8 062 lukukertaa ·
18 vastausta
8k lukukertaa
18 vastausta
Julkisivulevy 30 mm - Regla ja saada kylmäsiltoja vai ei?
Hei kaikille!
Aion lisäeristää taloni ennen kuin uusi puujulkisivu asennetaan. Talossa on hirsirunko ja olen jumiutunut hantverkareni- ja Isoverin rakennussuositusten väliin...
Nyt Isoverin tekninen tuki on lomalla ja minun täytyy tehdä päätös.
Apuva!!
1.
Isover väittää, ettei tulisi käyttää pystypuita vaan asentaa julkisivulevyt reunasta reunaan välttääkseen kylmäsiltoja, sitten naulata rimoitus -vähintään 22x70- mukana tuleville etäisyyksille, jotka painetaan saumaan ja yksi keskelle levyä, ja sitten naulata julkisivu rimoitukseen.
(Isoverin menetelmällä saadaan 22 mm tuuletus julkisivun taakse)
2.
Rakentajani väittää, että hänen täytyy käyttää pystypuita 34x45 tasoittaakseen hirsirungon, asentaa levyt pystypuiden väliin ja sitten naulata julkisivu niihin.
(Rakentajan menetelmällä saadaan vain 4 mm tuuletus julkisivun taakse).
Hirsirunko ei varmaankaan ole täysin suora, mutta ei myöskään kovin epätasainen.
Onko tämä totta, mitä rakentaja sanoo?
Tai onko jotain tapaa tasoittaa käytettävillä etäisyyksillä (Isover ei suositellut pois heidän menetelmästään, vaikka sanoin että meillä on hirsirunko), onhan se outoa, että Isoverin menetelmä ei toimisi hirsitaloissa, eikö teistäkin??!
Voitteko neuvoa minua??
Aion lisäeristää taloni ennen kuin uusi puujulkisivu asennetaan. Talossa on hirsirunko ja olen jumiutunut hantverkareni- ja Isoverin rakennussuositusten väliin...
Nyt Isoverin tekninen tuki on lomalla ja minun täytyy tehdä päätös.
Apuva!!
1.
Isover väittää, ettei tulisi käyttää pystypuita vaan asentaa julkisivulevyt reunasta reunaan välttääkseen kylmäsiltoja, sitten naulata rimoitus -vähintään 22x70- mukana tuleville etäisyyksille, jotka painetaan saumaan ja yksi keskelle levyä, ja sitten naulata julkisivu rimoitukseen.
(Isoverin menetelmällä saadaan 22 mm tuuletus julkisivun taakse)
2.
Rakentajani väittää, että hänen täytyy käyttää pystypuita 34x45 tasoittaakseen hirsirungon, asentaa levyt pystypuiden väliin ja sitten naulata julkisivu niihin.
(Rakentajan menetelmällä saadaan vain 4 mm tuuletus julkisivun taakse).
Hirsirunko ei varmaankaan ole täysin suora, mutta ei myöskään kovin epätasainen.
Onko tämä totta, mitä rakentaja sanoo?
Tai onko jotain tapaa tasoittaa käytettävillä etäisyyksillä (Isover ei suositellut pois heidän menetelmästään, vaikka sanoin että meillä on hirsirunko), onhan se outoa, että Isoverin menetelmä ei toimisi hirsitaloissa, eikö teistäkin??!
Voitteko neuvoa minua??
Viimeksi muokattu:
Jos sinulla on pystyssä paneli:
Paneli
Vaakasuora 22x45 (ilmaväli)
Tuulipaperi/kangas
Vaakasuora 45x45 (täytä eristeellä). Siirretty suhteessa sisimpään vaakasuoraan kerrokseen.
Pystyssä 45x45 (täytä eristeellä)
Vaakasuora 45x45 (täytä eristeellä)
Olemassa oleva puuseinä
Voit mukauttaa 45x45 tarpeidesi mukaan eristeen määrän mukaan. Muuta järjestystä, jos haluat vaakapaneelin.
Paneli
Vaakasuora 22x45 (ilmaväli)
Tuulipaperi/kangas
Vaakasuora 45x45 (täytä eristeellä). Siirretty suhteessa sisimpään vaakasuoraan kerrokseen.
Pystyssä 45x45 (täytä eristeellä)
Vaakasuora 45x45 (täytä eristeellä)
Olemassa oleva puuseinä
Voit mukauttaa 45x45 tarpeidesi mukaan eristeen määrän mukaan. Muuta järjestystä, jos haluat vaakapaneelin.
Kiitos, mutta näitkö mikä kysymys oli?
Rimat vai ei rimoitusta kiinnittääksesi 30 mm:n julkisivulevyn, oli kysymys:
-Isover sanoo ei rimoitusta (jotta ei rakenneta kylmäsiltoja)
-Rakentaja sanoo rimoitus (koska hänen täytyy tasoittaa hirsirunko)
Rimat vai ei rimoitusta kiinnittääksesi 30 mm:n julkisivulevyn, oli kysymys:
-Isover sanoo ei rimoitusta (jotta ei rakenneta kylmäsiltoja)
-Rakentaja sanoo rimoitus (koska hänen täytyy tasoittaa hirsirunko)
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Koska puurunko ei ole suora, kuuntele rakentajaa, joka vastaa lopputuloksesta. Asentamalla levyt epätasaiseen runkoon aiheuttaa vain epätasaisia saumoja ja kylmäsiltoja sekä paljon ärsytystä, kun julkisivu nostetaan.
Kyllä, mutta ehkä olin epäselvä. Fasadskivorna eivät ole paljon parempia kuin tavallinen eristys, mutta usein kalliimpia ja vaativat hyvän istuvuuden toimiakseen. Jos siirrät reglar, se vähentää kylmäsiltoja.Turinna sanoi:
Tarvitset kohtuullisen samaa, jotta saat siistin lopputuloksen julkisivulautojen kanssa myöhemmin, joten sen perusteella olen myös sitä mieltä, että rakentajan ehdotus vaikuttaa paremmalta, mutta että lisäät 22x45 paremman ilmarakoa varten. 4mm riittää. Kannattaa asentaa hiiriverkko ilmarakoon.
Niin haluaisi tehdä! MUTTA olen epävarma siitä, onko ongelmaan löytyy ratkaisua epätasaisen hirren kanssa, kun isovers-tukia ei tietääkseni voi säätää ja ei todellakaan halua vinoa julkisivua...J Jan_G sanoi:
Perusongelma on, kuten sanottu, että runko on epätasainen. Silloin paras ratkaisu on se, mitä rakentaja ehdottaa, eli ensin suoristaa puiset tukipuut ja sitten eristää. Jos eristät tukipuiden väliin, ei tarvita jäykkiä julkisivulevyjä, vaan tavalliset levyt ja tuulensuojakangas riittävät. Sitten kiinnitetään vielä yksi kierros tukipuita ennen julkisivun asentamista, jotta saadaan tuuletusväli.
Tässä talossa en voi käyttää tavallista eristettä ja varsinkaan kahta kerrosta 45mm, sillä silloin meidän täytyy rakentaa ulkoneva katos uudelleen, ja siitä tulee liian kallis projekti…EddieHansson sanoi:
Jos sinulla on pystypaneeli:
Paneeli
Vaakapohjanen 22x45 (ilmarako)
Tuulensuojapaperi/kangas
Vaakapohjanen 45x45 (täytä eristeellä). Siirretty suhteessa sisimpään vaakatasoon.
Pystysuora 45x45 (täytä eristeellä)
Vaakapohjanen 45x45 (täytä eristeellä)
Olemassa oleva puuseinä
Voit mukauttaa 45x45 sen mukaan, kuinka paljon eristettä tarvitset. Vaihda järjestystä, jos haluat vaakapaneelin.
Joten järjestys on: tuulensuojakangas, 30mm julkisivulevy palkkien väliin mahdollisimman pienellä ilmaraolla, koska haluamme säästää seinän paksuudessa (rakentaja oli suunnitellut 4mm 34x45 palkilla, mikä kuulostaa liian vähältä, kuten sanottu, mutta olen epävarma mikä on vähimmäismäärä?) ja julkisivu siihen päälle.
luulen, että julkisivulevyt valittiin, jotta saataisiin eniten vaikutusta mahdollisimman pienellä paksuudella (koska haluamme välttää katon ulkoneman laajentamista). Mitä tarkoitat tavallisilla levyillä? Tarkoitatko tavallisia puhallusvillalevyjä? Ja kuinka paljon ilmarakoa pidät vähimmäisvaatimuksena?useless sanoi:
Perusongelma on kuten sanottu se, että runko on epätasainen. Paras ratkaisu on silloin se, mitä rakentaja ehdottaa, eli ensin tehdä suora runko ja sitten eristää. Jos eristät runkojen väliin, ei tarvita jäykkiä julkisivulevyjä, vaan tavalliset levyt ja tuulensuoja toimivat. Sitten tehdään vielä kierros naulausrimoilla ennen kuin asennetaan julkisivu, jolloin saadaan ilmarako.
Tarkoitan tavallisia mineraalivilla-levyjä, joita myydään kaikissa rakennusliikkeissä. Irtovilla ei ole levyjä...Turinna sanoi:
Suurimmat edut julkisivulevyillä ovat se, että ne ovat jäykkiä ja tuulenpitäviä, mutta jos joudut joka tapauksessa tekemään rungon ja laitat tuulikalvon päälle, sinulla ei ole hyötyä näistä eduista, vaan se on vain kalliimpi tuote.
ja tavallisia mineraalivillalevyjä (anteeksi tietämättömyyteni) saa 30 mm ja ne ovat yhtä tehokkaita?useless sanoi:
Tarkoitan tavallisia mineraalivillalevyjä, joita myydään kaikissa rakennustarvikeliikkeissä. Puhallusvilla ei ole levyjä...
Suurimmat edut julkisivulevyissä ovat, että ne ovat jäykkiä ja tuulenpitäviä, mutta jos joka tapauksessa sinun täytyy laudoittaa ja laittaa tuulensuojakangas päälle, et hyödy näistä eduista, vaan siitä tulee vain kalliimpi tuote.
Pienin vakiokoko on 45 mm. Mutta spontaanisti tuntuu, että 30 mm lisäeristys on todella vähän, jos laskee mahdollisia säästöjä suhteessa investointiin, mutta jos se on ainoa, mikä mahtuu, niin ehkä asialle ei voi tehdä paljonkaan.
Uskon kuitenkin, että 45 mm levy on mahdollista saada paikalleen, jos kiinnittää sen epätasaisen rungon ulkopuolelle. "Tavallisten" levyjen etuna on, että ne ovat paljon pehmeämpiä, joten niitä voi hieman puristaa ja ne mukautuvat alustaan. Kovat julkisivulevyt puolestaan luovat ei-toivotun ilmarakon levyn ja hirren väliin, jolloin kylmää ilmaa voi tunkeutua sisään.
Uskon kuitenkin, että 45 mm levy on mahdollista saada paikalleen, jos kiinnittää sen epätasaisen rungon ulkopuolelle. "Tavallisten" levyjen etuna on, että ne ovat paljon pehmeämpiä, joten niitä voi hieman puristaa ja ne mukautuvat alustaan. Kovat julkisivulevyt puolestaan luovat ei-toivotun ilmarakon levyn ja hirren väliin, jolloin kylmää ilmaa voi tunkeutua sisään.