Hei,

esitin saman kysymyksen ehkä väärässä ketjussa tämän tarkoitusta varten.
Minulla on elementtitalo, jossa ikkuna on vaihdettu ja koen, että se on vajonnut keskeltä edelleen, ikkuna on kiinnitetty erittäin tiukasti ja ikkunan kehys kaartuu sisäänpäin.

Onko keskellä oleva pylväs kantava tai tarkemmin sanottuna oliko keskellä kuvattua aluetta oleva pylväs kantava?

Liitän muutaman kuvan.
Rakennuspiirustus, jossa näkyy ikkuna ja keskellä ympyröity osa. Tässä osassa kysytään, onko keskitolppa kantava. Ikkuna, jossa keskellä punainen ympyröity alue ja ympärillä sivuseinän rakennetta esille. Rakennuksen ikkuna, jossa keskellä tiukasti kiinnitetty kehys. Puurakennetta ja eristettä yläosassa.
 
  • Rakennussuunnitelma, jossa näkyy ikkunan yläpuolinen alue ja keskellä maininta kantavasta pylväästä; huomautus pitkistä liitoksista.
Ensisilmäyksellä näyttää kiistatta siltä, että tukipylväs on poistettu ja ikkunakarmeja on kuormitettu katon kuormalla.
Mutta ehkä se on "vain" alimitoitettu palkki, joka on väsynyt?
 
Luulen, että palkki on nuo kaksi "laatikkoa" ikkunan yläpuolella. Eli, elementtitalon palkki on laatikkorakenne, mutta tämä on minun arvaukseni, koska en näe tilaa kantavan palkin asettamiselle laatikon yläpuolelle ja kerroksen 2 lattian alle. Tämä ilman mitään varmuutta.

Piirroksessa on pylväs (ympyröity), pitäisikö se tulkita kantavaksi?

Olen lukenut täältä foorumilta, että ikkuna tai osia ikkunasta (saattoi olla, että tarkoitettiin pylvästä keskellä mieluummin kuin itse ikkunaa) voi olla kantavia juuri elementtitaloissa. Tämän lukemisen jälkeen tarkastelin ikkunaa tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
L-E sanoi:
Uskon, että palkki on kaksi "laatikkoa" ikkunan yläpuolella.
Niin voi olla, mutta liitos keskellä palkkia? Kuinka ihmeessä se suunnittelija ajatteli?
 
Bob_the_builder
Jos oletamme, että ikkuna sijaitsee pitkässä seinässä (eli siellä missä kattoristikot ovat tavallisessa harjakatossa), kaikki seinäpuut ovat kantavia. Sääntöä ei voi poistaa ilman tukemista palkilla.
 
ikkuna sijaitsee pitkällä sivulla ja katto on harjakatto, elementtitalo rakennettu 1970

mitä tarkoitetaan pitkällä läpällä?
 
Viimeksi muokattu:
Talossani oli kantavat karmit. kaikki ikkunat ja ikkunaovet olivat 900 leveitä, aivan kuten kaikki muutkin seinämoduulit. Niiden yläpuolella ei ollut kokonaista palkkia, vaan ainoastaan 900 mm pitkä, joka lepää jokaisen säännön/karmiin päällä. Se toimii vain niin kauan kuin et poista mitään näistä pylväistä.

Näyttää samalta kuvissasi. Joten tarkista se ja palaa palkin avulla mahdollisimman pian.
 
aion ostaa nosto- sekä pilarihuomenna
 
Mitä kym on uusilla ikkunoilla?
 
1.6 m2/ikkuna siis aukko on 1.6 * 2 m
 
Jos vanhat ja uudet ikkunat olivat/ovat 10 x 16, niin ei ehkä ole ollut tolppaa karmien välissä?
 
on tuore sahanjälki lisäksi piirustuksessa on merkitty pylväs, joten siellä oli ehdottomasti pylväs
 
Asun myös Elementhusista Mockfjärdistä Mutta en voi silti vastata varmasti. Sinulla on hyvä lähtökohta, koska sinulla on paremmat piirustukset talostasi kuin meillä meidän talostamme. Suosittelen, että otat yhteyttä tämän firman takana olevaan mieheen saadaksesi neuvoja. http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851 Hän auttoi meitä todella paljon, kun meillä oli kysyttävää katostamme.
 
Talon seinät on rakennettu siten, että monet runkopuut on yhdistetty karmeihin, mikä on johtanut siihen, että ikkunanvaihdon yhteydessä olemme joutuneet katkaisemaan runkopuun ja liittämään uuden. Todella typerä rakenne, mutta se pysyy kasassa. Olohuoneessa meillä on 7 metrin mittainen ikkunarivi.

Jos aiot liittää uuden runkopuun keskelle, sinun taitaa täytyä vaihtaa ikkuna?
 
Vanhat ikkunasi olivat kantavia. Näkee selvästi, kuinka vanhat karmit/sivuosat menevät ohi yläsosan ja alasosan ja korvaavat pystytuen. Olen vaihtanut tuhansia ikkunoita sellaisiin taloihin, ja se näyttää aivan samalta kuin kuvassasi. Jos ikkunoita on "vain" kahdessa rivissä, yleensä voi tehdä kuvan mukaisesti, mutta on tärkeää kiilata kunnolla, jotta se ei laske. Mieluiten tuetaan ennen ja sitten asennetaan uudet ikkunat ja kiilataan. Jos ikkunoita on useampia peräkkäin, tulisi joko asentaa uudet (pienemmät) ikkunat karmeineen ja säilyttää pystykarmi tai purkaa ja vaihtaa laskettu palkki.
 
  • Tykkään
Aydin Hasarli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.