1 615 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Kantava seinä kellarissa?
Kolme vuotta sitten otin apua rakennusinsinööriltä, jotta hän laskisi välipalkkeja kellarini. Se oli vanhempi herra, joka ei koskaan käynyt paikan päällä talossa, mutta vaikutti pätevältä ja pelasi varman päälle laskemalla niin, että kaikki mitoitettiin ylimitoitetusti.
Yksi palkki, jota hän laski, on 3920mm liitetyissä tiedostoissa. Nyt aion vihdoin aloittaa kellarin kunnostamisen ja olen alkanut miettiä, onko seinä ylipäätään kantava. Olen yrittänyt tavoittaa rakennusinsinööriä, joka auttoi minua aiemmin, mutta hän vaikuttaa jääneen eläkkeelle, joten käännyn siksi foorumin puoleen saadakseni apua. Voi olla, että olen jättänyt hänelle kertomatta jotain tärkeää tietoa tai vastaavaa, mikä sai hänet olettamaan, että sen pitäisi olla kantava, vaikka se ei oikeasti olekaan..
Esimerkiksi keskellä seinää on nykyään oviaukko ilman mitään kantavuutta kattoon. Se on vain esteettisesti muuraattu oven yläpuolelle.
Talo on rakennettu vuonna 1939. Se on teräsbetoninen kellari, jossa on lattiat, seinät ja katto betonia. Betonilattian päällä on puukehikkoja rinnakkain keskustelun kohteena olevan seinän kanssa. Yhteensä talossa on 3-kerrosta, joiden pinta-ala on noin 45 neliömetriä.
Onko itsestään selvää, että se on kantava seinä vai pitäisikö minun tutkia asiaa tarkemmin? Tai voimmeko jopa sulkea pois seinän kantavuuden tai ei kantavuuden tässä foorumissa?
Yksi palkki, jota hän laski, on 3920mm liitetyissä tiedostoissa. Nyt aion vihdoin aloittaa kellarin kunnostamisen ja olen alkanut miettiä, onko seinä ylipäätään kantava. Olen yrittänyt tavoittaa rakennusinsinööriä, joka auttoi minua aiemmin, mutta hän vaikuttaa jääneen eläkkeelle, joten käännyn siksi foorumin puoleen saadakseni apua. Voi olla, että olen jättänyt hänelle kertomatta jotain tärkeää tietoa tai vastaavaa, mikä sai hänet olettamaan, että sen pitäisi olla kantava, vaikka se ei oikeasti olekaan..
Esimerkiksi keskellä seinää on nykyään oviaukko ilman mitään kantavuutta kattoon. Se on vain esteettisesti muuraattu oven yläpuolelle.
Talo on rakennettu vuonna 1939. Se on teräsbetoninen kellari, jossa on lattiat, seinät ja katto betonia. Betonilattian päällä on puukehikkoja rinnakkain keskustelun kohteena olevan seinän kanssa. Yhteensä talossa on 3-kerrosta, joiden pinta-ala on noin 45 neliömetriä.
Onko itsestään selvää, että se on kantava seinä vai pitäisikö minun tutkia asiaa tarkemmin? Tai voimmeko jopa sulkea pois seinän kantavuuden tai ei kantavuuden tässä foorumissa?
Se on peruspiirustus, paitsi että siinä on merkitty kaksi ei-kantavaa sisäseinää (joita merkitsin ensimmäisessä piirustuksessa punaisella), nämä ovat uudemmat/eivät vielä rakennetut.TomasJor sanoi:
Voisiko kyseessä olla sydänseinän/talon tukeminen horisontaalisia voimia vastaan? Ehkä se ei ole tarpeen, kun kellari on valettu bunkkerin tavoin betoniseinillä ja -katolla... sen pitäisi olla kiertojäykkä mielestäni.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on hieman hankala piirustus, joka luultavasti valitettavasti ei voi olla perustana tämän tyyppisille kysymyksille. Alkuperäinen piirustus olisi ollut paljon parempi. Paljon viittaa siihen, että se ei ole kantava, mutta sen sanomiseksi varmuudella tarvitaan raudoituspiirustus. Rakennusvuosi, 1939, vaikuttaa arviointiin. Oli hyvin suosittua antaa kellareille jonkinlainen suojahuonestandardi. Koska asut Tukholmassa, pitäisi olla piirustuskopio Kaupunkirakennusvirastossa.
Klikkaa tästä vastataksesi


