Ajattelin päivittää meidän pannuhuoneen. Se sijaitsee 100+ vuotta vanhan talon kellarissa, jossa on rapattu graniittiperusta. 100 vuoden jälkeen, tai kuinka kauan rappaus on siellä ollut, se ei enää ole erityisen kova ja on irronnut sieltä täältä. Seinän pinta ei myöskään ole erityisen tasainen, vaan ero voi olla muutaman senttimetrin korkeimman ja matalimman kohdan välillä.
Ajatukseni on laittaa laatat seinille, ja ajattelen, että paras tapa on ehkä rakennella sileä seinä perustusmuurin sisäpuolelle. Joten harkitsen laittaa koolaukset 35x70 ja kiinnittää siihen jonkin tyyppinen levy, johon sitten laittaisin laatat.
Onko tämä mielestänne hyvä idea, vai onko teillä parempia ehdotuksia?
Minkä tyyppinen levy olisi sopiva käyttää? Tavallinen kipsilevy ei tunnu kovin hyvältä ajatellen mahdollisesti perustuksesta tulevaa kosteutta.
Mutta ei tunnu hyvältä vain lisätä uutta rappausta, kun vanha on niin huonosti kiinni, ja on irronnut joistakin paikoista. Kuinka kauan uusi sitten pysyy, ja kaakelit myös, niillä on riski irrota sitten.
Sitten tarvitaan melko paljon rappausta, jotta seinästä tulee tasainen. Sen voi ehkä tehdä vain, jos tietää, että se on hyvä ja kestää. Mutta tekeekö se todella niin?
Tässä kuva, joka ehkä antaa vähän käsitystä siitä, miltä se näyttää.
100 vuotta ei ole yhtään huono aikaikkuna remonttien välillä. Kuten aiemmat sanoivat, hakkaa irtonainen rappaus pois ja rappaa uudelleen, sitten lapsenlapsenlapsesi voivat korjata pinnan taas 100 vuoden kuluttua.
Se näyttää juuri meidän pannuhuoneelta, jopa CTC-kattila? Joka tapauksessa olemassa oleva rappaus on irronnut tiiviin maalin aiheuttaman kosteuden vuoksi. Jos rappaat ja laatoitat, et estä kosteuden liikkumista ja laatat pysyvät paikoillaan pitkään. Sitten seinä näyttää ehdottomasti tarpeeksi suoralta laatoitukseen.
Kellarin peittäminen rankoilla ja levyillä on pikaratkaisu ihmisille, jotka eivät voi hyväksyä, että vanhalla kellarilla on 100% suorat seinät. Kellarin seinät ovat yhtä vinoja levyjen ja rankojen jälkeen, ainoa ero on, että olet peittänyt ne uudella teeskennellyllä huoneella, jolloin olet syönyt osan huoneen tilavuudesta ja mahdollisesti saanut riskirakenteen mukana.
Se on CTC joo, mutta eiväthän ne ole suoraan harvinaisia vaikka juuri meidän 453B ei varmaan olekaan yksi yleisimmistä malleista
Voin olla samaa mieltä siitä, että on hätäinen ratkaisu säädellä ylös, joten jos se toimii, että rappaa uudelleen, on se tietenkin huomattavasti parempi vaihtoehto. En ole kuitenkaan vielä täysin vakuuttunut siitä, että se on hyvä vaihtoehto. Ehkä annan asian hautua hieman ja tutkin enemmän, ehkä.
Miten vanha rappaus poistetaan parhaiten sitten? Hyvin pukeutuneena, hengityssuojain päällä ja kulmahiomakoneessa teräsharja? Ja sitten hieman vesihuurua ehkä vaimentamaan pölyä, silloin onkin vedettävä galonki päälle
Vanha CTC kirjoittaisin, minulla on 266K vuodelta -68, mutta se lähtee kesällä.
Ne seinät, jotka olen rappannut uudelleen kellarissa, olen ensin hionut timanttihiomalaikalla kulmahiomakoneessa. Käytin ensin joitain huonolaatuisia hiomakoneita ja rakensin oman pölysuojusten, jonka yhdistin raskaaseen pölynimuriin. Kun toinen kulmahiomakone paloi ennen kuin ensimmäinen huone oli valmis, ostin sinisen Boschin, jossa oli kuuluvat suojukset, ja se on yksi parhaista ostoista, joita olen tehnyt, vahva, kestävä eikä pölyä juuri lainkaan oikealla käytöllä.
Jos aiot vain rapata uudelleen, sinun ei tarvitse poistaa kaikkia rappauksia, vaan vain maali rappauksen päältä, ja silloin todennäköisesti käytät kalkkirappausta. Jos aiot kaakeloida, sinun on poistettava suurin osa olemassa olevasta kalkkirappauksesta ja sitten rapattava tavallisella b- tai c-laastilla.
Meidän CTC on muistaakseni vuodelta 83. Olen myös harkitsemassa sen vaihtamista. Olen hieman kiinnostunut hankkimaan Biomatic 20i:n, jossa on lambda ja wifi
Tässä tapauksessa timanttilevy ei ole oikea valinta, sillä rappaus on aivan liian pehmeää. Mutta suojus ja liittäminen rakennuspölynimuriin voisi olla vaihtoehto, mutta siinä tapauksessa ensin karkean erottajan kautta, jotta ei tarvitse tyhjentää/puhdistaa suodatinta koko ajan.
Minulla on Biomatic 20+, joka odottaa kattilahuoneessa kytkentää, löysin sen blocketista.
Sinulla on todennäköisesti kalkkilaasti, eli sama kuin minulla, ja se toimii erittäin hyvin timanttiterällä, itse asiassa käytin sitä viimeisessä kellarin huoneessa tänään:
Okei. Ja, minullahan on jo välineet. Ehkä raahaan esiin husqvarnakapen vesijäähdytyksellä Tosin se on ehkä hieman liian suuri, raskas ja hankala tähän työhön.
Onko sinulla mahdollisesti kuvaa tai linkkiä siihen pölynkeräyslaitteeseen, jota käytät?
Kiitos kuvasta, motivaationi tarttua tähän kasvoi heti
Joo, Blocketissa on muutamia Biomatic-laitteita. Yksi melko uusi meni nenäni edestä viime viikolla vain viidellä lapulla, et kai sinä ollut se, joka nappasi sen Se oli Boråsseudulla, aika kaukana sinusta luulisin
Joo, muuten, seinä täällä on kaukana siitä, miltä se kuvassa vaikuttaa, korkeimman ja matalimman pisteen välillä on useita cm eroa, mutta ero on suurin hieman korkeammalla, kuvan ulkopuolella, luulisin.
Muussa tapauksessa voit vuokrata puhdistusjyrsimen noin 300:- per päivä. Kellariini on vähän erikoinen, kolme ensimmäistä kierrosta on muurattu 5 cm paksummalla kivellä, ja väli on peitetty puuvillalevyillä, jotka sitten on rappattu. Kaikki on kuitenkin rapattu kalkkilaastilla, joka täytyy poistaa ennen kaakelointia, aion työskentellä kulmahiomakoneella myöhemmin viikolla. Sitten muuraan leca-kivet reunaan, jotta saan laskutason huoneen ulkoseinien vierelle. Sen jälkeen rappaan kaiken c/b-laastilla ennen kaakelointia. Minun seinässä voi olla myös epätasaisuuksia, mutta pahimmat saan varmaankin pois laastin avulla.
En, ostin omani Skellefteån alueelta 8000:llä, sisältäen kaikenlaista, kuten viikkoastiat, exp-säiliön, kiertopumpun jne.