1 565 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Kaksi kysymystä koskien rakennetta
Kysymys 1:
Olen tekemässä laajennusta olemassa olevaan taloon. Siihen tulee kellariosa, jota käytetään vuokra-asuntona. Sen yläpuolella meillä on keittiö. Rakennuttaja on määrännyt 220mm lattiarakenteen, jossa on 45mm mineraalivillaeristys. Mielestäni se kuulostaa vähältä ja haluan parhaan mahdollisen äänieristyksen. Pitäisikö minun asentaa koko 220mm mineraalivillaa vai kivivillaa? Mitä muuta minun pitäisi tehdä? Ripustaa alakatto akustiikkaprofiileilla huoneistoon, vai onko muita tehokkaita menetelmiä ilman että menetetään liikaa huonekorkeutta?
Urakoitsija on asettanut kynnyksen kellarin seinille piirustusten mukaisesti, mutta vaikuttaa siltä, että kellarin seinät eivät ole 100% suoria tai ovat liian matalalla, koska lattiarakennetta on tuettu noin 5-10mm koko rakenteen ympäri. Voiko näin tehdä, vai pitääkö lattiarakenteen olla kiinteästi kynnystä vasten?
Olen tekemässä laajennusta olemassa olevaan taloon. Siihen tulee kellariosa, jota käytetään vuokra-asuntona. Sen yläpuolella meillä on keittiö. Rakennuttaja on määrännyt 220mm lattiarakenteen, jossa on 45mm mineraalivillaeristys. Mielestäni se kuulostaa vähältä ja haluan parhaan mahdollisen äänieristyksen. Pitäisikö minun asentaa koko 220mm mineraalivillaa vai kivivillaa? Mitä muuta minun pitäisi tehdä? Ripustaa alakatto akustiikkaprofiileilla huoneistoon, vai onko muita tehokkaita menetelmiä ilman että menetetään liikaa huonekorkeutta?
Urakoitsija on asettanut kynnyksen kellarin seinille piirustusten mukaisesti, mutta vaikuttaa siltä, että kellarin seinät eivät ole 100% suoria tai ovat liian matalalla, koska lattiarakennetta on tuettu noin 5-10mm koko rakenteen ympäri. Voiko näin tehdä, vai pitääkö lattiarakenteen olla kiinteästi kynnystä vasten?
Koskien ääntä
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
koskien ääntä, se vaikuttaa todella heikolta. Sekä teidän että vuokralaisen vuoksi haluatte korkeaa äänieristystä. Vuokralaisen vuoksi haluatte myös matalaa askeläänitasoa. Suosittelen, että tutkitte lattian rakenteen kipsivalmistajalta, jolla on hyviä ratkaisuja. Esimerkiksi tyyppi 6 tässä pdf:ssä:B Baskavoda sanoi:Kysymys 1:
Olen tekemässä lisärakennusta olemassa olevaan taloon. Siitä tulee kellariosa, jota käytetään vuokra-asuntona. Yläpuolella tulee olemaan meidän keittiö. Rakenteen suunnittelija on määrännyt 220 mm lattian, jossa on 45 mm kivivillaeristys. Minusta se kuulostaa vähäiseltä ja haluan parhaan mahdollisen äänieristyksen. Pitäisikö minun täyttää kokonaan 220 mm kivivillalla tai vuorivillalla? Mitä muuta minun pitäisi tehdä? Laskea alas alakatto akustiikkaprofiileilla asunnossa vai onko olemassa muita tehokkaita menetelmiä ilman että menetämme liikaa kattokorkeutta?
Urakoitsija on asettanut alajuoksun kellarin seiniin piirustusten mukaan, mutta näyttää siltä, että kellarin seinät eivät ole täysin suorat tai ovat liian alhaalla, koska lattia on tuettu noin 5-10 mm koko rakenteen ympärillä. Voiko näin tehdä vai täytyykö lattian olla kiinteästi alajuoksua vasten?
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
Kyllä, akustiikkaprofiili vaikuttaa ainoalta järkevältä ratkaisulta, yhdessä täysin eristetyn lattian kanssa. Ei tosin ilmainenH HRico sanoi:Äänen suhteen
äänen suhteen se tuntuu todella heikolta. Sekä teidän että vuokralaisen kannalta haluatte korkean äänieristyksen. Vuokralaisen kannalta haluatte myös matalan askeläänen tason.
Suosittelen, että tarkastatte kipsivalmistajan lattiarakenteet, joilla on hyviä ratkaisuja. Esimerkiksi tyyppi 6 tässä pdf:ssä:
[linkki]
Toinen kysymys on, täyttääkö rakenne palovaatimukset, kun se luokitellaan kerrostaloksi?B Baskavoda sanoi:Kysymys 1:
Olen tekemässä laajennusta olemassa olevaan taloon. Siitä tulee kellarikerros, jota käytetään vuokra-asuntona. Sen yläpuolella on meidän keittiömme. Rakennesuunnittelija on määrännyt 220 mm välipohjan 45 mm mineraalivillaeristyksellä. Mielestäni se kuulostaa vähäiseltä ja haluaisin parhaan mahdollisen äänieristyksen. Pitäisikö minun eristää kokonaan 220 mm mineraalivillalla tai kivivillalla? Mitä muuta pitäisi tehdä? Riiputtaa alas alakattoprofiileilla asunnossa, vai onko olemassa muita tehokkaita menetelmiä menettämättä liikaa kattokorkeutta?
Urakoitsija on asentanut sokkelin kellariseinille piirustuksen mukaisesti, mutta näyttää siltä, ettei kellariseinät ole 100% suorat tai ovat liian alhaalla, sillä välipohja on tuettu noin 5-10 mm koko rakenteen ympäri. Voiko näin tehdä, vai pitääkö välipohjan olla täysin sokkelia vasten?
Jos kaikki omakotitalonomistajat, jotka vuokraavat osia asunnosta, joutuisivat ottamaan huomioon vaatimukset kuten ääni, palo, saavutettavuus, päivänvalo jne. samalla tavalla kuin uudistuotannossa, asuntopula suurkaupungeissa kasvaisi entisestään, mikä ei ole tarpeellista. Kiitos mielipiteistäsi.
Klikkaa tästä vastataksesi