Y
Hei!

Minulla on omat ideani, yleensä tutkin melko perusteellisesti ennen projektien aloittamista, mutta tässä tapauksessa se rakennettiin spontaanisti, mikä minun on nyt maksettava.

Kylpyhuoneessa minulla on laatikko, jolle ajattelin laittaa akvaarion... sitten laatikko päälle... antaakseni vaikutelman, että akvaario on rakennettu vuoreen (laatoituksesta).

Mutta... minulla ei ole suoraa kokemusta akvaarioista, kaikkein vähiten siitä, miten ne pitäisi rakentaa. Lasimestari huokaisi, että siitä tulee liian kapea, epäystävällistä kaloille.

================================================== ===========

Laatikko on nyt 85 korkea, 110 leveä, 30 syvä. Sitten oli tarkoitus, että laatoituksella rakennettaisiin 3-4 cm lisää.

akvaariosta ajattelin, että siitä voisi tulla ehkä 90 cm korkea ja muuten samanlainen kuin laatikko.
Mutta voin harkita laatikon uudelleen rakentamista, sekä korottaa että syventää sitä.

Sanotaan, että 90 korkea laatikko riittää 80 cm korkealle akvaariolle
. sekä muuttaa syvyyttä hieman.. Jos on sujuvia pumppuja ja suodattimia, jotka täytyy ehdottomasti olla vieressä, voisin harkita piilottamista kasvin taakse, jolloin akvaario ei myöskään olisi niin leveä..

================================================== ===========

1. Olen huolissani, mitkä mitat minun pitäisi pitää

2. Olen miettinyt, miten laatikko akvaarion yllä tulisi muotoilla, jotta akvaarion voi puhdistaa, kuten asentaa saranat tai tehdä irrotettavan kehyksen akvaarion viereen, sekä välttää kosteusvahingot - ehkä tehdä kehys alumiinista puurenkaiden sijaan, mutta onhan muitakin osia, jotka voivat vahingoittua..

Tuntuu, että siitä tuli hieman liikaa ja sekavasti muotoiltuja ajatuksia nyt, täysin uusi aihe minulle, mutta arvostaisin apua =) Kiitos etukäteen.

Tai pitäisikö luopua koko projektista, rakentaa matala laatikko, jossa on valaisimet katon vieressä, ja asettaa shampoopullot ja kukat laatikon päälle.. =/

Rakennusprojekti kylpyhuoneessa, jossa keskeneräinen laatikko muovin alla. Seinät ovat valkoisia ja huoneessa on musta kaakeli vaakatasossa.

Yksi idea on, että akvaarion yläosa, eli vedenpinta, piilotetaan yläkaapin oven/laatikon etuosan taakse. Minulla on tunne, että illuusio paranee silloin. Vinkki, Etsi google-kuvista.

Muuten en uskalla antaa suosituksia... Voisiko lasimestarisi rakentaa akvaarion? Hänellä on varmasti sopivat profiilit ja liimat, tiedän, että toiset ovat antaneet lasimestarin rakentaa paikan päällä tehtyjä ratkaisuja.

Mieti, miten voit puhdistaa, sillä se on pakko tehdä... Muuten se kasvaa pian umpeen ja näyttää epäsiistiltä.

Löysin tämän linkin, näyttää olevan paljon mielenkiintoista tietoa: http://saltaquarium.about.com/od/diytanksrefugiums/DIY_Do_It_Yourself_AquariumTank_Plans.htm

Kiusallista kaloille, no, se riippuu hiukan siitä, mitä kaloja valitset, onhan kaloja, jotka eivät kasva kuin muutaman senttimetrin mittaisiksi, joten 10x kehon pituus on runsaasti tilaa.

Riippuen valitun lasin paksuudesta, et edes tarvitse profiileja reunoihin.

On varmaankin hyvä idea antaa ylälaatikon peittää vedenpinta parin senttimetrin marginaalilla. Jonkinlainen tuuletus laatikon yläosassa ei ole ollenkaan huono ajatus. Voisin kuvitella, että laatikon rakentaminen kahdessa osassa on hyvä ajatus, alempi osa sisäänrakennetulla valaisinrampilla, ehkä 30 cm korkea ja lepää akvaarion reunalla, ja ylempi hieman suurempi, jonka voit nostaa pois päästäksesi siivoamaan akvaarion tarvittaessa.

