4 947 lukukertaa ·
28 vastausta
5k lukukertaa
28 vastausta
Voiko liimapuupalkin yläkulmat sahata pois
Hei, minulla on käynnissä projekti, jossa aion avata reikä ulkoseinään ja vaihtaa kolme kattoristikkoa liimapuupalkkiin 90x315, joka lepää kahden liimapuupalkin 90x90 päällä. Ajatuksena on, että liimapuupalkin alapinta on samalla tasolla kuin kattoristikoiden alapinta, kattoristikoiden "räystäsulkonemat" leikataan ja kattoristikot kiinnitetään palkkiin "sivulta" palkkikenkien avulla ja muutamalla tukevalla puuruuvilla, jotka menevät palkin läpi kattoristikoiden päätypuihin. Palkki ei kanna mitään muuta kuin nämä kolme kattoristikkoa ja oman painonsa.
Nyt kysymykseni: Jotta projektin myöhemmät vaiheet helpottuisivat, haluaisin pienentää palkin toisen kulman korkeutta (noin 30 asteen kulmassa skissin punaisen viivan mukaan). Onko sillä osalla kantavaa tehtävää? Kuinka paljon (jos ollenkaan) voi leikata vaikuttamatta palkin toimintaan?
Nyt kysymykseni: Jotta projektin myöhemmät vaiheet helpottuisivat, haluaisin pienentää palkin toisen kulman korkeutta (noin 30 asteen kulmassa skissin punaisen viivan mukaan). Onko sillä osalla kantavaa tehtävää? Kuinka paljon (jos ollenkaan) voi leikata vaikuttamatta palkin toimintaan?
Olin enemmän huolissani siitä, että kattotuolit "roikkuvat" palkin sivussa, jos näihin 3 kattotuoliin ei kohdistu kuormitusta, niin kaikki on kunnossa.L Laban sanoi:Hei, olen tekemässä projektia, jossa aion avata aukon ulkoseinään ja siirtää kolme kattotuolia liimapuupalkkiin 90x315, joka seisoo kahden liimapuupilarin 90x90 päällä. Ajatuksena on, että liimapuupalkin alapinta on samassa korkeudessa kuin kattotuolien alapinta, kattotuolien "räystään ulkonema" leikataan ja kattotuolit kiinnitetään palkkiin "sivulta" käyttäen palkkikenkiä ja pari reilua puuruuvia palkin läpi kattotuolin päätypuuhun. Palkki ei kanna mitään muuta kuin nämä kolme kattotuolia ja oman painonsa.
Nyt kysymykseeni: Jotta projektin myöhemmät vaiheet helpottuisivat, haluaisin pienentää palkin toisen kulman korkeutta (noin 30 asteen kulmassa, kuten luonnoksen punainen viiva). Onko tällä osalla kantavaa toimintoa? Kuinka paljon (jos lainkaan) voi leikata vaikuttamatta palkin toimintaan?
Koskien palkin toimintaa, en tiedä mitään
Tältä näyttää siltapalkin karkea laskelma. Ymmärrän, ettei tätä voi laskea tarkasti, vaan olin enemmän kiinnostunut saamaan teoreettisen käsityksen siitä, onko yläkulmalla jokin tehtävä perustuen siihen, miten voimat jakautuvat palkissa. Ehkäpä joku asiantuntija täällä voi kommentoida yleisesti. En aio tehdä mitään "in real life" ilman, että olen tarkistanut ratkaisut rakennesuunnittelijalla.
Kirjoitat, että palkin pitäisi kantaa vain itsensä ja kattotuolit.
Onko se ainoastaan koristeena?
Muussa tapauksessa siihen pitäisi kai lisätä lisää kuormaa?
Onko se ainoastaan koristeena?
Muussa tapauksessa siihen pitäisi kai lisätä lisää kuormaa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tuet ja palkin keskikohta ovat yleensä palkin herkkiä osia. Palkin kyky kestää poikittaisvoimia, joita esiintyy tuilla, riippuu sen poikkipinta-alasta. 90x315 kestää poikittaisvoiman, joka on noin 36 kN, 90x180 kestää noin 21 kN. Kuinka paljon voit leikata palkista, riippuu siten siitä, kuinka suuria kuormia sen on kestettävä yhteensä.
Mja, en tiedä. Kun sanon "roikkuvat", tarkoitan että kattoristikko (punainen alla olevassa kuvassa) ei seiso palkin päällä (musta alla olevassa kuvassa) vaan on kiinnitetty sen sivuun. Tähän tarvitaan mielestäni sopiva kiinnike, kuten tukeva palkkikenkä, ehkä jopa jonkinlainen riippuliitin.P Pappa1986 sanoi:
Anteeksi, jos olin epäselvä, tarkoitan, että kattotuolit kantavat vain itsensä ja sen, mitä ne tällä hetkellä kantavat, eli osan talon katosta ja sen, mitä katolle voi tulla lumen aikana.Dowser4711 sanoi:
En ole laskenut ollenkaan. Mutta intuitiivisesti sen kulman ei pitäisi vaikuttaa lujuuteen ollenkaan.
Jäsen
· Södermanlands län0
· 983 viestiä
Kuten Justus sanoo, tietyssä kohdassa palkissa tarvitaan tietty poikkileikkauspinta-ala leikkausvoimien kestämiseksi. Teoreettisesti voisi korvata poistetun poikkileikkauspinta-alan lisäämällä materiaalia sivuille ja tekemällä palkista leveämmän tukea kohden, jolloin paine tukipinnallekin vähenisi.L Laban sanoi:Hei ...
Nyt kysymykseeni: Jotta myöhemmät projektin vaiheet helpottuisivat, haluaisin vähentää palkin toisen kulman korkeutta (noin 30 asteen kulmassa, kuten piirroksen punainen viiva näyttää). Onko sillä osalla kantavaa tehtävää? Kuinka paljon (jos yhtään) voi leikata vaikuttamatta palkin toimintaan?
OK. Voiko poikkivoimaa verrata tukireaktioon laskentaesimerkistä rakennusbeskrivningar.se-sivustolta, joka mainittiin ketjussa? Siellä tukireaktio on noin 15 kN, joten jos sen luvun voi verrata poikkivoimaan, voisiko leikata esimerkiksi puolet palkin korkeudesta?J justusandersson sanoi:Tukipisteet ja palkin keskiosa ovat yleensä palkin herkimpiä osia. Palkin kyky selvitä poikkivoimista, jotka esiintyvät tukipisteillä, riippuu sen poikkipinta-alasta. 90x315 kestää poikkivoimaa noin 36 kN, 90x180 noin 21 kN. Kuinka paljon voit leikata palkista, riippuu siten siitä, kuinka suuria kuormia sen on kestettävä kokonaisuudessaan.
Ei, minunkin intuitio suuntautui siihen, mutta olen oppinut, että intuitio ei aina toimi niin hyvin. Juuri tässä tapauksessa haluan todella käyttää niin heikon palkin kuin mahdollista, jossa on mahdollisimman paljon leikatut kulmat. Kun käytän intuitiotani, päädyn yleensä ylimitoitukseen.D Daniel 109 sanoi: