Onko täällä joku viisas, joka uskoo voivansa sanoa, onko tämä kantava seinä vai ei?

Olen sahannut alas levyt saadakseni paremman käsityksen, mutta en silti ole viisaampi.
2"x3" kannattimet. Vain vanhat masoniittipaneelit. Ei eristystä.
Tuntuu hieman heikolta ollakseen kantava rakenne, mutta tiedän hyvin vähän tällaisista asioista.
Uskaltaako jatkaa sahalla?
Talo on vuodelta -64. Seinä kulkee samaan suuntaan kuin kattotuolit, kuten piirustuksesta näkyy.

Tarkoitus on tehdä aukko olohuoneen ja ruokasalin välille. Otan kiitollisena vastaan vinkkejä materiaalista ja ratkaisuista, miten se parhaiten verhotaan. Ajattelin 2 uutta kannatinta reunaan ja MDF:ää siihen. Ja joku yksinkertainen lista. Ellei se sitten satu olemaan kantava ja vaadi suurta rumaa liimapuupalkkia.

Kiitollinen neuvoista ja vinkeistä.

Olohuone, jonka seinää on purettu; näkyvissä kolme pystysuuntaista tukipalkkia. Taustalla ruokapöytä ja takka. Pohjapiirustus 1964 rakennetusta talosta, johon on merkitty punainen ympyrä olohuoneen ja makuuhuoneen väliseen seinään. Rakennuksen pohjapiirros ja leikkauskuva vuodelta 1964, joka näyttää huonejärjestelyn sekä rakenteellisia mittasuhteita.
 
Veikkaan kantavaa. Muuten tulee hieman liian pitkä jänneväli lattian kantavalle rakenteelle (jos ymmärrän oikein).
Vai ovatko ne yläpuolella olevia kattotuoleja?
Tuntuuko siltä, että ne ovat jännityksessä?
 
Mikael_L
Jos ymmärrän oikein, niin luulen, että se ei ole kantava.

Seinä, johon olet tehnyt reiän, onko se merkitty punaisella ympyrällä?
Ja kulkeeko kattotuolit samaan suuntaan kuin tämä seinä?
Ja kattotuolien kokonaisjänneväli ei ole enempää kuin noin 8 metriä?

Silloin sen seinän ei pitäisi olla kantava. Kattotuolit, jotka kulkevat yläpuolella, tarvitsevat tuen talon keskellä, mutta ei koko sen seinän, johon olet tehnyt reiän.

Seinät olohuoneen ja makuuhuoneen/eteisen välillä sekä seinä makuuhuoneen (näyttää kuvassa ruokasalilta) ja keittiön välillä ovat puolestaan todennäköisesti kantava sydänseinä.

Mutta kun katson piirustuksia, en oikein ymmärrä kellarissa olevaa autotallia.
Siellä pitäisi joko olla palkki autotallin katossa keskellä autotallia tai sitten ehkä betonilaatta...

edit:
Mutta joo, olen vähän huono tulkitsemaan piirustuksia, mutta poikkileikkauskuvassa mielestäni viitataan siihen, että autotallin yläpuolella on betonilaatta, autotallin ja keittiön+makuuhuoneen välillä.

edit2:
Itse panostaisin siihen, että kyseinen seinä ei ole kantava ja jatkaisin projektia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän vaikea sanoa... Elävöittääkö seinä kellarin seinän kanssa (lepääkö ne toisiaan vasten)?

Teknisesti mielestäni sen ei pitäisi olla kantava, mutta tarkistaaksesi voit sahata tiikerisahalla ja jos se puristuu, on aika vaihtaa se uudelleen ja ajatella vaihtoehtoisia tapoja :) En sano, että se on 100% ratkaisu!

Ei ehkä teoreettisin ja oikea menetelmä, mutta ohje :)
 
Se ei ole kantava! Ja vaikka se olisi kantava, on silti liian myöhäistä, kun olette tehneet siihen niin suuren reiän;)
 
Yllättäisi suuresti, jos se olisi kantava.
 
Se oli ensimmäinen postaukseni täällä ja olen erittäin vaikuttunut kaikkien teidän vastauksistanne. Luultavasti tulee enemmän postauksia, kun jään jumiin tulevaisuudessa :-)
Kiitos kaikista vinkeistä ja näkemyksistä!
Olen myös kysynyt vanhalta snickare:lta, joka vakuuttavasti väittää, että se ei ole kantava.
Tänä iltana otan sahan esiin. Postaan kuvan, kun se on valmis.
 
MrPearl sanoi:
Tänään otan sahan esiin. Laitan kuvan, kun se on valmis.
Miten meni? :)
 
Se ei todennäköisesti ole kantava.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.