On varmaan hyvä, että alemmassa osassa on jonkinlainen sarana, jotta voit helposti avata etuosan ruokintaa varten jne.

Koska se on vain 30 cm syvä, ulkosuodatin voi olla hyvä idea. Onko sinulla mahdollisuus sijoittaa jotain pienen oven taakse alemmassa laatikossa?

Totta kai sinun ei pitäisi luovuttaa! 30 cm syvyys ei ole paljon, mutta sinun on pysyttävä kaloissa, jotka viihtyvät siinä. Älä odota voivasi laittaa suuria monneja akvaarioon.

Kuten jo mainittu, ulkosuodatin on suositeltava... aina! Sinun pitäisi helposti saada se sopimaan alempaan kaappiin ja integroitua letkut siististi. Koska tästä tulee kustomoitu akva, voit myös itse päättää, mihin haluat laittaa sisään- ja ulosvirtauksen akvaariossa. Ja saada mukavat liitännät tähän asennettuna!

Kiva projekti! (juuri myin oman 540 litran akvaan, ja kyllähän se vähän innostaa taas :) )

Meillä on myös sellainen projekti käynnissä ja saimme paljon vinkkejä ja neuvoja Akvarielagretistä Brommassa.
En minäkään usko, että 30 cm on liian kapea, ellei sinulla ole liian isoja kaloja, mutta saimme vinkin, että akvaariota ei kannata tehdä korkeammaksi kuin mitä käsivartesi pituus on. Onhan siitä hyvä ylettyä pohjalle korjaamaan asioita.
Meidän on 50 cm paksu.
Emme ole vielä rakentaneet itse akvaariota, mutta Akvarielagret rakentaa mittojen mukaan, joten he saavat tehdä sen, kun olemme valmiit.
Mitä tulee "vuoreen" akvaarion yläpuolella, sinun täytyy pystyä siirtämään se pois, kun sinun täytyy tehdä jotain akvaariosi kanssa.
Suunnittelemme liukuvaa seinää, joka liukuu alas akvaarion eteen, kun siivoamme ja korjaamme. Sitten se liukuu ylös taas. Löysimme kiinnikkeet siihen Teofilsiltä, mutta emme ole vielä rakentaneet sitä seinää.

Myös vinkkinä on, että laatikossa akvaarion alla kannattaa olla kaappi, johon pumppu jne. voi sijoittaa.
Tässä on pari kuvaa meidän projektista. Ensin märkäkerroksilla ja sitten maalattuna. Olemme käyttäneet maalattuja märkäkerroksia koko akvaarion ympärillä.

Akvaariollamme on lisäksi yksi ulottuvuus lisää - sen pitäisi näkyä sekä kylpyhuoneesta että huoneesta ulkopuolella.
Rakennusprojekti akvaarioseinälle, keskeneräinen vaihe, jossa näkyy aukko seinässä, tikkaat ja työvälineitä ympärillä.

Rakennettava akvaarioaukko mustalla maalikerroksella, joka näkyy seinässä, ja taustalla rakennustyökaluja.

Y
Mietin, että tekisin ohuen laatikon yläpuolelle.
Asennan spotit. Sitten alalaatikko voi toimia koristehyllynä kukkien tai muun kanssa, jos akvaario alkaa ärsyttää.

Näin pitäisi välttyä kosteuden ongelmilta ja pystyä työskentelemään akvaarion kanssa ja niin edelleen..

Kaikki sähkö on jo vedetty, vikavirtasuojakytkin on minulla, ja vetää diskreetti kaapeli sinne ylös akvaarion ajamiseksi pitäisi onnistua myös.

Eikö tämä tunnu järkevämmältä kuin rakentaa iso ylälaatikko, jotta saisi vaikutelman, että kaikki on upotettu seinään?

(Huom, erittäin nopeasti piirretty, joten ota spottien määrä ja sijoitus ym. varauksella)

Akvaarion rakennekuva, jossa yläpuolelle suunniteltu kapea laatikko spottilampuilla tiiliseinässä; mitat näkyvissä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.