24 461 lukukertaa ·
26 vastausta
24k lukukertaa
26 vastausta
Kääntää terassilaudat, ei se tavallinen iloinen vs. surullinen ukko-kysymys.
Hei!
Kun nyt alkaa tuntua vähän keväältä ilmassa (ainakin täällä Tukholmassa), niin eräs aiemmin miettimäni asia on taas noussut esiin.
Terassimme on jo muutaman vuoden vanha ja siinä on joitain puutteita. Aika on jättänyt jälkensä, mutta siinä on myös joitain puhtaasti teknisiä puutteita, jotka ovat jääneet siitä, kun se rakennettiin.
1. Rakoset ovat aivan liian kapeita, paikoin olemattomia, joten pieninkin lika tukkii ne ja estää vettä valumasta pois.
2. Terassin kapenevassa osassa se, joka rakensi sen, ei ole saanut lautoja linjaan toistensa kanssa, joten laajalla osalla rakoset ovat siirtyneet noin senttimetrin kapeamman osan rakosiin verrattuna.
3. Ruuvit on vedetty aivan liian syvälle, joten syntyy pieniä "altaita", joihin vesi kerääntyy.
On myös suunnitelmia rakentaa suoja tuulta/näkösuojaa varten, ja silloin useita lautoja täytyy ruuvata irti suojusten pylväiden asentamiseksi.
Olen miettinyt jo pitkään, olisiko mahdollista yksinkertaisesti kääntää laudat niin, että alapuoli tulee ylöspäin. Olen kertaalleen irrottanut muutaman laudan, ja alapuoli on todella hyvässä kunnossa! Kysymys on vain, häviävätkö jäljet ajan myötä... onhan selvästi nähtävissä, missä laudat ovat levänneet kannattimien päällä, ja se ei olisi kovin kaunista, jos nämä jäljet eivät koskaan katoa.
Tapa toimia tällä tavalla (jos tulos voi olla hyvä) verrattuna uusien puiden ostamiseen on monia etuja. Ensinnäkin se on ilmaista, mikä on melko suuri tekijä. Lisäksi inhoan heittää pois tavaroita, joilla voi vielä olla käyttöikää jäljellä, erityisesti sellaisia, jotka ovat haitallisia ympäristölle (kuten painekyllästetty puu on). Säästyn uuden puutavaran hakemiselta rakennustarvikeliikkeestä ja vanhan viemiseltä kierrätykseen. Periaatteessa kaikki laudat ovat jo valmiiksi sahattuja ja ne täytyy vain kääntää. Joitain niistä minun täytyy säätää, koska haluan lisätä rakoja, mutta se koskee vain niitä, jotka ovat lähimpänä talon seinää.
Mitä sanotte? Onko tämä projekti, joka voi antaa hyvän lopputuloksen? Onko joku ehkä jo tehnyt tämän ja voi jakaa kokemuksiaan, erityisesti siitä, miltä käännetyt laudat näyttävät perusteellisen pesun ja sääolosuhteiden vaikutuksen jälkeen.
Terveisin,
Fred
Kun nyt alkaa tuntua vähän keväältä ilmassa (ainakin täällä Tukholmassa), niin eräs aiemmin miettimäni asia on taas noussut esiin.
Terassimme on jo muutaman vuoden vanha ja siinä on joitain puutteita. Aika on jättänyt jälkensä, mutta siinä on myös joitain puhtaasti teknisiä puutteita, jotka ovat jääneet siitä, kun se rakennettiin.
1. Rakoset ovat aivan liian kapeita, paikoin olemattomia, joten pieninkin lika tukkii ne ja estää vettä valumasta pois.
2. Terassin kapenevassa osassa se, joka rakensi sen, ei ole saanut lautoja linjaan toistensa kanssa, joten laajalla osalla rakoset ovat siirtyneet noin senttimetrin kapeamman osan rakosiin verrattuna.
3. Ruuvit on vedetty aivan liian syvälle, joten syntyy pieniä "altaita", joihin vesi kerääntyy.
On myös suunnitelmia rakentaa suoja tuulta/näkösuojaa varten, ja silloin useita lautoja täytyy ruuvata irti suojusten pylväiden asentamiseksi.
