1 949 lukukertaa ·
12 vastausta
2k lukukertaa
12 vastausta
Kantava seinä kellarissa
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
Hei
Olen purkamassa kellariani ja törmäsin seinään, josta en ole varma, onko se kantava vai ei.
Olen aiemmin olettanut, ettei se ole, koska kellarin katossa kulkee palkkeja, mutta seinän paksuus teki minut epävarmaksi.
Kellarin ja katon välipohja kulkee pitkältä sivulta pitkälle sivulle.
Seinä, jonka haluan purkaa, on kellarissa ja merkitty punaisella.
Kellarissa menee kaksi teräspalkkia, joiden epäilen kannattavan välipohjaa.
Kuvassa, joka on nimeltään kellari, olen merkinnyt palkin.
Kuvassa, joka on nimeltään yläkerta (koti, joka näyttää kellarin), olen merkinnyt seinän, jonka haluan purkaa.
Kolmannessa kuvassa olen merkinnyt seinän, joka on suoraan sen seinän yläpuolella, jonka haluan purkaa.
Voiko tästä päätellä, onko se seinä, jonka haluan purkaa, kantava?
Svante
Olen purkamassa kellariani ja törmäsin seinään, josta en ole varma, onko se kantava vai ei.
Olen aiemmin olettanut, ettei se ole, koska kellarin katossa kulkee palkkeja, mutta seinän paksuus teki minut epävarmaksi.
Kellarin ja katon välipohja kulkee pitkältä sivulta pitkälle sivulle.
Seinä, jonka haluan purkaa, on kellarissa ja merkitty punaisella.
Kellarissa menee kaksi teräspalkkia, joiden epäilen kannattavan välipohjaa.
Kuvassa, joka on nimeltään kellari, olen merkinnyt palkin.
Kuvassa, joka on nimeltään yläkerta (koti, joka näyttää kellarin), olen merkinnyt seinän, jonka haluan purkaa.
Kolmannessa kuvassa olen merkinnyt seinän, joka on suoraan sen seinän yläpuolella, jonka haluan purkaa.
Voiko tästä päätellä, onko se seinä, jonka haluan purkaa, kantava?
Svante
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Milloin talo on rakennettu? Mitä materiaalia kellarin seinissä on, sekä ulkoseinissä että väliseinissä?
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Epäilin, että kyseessä oli 30-luvun talo, mutta en ole yhtä perehtynyt Tukholman rakennuksiin. Kellarikerroksen pohjaratkaisu on muutettu jollain tavalla. Ehkä huoneiden nimiä on vain vaihdettu? Gillestuga-käsitettä ei ollut olemassa vuonna 1937 ja epäilen, että kellarissa sai olla makuuhuone ensinkään silloin. Koska ulkoseinät ovat muurattua betoniharkkoa, en usko, että punaista seinää voidaan purkaa. Kuten @BirgitS kirjoittaa, sitä tarvitaan vastakipsin tueksi.
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
@justusandersson se on päivitettyjä piirustuksia 90-luvulla tehdyn laajennuksen jälkeen. Kellari on laajennettu tarkoitetun seinän ulkopuolelle. Laajennus on myös muurattu ja ulottuu 3 metriä ulos. Sen pitäisi kai sitten kestää maanpaineen?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on pikemminkin peruste olla koskematta punaisella merkittyyn seinään. Jatkaminen tarkoittaa, että sauma vanhan ja uuden ulkoseinän välillä ei ole muurattu yhteen.
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
Ilmaisin itseäni väärin, kyseessä ei ole jatke. Sen seinän ulkopuolella, jonka haluan purkaa, menee kellarin portaat alas. Ne ovat kokonaan valettuja ja noin 1,20 leveitä. Ne jatkuvat seinän ohi noin 2 metriä.
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä

Tältä se näyttää suunnilleen.
Musta merkintä on portaat kellariin ja punainen seinä on se, jonka ajattelimme ottaa alas.
Voidaanko kuormaa purkaa jollakin muulla tavalla, jotta saataisiin suurempi aukko, jos ei muuten?
Svante
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Johtaako portaat kaivettuun tilaan? Jos vastaus on kyllä, voit poistaa punaisen seinän. Tämä osoittaa, kuinka tärkeää on esittää kokonaisuus alusta alkaen.
Remontoija
· Stockholm
· 8 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi