486 lukukertaa ·
6 vastausta
486 lukukertaa
6 vastausta
kalsiumsilikatti palomuurina, mitä koskee?
Olen laittanut 5 cm paksuisen kalsiumsilikaattilevyn puuseinälle takan taakse, mutta mietin riittääkö se savupiipun taakse, joka on vain 5-10 cm päässä. Mietin, pitäisikö ottaa alas ja sahata ylimpien levyjen tarpeettoman leveät osat ja laittaa kaksinkertaiset levyt putken taakse. Mitä mieltä olette? Onko se liioiteltua?
Etuäisyys saat savupiipun valmistajalta, sekä palolevyllä että ilman.Anna_vedpanna sanoi:
Olen asettanut 5 cm paksun kalsiumsilikaatilevyn kamiinan takana olevalle puuseinälle, mutta mietin riittääkö se savupiipun takana, joka on vain 5-10 cm päässä. Mietin, että ottaisin ylälevyt alas ja sahaisin ne erilleen, koska ne ovat tarpeettoman leveitä, ja laittaisinko kaksinkertaiset levyt putkien taakse. Mitä mieltä olette? Onko se liioiteltua?
Vaikka kaksinkertaistat palolevyn 50:stä 100 mm:iin, ei se automaattisesti tarkoita, että voit puolittaa vaaditun etäisyyden palavaan materiaaliin.
Ja sinun tapauksessasi savupiippu on varmaan aivan kiinni palolevyssä?
Onko sinulla eristämätön savupiippu myös katon läpiviennissä? Näyttää siltä kuvassa.
Jos näin on, mitä sinulla on toisessa kerroksessa ja kuinka suuri on reikä?
Pitäisi olla rehellinen ja sanoa, että palolevyjen asennus ei näytä kovin siistiltä.
Tarvitsetko ne niin leveiksi kamiinan ympärillä ja koko matkan kattoon asti?
Olen tehnyt tämän itse enkä ole asiantuntija. Ei, voit varmasti sahata osan pois jos haluat, mutta levyt pölyävät todella paljon, joten mieluummin jätän sen tekemättä. Se on Jötul 60-luvulta, todennäköisesti myös putki on heidän valmistamansa. Sisäkaton yläpuolella se näyttää hyvältä, eristetty ja niin edelleen.D Danne824 sanoi:Etäisyyden saat savupiipun ja valmistuslevyn kanssa ja ilman sitä savupiipun valmistajalta.
Vaikka kaksinkertaistat palolevyn 50 mm:stä 100 mm:n, se ei automaattisesti tarkoita, että voit puolittaa etäisyyden palavaan materiaaliin.
Ja sinun tapauksessasi savupiippu on kai suoraan palolevyä vasten?
Onko sinulla eristämätön savupiippu myös katon läpiviennissä? Näyttää siltä kuvassa.
Jos näin on, mitä sinulla on toisessa kerroksessa ja kuinka suuri reikä on?
Pitää sanoa rehellisesti, että palolevyjen asennus ei näytä kovin siistiltä.
Tarvitseeko olla niin leveä uunin ympärillä ja koko matkan kattoon asti?
olen miettinyt sitä myös, mutta tarkastaja ei huomauttanut siitä, kun he katsoivat viimeksi. He suosittelivat, että asettaisin kaliumsilikaattilaattoja pitkin seinää, mainitsematta kiinnityksiä lainkaan. Toivottavasti eivät muuta mieltään. Kaminassa on poltettu 60-luvulta lähtien eikä koskaan ole ollut ongelmia.Matti_75 sanoi:
😃 minäkin olen iloinen amatööri.Anna_vedpanna sanoi:
Mitä tarkoitin, on että voisit asettaa palolevyt pystysuoraan, joten sinun ei tarvitsisi sahata pois katkaisimelle.
Eli ei peitä koko seinää, ei niin leveästi.
Samaa mieltä siitä, että se pölyää kovasti, kun sahaa näitä levyjä, ja ne ovat herkkiä jäljille.
Vanha Jötul, muistaakseni sillä on vaatimus 500 mm palavaan materiaaliin (taakse ja sivuille tiukemmat vaatimukset), ja levyllä 100-150 mm.
Savupiipun etäisyys on 300 mm ja levyllä 100-150 mm.
En usko, että sinun pitäisi asettaa kaksinkertaisia levyjä, esteettisesti.
Mutta kuule nuohoojaa, mitä he ajattelevat, he kuitenkin hyväksyvät asennuksen, ja savupiippu on lähempänä seinää kuin kamiina.
Onko kamiina ollut asennettuna 60-luvulta asti ja he nyt antavat huomautuksia?
Kun mittasin kamiinasta palavaan materiaaliin, levyjen piti mennä niin leveäksi, ainakin kamiinan yläosaan asti, savupiippu sen sijaan ei tarvinut niin leveäksi. Mietin, että asettaisin ne pystysuoraan, mutta kamiinan mittojen takia tein kuten tein. Jos he hyväksyvät 10 cm savupiipusta levyyn, olen turvassa.D Danne824 sanoi:😃 minäkin olen iloinen amatööri.
Tarkoitin, että voisit laittaa palolevyt pystysuoraan, jolloin sinun ei olisi tarvinnut sahata pois kytkimen kohdalle.
Älä siis peitä koko seinää, ei niin leveä.
Olen samaa mieltä siitä, että kun sahaa levyjä, pölyä tulee reilusti ja ne ovat herkkiä naarmuille.
Mielestäni vanhalla Jötulilla on vaatimus 500 mm palavaan materiaaliin (takana ja sivuilla tiukemmat vaatimukset), ja levyn kanssa 100-150 mm.
Savupiipun etäisyys on 300 mm ja levyn kanssa 100-150 mm.
En usko, että sinun pitäisi käyttää kaksinkertaisia levyjä, esteettisistä syistä.
Mutta kysy nuohoojalta, mitä he ajattelevat, hehän kuitenkin lopulta hyväksyvät asennuksen ja savupiippu on lähempänä seinää kuin kamiina.
Onko kamiina ollut asennettuna jo 60-luvulta lähtien ja saavatko he nyt huomautuksia?
Kyllä, se on ollut paikallaan 60-luvulta asti, mutta joku viranomainen on alkanut tehdä tällaisia tarkastuksia viimeisen kolmen vuoden aikana, suunnilleen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Onko palomuuri kantava?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Grillgaller, plåt eller gjutjärn?
Övrigt Off Topic -
Vedeldad bastu på villatomt. Vad gäller i praktiken?
Bastu -
Rotavdrag 50% i år 30% nästa år. Vad gäller?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad gäller "skälig tid" dolda fel bostad?
Juridik