Suunnittelen tekemään isomman aukon seinään, jossa tarvitsen apua nähdäkseni, onko se kantava vai ei.
Aukko makuuhuoneen ja ruokasalin välillä tulee olla yhtä suuri kuin ruokasalin ja olohuoneen välinen, eli noin 200 cm leveä ja 260 cm korkea. Kattokorkeus on noin 278 cm. Kiinteistö on vuodelta 1929 ja asunto-osake. Kyseessä on 3. kerros.
Olen katsonut hieman seinään ja se ei ole täysin tukeva, ja koostuu vaakapaneeleista, joissa on olkea ja rappia.
Mitä mieltä olette? Onko toimenpide mahdollinen? Pitäisikö käyttää palkkia tukena? Tarvitaanko rakennuslupa?
Jos piirustukseen on uskominen, niin tuo seinä ei ole kantava. Puulankkujen yläpuolella on teräspalkki (littera B8), joka lepää palomuurin ja teräspilarin päällä. Lattiat ovat betonista. Vaakasuorat lankut eivät myöskään ole kantavia talossa vuodelta 1929. Rakennuslupaa tai rakenteellinen ilmoitusta ei tarvita, mutta yhdistyksen suostumus on suositeltavaa.
Olen tutkinut seinää vähän enemmän ja todennut, että se koostuu kahdesta kerroksesta lautoja. Toinen kerros on laudat vaakasuorassa ja toinen pystysuorassa. En löydä tiiltä. Muuttaisiko tämä käsitystä siitä, että seinä voi olla kantava?
Okei, mutta onko jotain tapaa selvittää, ettei se todella ole kantava? Olisi tosi ikävää, jos se huomattaisiin purkamisen aikana. Yhdistys ei näytä tietävän, onko se kantava vai ei.
Seinä ei ole kantava. Tämä ilmenee piirustuksista. Lisäksi ei ole tavallista, että lauta- tai rankarakenteiset seinät ovat kantavia betonilaattojen kohdalla. Jos tarvitset kirjallisen lausunnon, sinun tulee kutsua paikalle joku rakennesuunnitteluun perehtynyt henkilö. Niitä löytyy aika paljon Göteborgista.
Seinä ei ole kantava. Se selviää piirustuksista. Lisäksi ei ole tavanomaista, että lauta-seinät olisivat kantavia betonilaatoille. Jos tarvitset kirjallisen lausunnon, voit kutsua paikalle jonkun rakennustekniikan asiantuntijan. Göteborgissa on melko paljon sellaisia.
Okei kiitos. Vain mielenkiinnosta, kuinka luet betonilaattojen taulukon minun kerroksessani? Bla. Litt a. b. c. ?