Hei,

olen nyt lukenut suurimman osan viesteistä kantavien seinien purkamisesta ja olen tullut hieman viisaammaksi. Nyt olen utelias tietämään, jaatteko päätelmäni vai pitäisikö minun kutsua rakennusteknikko selvittämään, onko seinä kantava. Se, mikä tekee minut epävarmaksi, on juuri se, että seinä on betonia; jos se olisi puuta, voisi päästä hieman lähemmäksi totuutta riippuen tukipuiden koosta.

Talo on rakennettu vuonna -55 ja on yksikerroksinen talo, jossa on täysi kellari, joka on kokonaan betonia, paksut betonilohkot ulkoseinissä ja kantavat seinät kellarikerroksessa, jotka ovat myös muurattuja lohkoja. Sisäänkäyntikerroksessa, eli kellarin yläpuolella olevalla tasolla, kaikki sisäseinät ovat kevytbetonia ja noin 8-10 cm paksuja. Yläpuolella on ullakko ja kattoristikot ovat w-muotoisia, mikä muistaakseni tarkoittaa itsestään kantavaa rakennetta, joka lepää ulkoseinien varassa. Kunnan piirustuksista, jotka olen saanut käsiini, ei löydy katkonaisia viivoja kantavien sisäseinien merkkinä.

Kysymyksessä oleva seinä kulkee talon noin puolivälin kohdalla ja pitkin tätä sisäänkäyntikerroksessa, eli vasten kattoristikoita, mikä voi viitata siihen, että se on kantava. Seinän toisessa päässä talo loppuu ja toisessa on savupiippu. Mutta savupiipun toisella puolella on oviaukko (kevytbetonia) ja sitten on toinen oviaukko ja sitten vaatekaappiseinä, jossa kaapit ovat kahdesta suunnasta, eli ei betonia tällä osuudella, mikä voisi viitata siihen, että kattoristikot lepäävät vain ulkoseinillä.

Sen perusteella, mitä olen täällä oppinut ja vähän maalaisjärjellä ottaen huomioon kattoristikkojen rakenne ja se, että seinä ei kulje läpi koko talon, ajattelen, että kevytbetoniseinä ei ole kantava. Mutta voiko kevytbetoniseinä koskaan olla kantava? Onko kevytbetonilla tarpeeksi kantavuutta 8-10 cm paksuudella? Uskallanko purkaa suurimman osan tästä seinästä ilman rakennusalan asiantuntijaa? Voinko helposti nähdä, onko kattoristikot tuettu tällä seinällä? Kattoristikoiden alapinnalla on tavallista terassilautaa, joka on naulattu talon suuntaisesti, ja sitten on kangaspäällysteinen sisäkatto. Kantava seinä pitäisi rakentaa niin, että se on suoraan kattoristikkojen alapuolella, eikä niin, että ensin asennetaan laudat ja sitten kiinnitetään seinä?

Haluaisin purkaa seinän, mutta tarvitsen hieman lisätietoa teiltä, jotka olette asiantuntijoita...

F

freddeh sanoi:
Hei,

olen lukenut suurimman osan viesteistä kantavien seinien purkamisesta ja olen tullut hieman viisaammaksi. Nyt olen utelias siitä, jaatteko te päätelmäni vai pitääkö minun kutsua rakennustekniikan asiantuntija selvittämään, onko seinä kantava. Epävarminta on se, että seinä on betonista, jos se olisi puuta, totuuden voisi löytää hieman helpommin riippuen siitä, kuinka paksuja palkit ovat.

Talo on rakennettu vuonna -55, ja se on yksikerroksinen talo, jossa on kokonaan betonikellari, paksut betonilohkot ulkoseinissä ja kantavat seinät kellarikerroksessa, jotka ovat myös muuratut lohkot. Sisääntulokerroksessa eli kellarin yläpuolella kaikki väliseinät ovat kevytbetonia ja noin 8-10 cm paksuja. Yllä on ullakko ja kattotuolit ovat W-muotoisia, mikä yleensä tarkoittaa, että kyseessä on itsestään kantava rakenne, joka lepää ulkoseinillä. Kaupungilta saamistani piirustuksista en löytänyt katkoviivoja merkkaamaan kantavia väliseiniä.

Kyseinen seinä kulkee keskellä noin puolta talosta ja pitkin tätä sisääntulokerroksessa, eli poikittain kattotuolien kanssa, mikä voi viitata siihen, että se on kantava. Seinän toisessa päässä talo loppuu ja toisessa päässä on savupiippu. Mutta savupiipun toisella puolella on oviaukko (kevytbetonia), ja sitten loput matkasta on toinen oviaukko ja sitten kaappiseinä, jossa on kaappeja kahdelta puolelta, eli ei betonia tällä osuudella, mikä viittaisi siihen, että kattotuolit lepäävät vain ulkoseinillä.

Sen perusteella mitä olen lukenut täällä ja hieman maalaisjärkeä ajatellen kattotuolien rakenteen ja sen perusteella, että seinä ei kulje koko talon läpi, en usko, että kevytbetoniseinä on kantava. Mutta voiko kevytbetoniseinä koskaan olla kantava? Onko kevytbetonilla sellaista lujuutta 8-10 cm paksuudella? Uskallanko purkaa suurimman osan tästä seinästä ilman rakentamisen ammattilaista? Voinko helposti nähdä, jos kattotuolit pysyvät ylhäällä tämän seinän avulla? Kattotuolien alapinnalla on tavallista paneelipuuta naulattuna pitkin taloa, ja sitten on kangasjännitetyt sisäkatot. Kantava seinä pitäisi kai pystyttää siten, että se on suoraan kattotuolien alla eikä niin, että ensin naulataan paneelipuu ja sitten asetetaan seinä?

Haluaisin purkaa seinän, mutta tarvitsen hieman näkemyksiä teiltä kaikilta asiantuntijoilta..

F
1 Kyllä kevytbetoniseinät voivat olla kantavia!
2 Normaalisti ne ovat tällöin paksumpia kuin 10 cm.
3 Mielestäni sinun pitäisi kutsua paikalle joku, joka on rakennusteknisesti pätevä.

olen puhunut rakennustekniikan henkilön kanssa. spontaanisti hän ei uskonut sen olevan kantava muun muassa siksi, että se kulki vain talon puoliväliin ja että savupiippu oli keskellä, tämä on merkki siitä, ettei se ole kantava hänen mukaansa. hän kuitenkin tulee käymään ja tarkistaa kunnolla, jatkoa seuraa...

F

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.