja on riittävästi jäykistetty kohtisuoraan seinään liittyvien seinien kautta, ja sinun pitäisi pärjätä siinä 45x95.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.