Olen miettinyt jo pitkään, olisiko mahdollista yksinkertaisesti kääntää laudat niin, että alapuoli tulee ylöspäin. Olen kertaalleen irrottanut muutaman laudan, ja alapuoli on todella hyvässä kunnossa! Kysymys on vain, häviävätkö jäljet ajan myötä... onhan selvästi nähtävissä, missä laudat ovat levänneet kannattimien päällä, ja se ei olisi kovin kaunista, jos nämä jäljet eivät koskaan katoa.
Tapa toimia tällä tavalla (jos tulos voi olla hyvä) verrattuna uusien puiden ostamiseen on monia etuja. Ensinnäkin se on ilmaista, mikä on melko suuri tekijä. Lisäksi inhoan heittää pois tavaroita, joilla voi vielä olla käyttöikää jäljellä, erityisesti sellaisia, jotka ovat haitallisia ympäristölle (kuten painekyllästetty puu on). Säästyn uuden puutavaran hakemiselta rakennustarvikeliikkeestä ja vanhan viemiseltä kierrätykseen. Periaatteessa kaikki laudat ovat jo valmiiksi sahattuja ja ne täytyy vain kääntää. Joitain niistä minun täytyy säätää, koska haluan lisätä rakoja, mutta se koskee vain niitä, jotka ovat lähimpänä talon seinää.
Mitä sanotte? Onko tämä projekti, joka voi antaa hyvän lopputuloksen? Onko joku ehkä jo tehnyt tämän ja voi jakaa kokemuksiaan, erityisesti siitä, miltä käännetyt laudat näyttävät perusteellisen pesun ja sääolosuhteiden vaikutuksen jälkeen.
Terveisin,
Fred
Paras vastaus
Talon omistaja
· Sörmland
· 1 468 viestiä
Olen tehnyt juuri näin, kääntänyt puutavaran terassilla, koska rahaa ei ollut vaihtaa sitä. Katso hieman alaspäin ketjussani:
https://www.byggahus.se/forum/threads/langsam-renovering-av-goetenehus-fran-91.312096/#post-2932396
https://www.byggahus.se/forum/threads/langsam-renovering-av-goetenehus-fran-91.312096/#post-2932396
Siitä tuli todella hieno! Mutta eikö tuo ole kyllästettyä puuta? Ja näyttää siltä, että se on ollut pergolakaton alla? Ei ihan samat olosuhteet kuin meillä, terassilla joka on täysin alttiina sääolosuhteille kaakkoon päin.
Miten hionta sujui? Oliko pinta karkea vai hioitko sen saadaksesi yhtenäisen ulkonäön? Eivätkö reunat tulleet teräviksi?
Miten hionta sujui? Oliko pinta karkea vai hioitko sen saadaksesi yhtenäisen ulkonäön? Eivätkö reunat tulleet teräviksi?
Talon omistaja
· Sörmland
· 1 468 viestiä
On painettua puuta, noin vuodelta 2000. Se on ollut katon alla mutta oli kuitenkin todella "vahingoittunut" pinnaltaan kaiken öljyn ja lian takia.
Hioin saadakseni pois niiden palkkien jäljet, joiden päällä ne olivat olleet, sitten voi ylpeillä Sörmlandin pehmeimmällä puulattialla. Mitä reunoja ajattelet?
Hioin saadakseni pois niiden palkkien jäljet, joiden päällä ne olivat olleet, sitten voi ylpeillä Sörmlandin pehmeimmällä puulattialla. Mitä reunoja ajattelet?
Ajattelin lautojen reunoja. Ne ovat vähän pyöristettyjä alusta alkaen, ja jos hioo, osa pyöristyksestä häviää.
Ymmärrän, että suojatulle lattialle on tehtävä jotain jälkien poistamiseksi koolauksista, mutta olisi kiva kuulla, onko joku kääntänyt lautojaan lattialla, joka on yhtä altis kuin meidän, jos elementit hoitavat sen ilman, että tarvitsee hioa.
