Rakennamme ullakkoa huoneiston yläpuolella ja nyt on aika saada portaikko hallista uudelle kerrokselle.

Olemme kuitenkin törmänneet ongelmiin. Kun avasimme katon hallin yläpuolelta, löysimme kantavan puupalkin, jota rakennusinsinööri ei voi poistaa.

Se on hankalassa paikassa ja portaat on tehtävä erittäin kapeaksi voidakseen ohittaa. Suunnittelemme nyt, että annamme sen olla hieman portaissa, koska toivottavasti ihmiset kulkevat portaiden keskellä ja ei haittaa, jos menee olkapäälle puupalkin alla. Ongelma on vain, että keskellä portaita näyttää erittäin kapealta, ja epäilen, tuntevatko vanhemmat ihmiset olonsa mukavaksi kävellä niin kapeilla portailla. He saattavat mieluummin kulkea ulkoreunalla, jossa on enemmän tilaa seisoa, mutta sitten he saattavat lyödä päänsä puupalkkiin. Olemme aika suurikokoinen perhe. Itse olen 190 cm pitkä.

Tässä on piirustus, jonka olemme saaneet porrassuunnittelijalta. Seinät on merkitty punaisella viivalla. Portaita on 14 (sis. ullakkokerroksen lattiataso):
Rakennuspiirros kaartuvista portaista ja tukipalkista keskellä, punaiset seinälinjat ympärillä, mittaukset merkitty millimetreinä.

Mitä mieltä olette? Mietin, että tekisin sen 700 mm leveäksi saadakseni palkin vielä kauemmas reunaan, mutta 700 mm tuntuu erittäin kapealta, kun portaat kääntyvät näin.

Mitä luulette, onko olemassa jokin muu ratkaisu, jota en ole ajatellut? Liitän myös tyhjän piirustuksen, jos joku uskaltaa piirtää uuden portaikon:
Rakennuspiirros ullakkokerroksen portaista ja punaisella merkityistä seinistä, keskellä kantava palkki. Koko 3620 x 1890 mm.

Kiitos!

Tässä on idea, jota olen juuri nyt työstämässä. Mielipiteitä?

Rakennussuunnitelma portaille, näyttäen ylhäältäpäin portaat eri kulmissa ja mitat.

...myös maininnan arvoista, että askelmat ovat 200mm korkeita. Onko jollakulla kokemusta näin korkeista askelmistapel?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.