Hei,

Miten toimitaan, kun juotetaan yhteen ohutta metallia? Esimerkiksi lampunvarjostimet paksusta teräslangasta ja vastaavat?

Minulla on metallinen kattolamppu, joka näyttää tältä:

ellos.jpg

Jokaisessa levossa on mutteri, joka on juotettu tai hitsattu paikalleen, ja tämä mutteri on irronnut ja tarvitsee kiinnittää uudelleen.

Voihan käyttää vahvaa liimaa, mutta jos haluaa kiinnittää sen oikeasti, miten se tehdään? Olen jo kokeillut tavallista juotin 450 asteen lämmöllä ilman suurempaa menestystä.

lähtökohtana on, että materiaali on juotettava, useimmiten kyse on siitä, että lämmitetään liian heikosti. Materiaali täytyy lämmittää niin, että juote sulaa sen joutuessa kosketuksiin materiaalin kanssa. Ei pelkästään lämmönlähde. Jos aiotaan juottaa kolvilla, tarvitaan yleensä melko järeä sellainen, jotta se toimisi hieman raskaampien asioiden kanssa. Elektroniikkajuottamiseen tarkoitettu kolvin yleensä on aivan liian heikko. Luulisin, että tarvitaan vähintään 2-300w kolvi.

Oikeastaan ei ole juuri mitään eroa "liiman" ja "lodin" välillä ... Se pysyy yhtä hyvin epoksilla kuin jos juotat ne kiinni, ja lisäksi paljon helpommin (eli sinun ei tarvitse maalata levyä uudelleen, koska maali palaa ennen kuin lodi kiinnittyy) ..

Jos voi liimata yhteen auton korin alumiinista, niin voi varmasti liimata yhteen lampun .... ;)

S Stefan1972 sanoi:
lähtökohtamme on, että materiaali on juotettavissa, usein syynä on, että lämmitys ei ole riittävää. Materiaalia on lämmitettävä niin, että juote sulaa, kun se koskettaa materiaalia. Ei pelkästään lämpölähde. Jos haluaa juottaa kolvilla, tarvitaan yleensä melko tehokas sellainen, että se toimii hieman suurempien asioiden kanssa. Elektroniikan juottamiseen tarkoitettu juotoskynä on yleensä aivan liian heikko. Luulisin, että tarvitaan vähintään 2-300w kolvi.
Aha, juotoskynäni on vain 48 w, joten se voi selittää asian. Yritin lämmittää tarvikkeita melko pitkään, mutta ainoa, joka lämpeni tarpeeksi sulamaan tinan, oli pieni mutteri. Itse levy ei halunnut saavuttaa lämpötilaa.

Käytetäänkö yleensä juotoskolvia tähän vai onko niin, että oikeasti hitsataan? Ja jos näin on, mitä hitsiä käytetään?

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Oikeastaan ​​ei ole suurta eroa "liiman" ja "tinauksen" välillä... Tinäkiinnitys pitää yhtä hyvin kuin juottaminen, ja se on lisäksi paljon yksinkertaisempaa (eli sinun ei tarvitse maalata levyä uudelleen, koska maali palaa pois ennen kuin tina kiinnittyy)..

Jos se onnistuu liimaamaan alumiiniauton korin, voi luultavasti liimata myös lampun.... ;)
Tinan etuna on se, että se kuivuu nopeammin, eikö?

Tässä tapauksessa päätin itse asiassa käyttää Pattex No More Nails -liimaa, mutta en uskalla kiristää ruuvia mutterissa kovin tiukasti, koska ei voi tietää jos mutteri irtoaa levystä. Jostain syystä tuntuu että juottaminen tai ainakin hitsaaminen on turvallisempaa.

On tietysti ongelma tarve maalata uudelleen koko levy, joka on jo spraymaalattu, joten tästä syystä kuulostaa paljon paremmalta liimata, jos sillä voidaan saavuttaa sama lujuus.

Tietenkin pitää hioa maali pois alueelta, johon aiotaan liimata.

Kun sanot epoksi, onko sinulla erityisiä suosituksia? Voisiko Bilteman epoksi toimia esimerkiksi?

Kotona minulla on muuten Pattex No More Nails ja Bostik Maxi Bond, mutta Loctite Super glue ei pitänyt.

C
Laita levy keittolevylle ja brasaa, jos haluat juottaa. Man tager vad man haver :D

Tarkista ensin, ovatko metallit juotettavia. Yksinkertaisinta on kupari tai messinki. Teräs voidaan myös juottaa. Alumiini on toivoton. Metallipintojen on oltava täysin puhtaita maalista, pölystä, öljystä ja vedestä. Hanki pidike, joka pitää osat toisiaan vasten paikoillaan, koska tarvitset kätesi muuhun. Juotin tulee olla tarpeeksi tehokas lämmittämään molemmat osat riittävästi. Kuten aiemmin sanottiin, 2-300 W. Parempi vaihtoehto minun mielestäni on halpa kaasupoltin, löytyy biltemasta alle sadalla. Ja sitten juote. Juotteen lisäksi tarvitset flussin. Sen voit ostaa erikseen tai käyttää radiojuotetta, jossa flussi on juotteen ytimen sisällä. Levitä flussi juotettaville pinnoille. Sitten tarvitsee vain koota ja kuumentaa. Osien tulee olla niin kuumia, että juotetinaula sulaa, kun pidät sitä liitosta vasten ilman liekkiä. Näet, kuinka juote kauniisti hiipii liitokseen. Silloin se on onnistunut. Muussa tapauksessa tee uudelleen.

S snowjim sanoi:
Etuna lodin etu on kai se, että se kuivuu nopeammin?

Tässä tapauksessa valitsin käyttää Pattex No More Nails -liimaa, mutta en uskalla kiristää ruuvia mutteriin kovin tiukasti, koska ei tiedä irtoaako mutteri laatalta. Jostain syystä juottaminen tai ainakin hitsaus tuntuu turvallisemmalta?

Tietenkin on ongelma joutua maalaamaan uudelleen koko laatta, joka on jo spraymaalattu, joten siksi tuntuisi paremmalta liimata, jos se kestää yhtä hyvin.

Totta kai pitää hioa maalit pois alueelta, jonka aikoo liimata.

Kun mainitset Expox, onko sinulla erityisiä ehdotuksia? Toimisiko Bilteman esimerkiksi?

Muita liimoja, joita minulla on kotona, ovat Pattex No More Nails ja Bostik Maxi Bond, mutta Loctite Super glue ei kestänyt.
Superliima (syanoakrylaatti) toimii yleensä huonosti metallin liimaukseen, varsinkin näin pienillä pinnoilla kuin tässä tapauksessa... Bilteman epoksi toimii varmasti hyvin... Puhdista pinnat maalista ja liimaa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.