Ymmärrän, että suojatulle lattialle on tehtävä jotain jälkien poistamiseksi koolauksista, mutta olisi kiva kuulla, onko joku kääntänyt lautojaan lattialla, joka on yhtä altis kuin meidän, jos elementit hoitavat sen ilman, että tarvitsee hioa.
Talon omistaja
· Sörmland
· 1 468 viestiä
Siis minä "juoksin" niiden yli hiomakoneella, enintään 4 min per lauta, joten pyöristys ei koskaan kadonnut.P Paxman sanoi:Lautojen reunat ajattelin. Nehän ovat aluksi vähän pyöristetyt, ja jos hioo, niin osa pyöristyksestä katoaa.
Ymmärrän, että suojatussa lattialle täytyy tehdä jotain, jotta saadaan pois jäljet rankenteista, mutta olisi kiva kuulla, jos joku on kääntänyt lautansa lattialle, joka on yhtä alttiina kuin meidän, jos elementit hoitavat sen ilman, että täytyy hioa.
Talon omistaja
· Sörmland
· 1 468 viestiä
Heilurikone 40 + 80 paperi luulen että se oli
Siinä tapauksessa se tarkoittaisi todella monta metriä reunaa hiottavaksi...I irihenke sanoi:
No niin, nyt olen kokeillut kääntää kaksi lautaa altanin kummastakin päästä.
Kun nostin ensimmäisen laudan, olin hieman pettynyt, koska kolme paikkaa, jotka olivat olleet palkkien päällä, olivat todella tummia. Puhdistin kuitenkin laudan juuriharjalla ja saippualla ja annoin sen kuivua ulkona. Pinta kuivui nopeasti, ja esiin tuli lauta, joka näytti käytännössä aivan uudelta! Tumma osa oli kuitenkin edelleen olemassa, mutta se tuntui kostealta, ja muutaman tunnin jälkeen se näytti samalta kuin muu lauta!
Altani on rakennettu erittäin tiiviisti, joten kaikki roskat, jotka pääsevät pieniin rakoihin, jäävät sinne ja sitovat kosteuden tehokkaasti. Siksi uskon, että puun päädyt ovat reilusti kosteutta kyllästettyjä, mikä teki tummista alueista pysyvämpiä juuri siellä.
Tulen tietenkin laittamaan kuvia tänne ketjuun, jotta toiset voivat nähdä, kuinka vanha ruma altani voi saada lisää elinaikaa maksamatta ropoakaan, paitsi ruuvinvääntimen latauksesta!
Jos kuitenkin hiot, ei se haittaa.P Paxman sanoi:Se tulee olemaan todella monta metriä reunaa hiottavaksi siinä tapauksessa...
No, olen nyt kokeillut kääntää kaksi lankkua kummastakin terassin päästä.
Kun nostin ensimmäisen lankun, tunsin hieman lannistumista, koska kolme kohtaa, jotka olivat olleet palkkien päällä, olivat erittäin tummia. Puhdistin kuitenkin lankun juuriharjalla ja saippualla ja annoin sen kuivua ulkona. Pinta kuivui nopeasti ja esiin tuli lankku, joka näyttää käytännössä täysin uudelta! Tummat osat olivat kuitenkin vielä jäljellä, mutta tunsin, että ne olivat hieman kosteita, ja muutaman tunnin kuluttua nekin näyttivät samanlaisilta kuin muu osa lankusta!En usko, että minun tarvitsee hioa mitään. Ehkä vain pehmentääkseni pintaa joistakin kohdista, mutta ei palkkien jälkien poistamiseksi.
Terassi on rakennettu erittäin tiiviisti, joten kaikki roskat, jotka onnistuvat pääsemään pieniin rakoihin, jäävät sinne ja keräävät tehokkaasti kosteutta. Siksi uskon, että päätypuu on erittäin kosteuttavaa, mikä aiheutti sen, että tummat kohdat pysyivät siellä niin kauan.
Laitan tietenkin muutamia kuvia tähän ketjuun, jotta muutkin voivat nähdä, kuinka pidentää vanhan ruman terassin elämää ilman, että se maksaa pennin puntaa, muuta kuin ruuvinvääntimen lataus!![]()